کارشناس سابق سازمان سیا تصریح کرد : آمریکا برای جعل سند درباره برنامه هسته ای ایران تلاش می کند.
کد خبر: ۷۷۲۸۵۶
سیا، درپی جعل سند علیه ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه پرس تی وی، ری مک گاورن در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت:« اسناد جدیدی درباره اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در تلاش برای گمراه کردن آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه انرژی اتمی ایران منتشر شده است.

این اسناد نشان می دهد که سازمان سیا در این زمینه چه نقشی ایفا کرده است. سازمان سیا پول زیادی برای عملیات دراین هزینه صرف کرده است که اصلا منطقی به نظر نمی رسد.

هدف از این کار ارائه اطلاعات مسموم و آلوده به آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر منحرف بودن برنامه هسته ایران بوده است . مک گارون می افزاید این اسناد ساختگی

نقائص بسیار جدی دارد . قبلا نیز از همین شیوه درباره عراق استفاده شد و تمام دنیا فهمیدند این اطلاعات کاملا نادرست بوده است.

وی در ادامه افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید از اسناد منتشر شده درباره تلاشهای سازمان سیا علیه ماهیت فعالیت هسته ای ایران نگران باشد. اما باید توجه داشت یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی،فردی است که آمریکا او را به این منصب رسانده است.

اسناد ویکلی لیکس نشان می دهد آمانو به شدت قدردان تلاشهای آمریکا برای اعمال فشار بر کشورهای دیگر به منظور حمایت از واگذار شدن مسئولیت هدایت آژانس بین المللی انرژی اتمی به آمانو است. آمریکا برای این کار انرژی زیادی صرف کرد تا از شر محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی خلاص شود.

به نوشته نشریه اسپوتنیک ، انتشار اطلاعات پرونده محاکمه مامور متهم به افشای اطلاعات سیا بر ضد ایران ، آیا آژانس را به برخورد عادی با موضوع هسته ای ایران وادار خواهد کرد .

این افشاگری ها در محاکمه جفری استرلینگ مامور سابق سیا صورت گرفته است . این مامور سابق سیا متهم است که یک طرح مخفی سازمان سیا را برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران ، در اختیار جیمز رایزن خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز قرار داده است . هنوز حکمی برای جفری استرلینگ صادر نشده ،اما او در دادگاه به انتشار افشای اسناد سری محکوم شده است . بر اساس این طرح که استرلینگ هم در آن دخالت داشت، قرار بود سازمان سیا از طریق یک دانشمند روس ملقب به مرلین ، نقشه ناقص یا اشتباه را با هدف اخلال در برنامه هسته ای ، در اختیار ایران بگذارد . رایزن در سال 2006 با انتشار کتاب ( وضعیت جنگ ) این عملیات را فاش کرد و آن را بی فایده دانست . اما جفری استرلینگ اتهامات خود را رد میکند و می گوید این اتهامات ، به دلیل شکایت او از سیا به دلیل تبعیض نژادی ، بر ضد او مطرح شده است .

نشریه اسپوتنیک ادامه می دهد آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد مشخص کند آیا ایران به دنبال تسلیحات هسته ای بوده است یا خیر و این قضاوت که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نبوده است می تواند منجر به لغو تحریم های ایران شود . ایران مدعی است اسنادی که آژانس را درباره ایران به اشتباه انداخته ، جعلی است .

پیشتر هم 16 نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اذعان کرده بودند که ایران در برنامه هسته ای ، بدنبال سلاح نیست . آژانس تاکنون در تمام گزارشهای خود تاکید کرده ایران در برنامه هسته ای انحراف نداشته است .

دو دیپلمات که خواستند نامشان فاش نشود به بلومبرگ گفته اند این اطلاعات جدید احتمالا به معنی ارزیابی دوباره گزارشهای اطلاعاتی خواهد بود . پیتر جنکینز سفیر سابق انگلیس در آژانس نیز گفت این اخبار گویای ان است که سازمانهای اطلاعاتی متخاصم تصمیم گرفته اند مدارکی غلط در ایران برای آژانس درست کنند .

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود اعلام کرد آژانس در موضعی نیست که نتیجه گیری کند همه مواد هسته ای در ایران در فعالیت صلح آمیز مورد استفاده قرار می گیرد .

با این حال بخشی از بن بست در مذاکرات به این علت است که ایران تاکید دارد به دنبال سلاح هسته ای نبوده و مدارکی که در این زمینه وجود دارد جعلی است . ادعایی که موجب زوایای جدید در بررسی توطئه سیا می شود . حال باید دید آیا آژانس تصمیم گرفته است این مسئله را به طور جدی مد نظر قرار دهد ؟

نشریه اسپوتنیک می افزاید سیا امیدوار بود با این طرح ، برنامه هسته ای ایران را منحرف کند ، اما پی بردن به غلط های آشکار این برنامه آن قدر ساده بود که آمریکا به نظر می رسد به طور غیرعمد اطلاعاتی ارزشمند به ایران داده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها