معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در ژنو تاکید کرد، توافق دومرحله ای نخواهیم داشت.
کد خبر: ۷۷۲۷۹۶
توافق دو مرحله‌ای نخواهیم داشت

سید عباس عراقچی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در ژنو با بیان اینکه مذاکرات به مراحل جزئی رسیده است، گفت: پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزئیات شویم به ویژه اینکه قصد ما این است، در توافق نهایی کلیات و جزئیات یک پار چه باشد، به همین خاطر مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم.

عراقچی افزود: این شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود.

عراقچی با بیان اینکه ، جمعه و شنبه در سطح معاونان و کارشناسان وزارت خارجه ایران و آمریکا مذاکرات برگزار می‌‌شود، تصریح کرد: روز یکشنبه هم جلسه‌ای با پنج بعلاوه یک خواهیم داشت که در آن‌ معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی حضور خواهند یافت.

وی گفت: یکشنبه و دوشنبه هم وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار می‌‌کنند.

عراقچی فضای روز نخست مذاکرات را مثبت و جدی توصیف کرد و گفت:این به معنی‌ این نیست که پیشرفت‌های فوق‌ العاده‌ای داشته ایم اما بحث‌ها نزدیک و فشرده دنبال می‌‌شود.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: به دنبال نو آوری و تحولات در نحوه و شکل مذاکرات هستیم تا به کارها در مذاکرات سرعت دهد.

روز نخست مذاکرات ژنو دیروز در سطح معاونان و کارشناسان وزارت خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمیت به مدت هفت ساعت و نیم در هتل ویلسون ژنو برگزار شد.

با این وجود که همچنان جزئیات مذاکرات در اختیار رسانه‌ها قرار نمی گیرد اما گفته می شود، تعداد سانتریفیوژ‌ها و تحریم‌ها ضد ایران دو موضوع اصلی‌ مذاکرات این دوره ژنو است که هیئت‌های مذاکره کننده برای دستیابی به توافق نهایی وارد جزئیات این دو موضوع شدند.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حالی از روز 28 دی (18 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس آغاز‌شد که براساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند.

با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود.

ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها