وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به نظر مسئولان کشور، مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که نیاز به تصمیم‌گیری جدی در سطح عالی دارد. به همین دلیل از آقای صالحی درخواست شد در این دور حضور یابد تا موضوعات شفاف، دقیق و ریز بررسی شود.
کد خبر: ۷۷۳۵۳۰

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف افزود: موضوعات هسته‌ای ابعاد مختلفی دارد، ما غنی‌سازی و راکتور اراک را داریم، مجموعه این بحث‌ها به اشراف کامل به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشور نیاز دارد که آقای صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی، فردی متخصص و علمی با سوابق هسته‌ای است که در این حوزه اشراف کامل دارد.

وزیر امور خارجه گفت: این بار احساس کردیم که زمان زیادی به پایان مهلت باقی نمانده است و باید در یک سطحی با اشراف کافی به موضوعات نگاه کرد و شخص آقای صالحی می‌تواند در این بخش به ما کمک کند، طرف آمریکایی هم در این جلسه و در پاسخ به پیشنهاد ما در سطح وزیر انرژی حاضر شد.وی درباره حضور حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در این مذاکرات هم گفت: برای هماهنگی با ریاست‌جمهوری و کشور، حضور وی هم ضروری بود.

وزیر امور خارجه گفت: توافق مبهم و ناقص را نمی‌پذیریم؛ بنابراین تا زمانی که درباره همه موارد، توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی‌پذیرد.

ظریف که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد با تاکید بر این‌که برای رسیدن به توافق کامل هیچ توافقی وجود نخواهد داشت، گفت: هر زمان که دیدگاه‌های طرف‌ها به هم نزدیک شد باید در یک زمان روی کاغذ آورده و متن نهایی شود و این سیاستی است که دنبال می‌کنیم.

وزیر خارجه گفت: برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است. ایران در برابر فشار و تحریم تسلیم نمی‌شود و تنها راه رسیدن به راه‌حل، مذاکره با ایران براساس مبانی‌ است که در توافق ژنو روی آن توافق شده است.

ظریف مذاکرات روزهای گذشته در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا را خوب توصیف کرد و گفت: در بحث تحریم‌ها و سایر موضوعات که باید به توافق رسید بحث‌های خوبی شده است، البته روی موضوعات توافقی نشده است و حتی اختلاف‌نظرهایی درباره برخی موضوعات همچنان وجود دارد.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم اختلاف‌نظر اصلی، به دلیل این است که برخی کشورهای غربی بویژه آمریکا و برخی جناح‌های داخلی آمریکا احساس می‌کنند که تحریم‌ها یک سرمایه برای آنان است، در صورتی که تحریم‌ها جز هزینه هیچ سودی برای آنان نداشته است.

وزیر امور خارجه گفت: تا زمانی که این باور در ذهن مذاکره‌کنندگان تغییر نکند و نتوانند در برابر فشارهای سیاسی گروه‌ها و افرادی که منافعشان در تنش است مقاومت کنند، رسیدن به توافق کاری بسیار مشکل خواهد بود. تا زمانی که هدف را حفظ فشار بر ایران بدانند هیچ‌گاه به نتیجه نخواهند رسید.

وی تاکید کرد: ما هم براساس فتوای رهبری و هم براساس نگرش کــــلی نظام، سلاح هسته‌ای را مخل صلح و امنیت بین‌المــــللی و همین‌طور مخل امنیت خودمان می‌دانیم.

ظریف تاکید کرد: تا زمانی که فکر کنند با فشار می‌توانند به راه‌حل برسند و تحریم را اهرم فشار خوبی قرار دهند، راه‌حل دور از دسترس خواهد بود، احترام به حقوق ملت ایران تنها راه رسیدن به توافق جامع هسته‌ای خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها