مصاحبه ای سخت و نفسگیر با خبرنگار امریکایی

ظریف: ایران تاکنون سه بار منجی یهودیان شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از وین اعلام کرده است: آمریکا و ایران بتدریج به سمت یک توافق هسته ای پیش می روند که نه چندان خوب است که باب میل بنیامین نتانیاهو باشد و نه چندان بد که وی می گوید.
کد خبر: ۷۷۲۱۱۰
ایران و آمریکا در مسیر توافق هسته ای

رژیم صهیونیستی از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا و رسیدن طرفین به توافق نهایی است که این روزها بیش از گذشته در تلاش برای جلوگیری از شکل گیری این توافق است.

در روزهای اخیر میان واشنگتن و تل آویو تنش بر سر افشای جزییات مذاکرات هسته ای با ایران افزایش یافته و به رغم گزارش رسانه های آمریکایی و صهیونیستی در تایید این موضوع، برخی مقام های کاخ سفید موضوع اختلاف آمریکا با هم پیمان استراتژیک خود را تکذیب می کنند.

به نظر می رسد دمکرات های حاکم بر کاخ سفید به وی‍ژه «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور به رغم آنکه هر از گاهی به شیوه سلطه مابانه دولتمردان پیشین خود، اظهاراتی را بیان می کند اما در روزهای اخیر سخت در تلاشند با ارائه تحلیل هایی، ضرورت های دستیابی به این توافق را که خود بیش از پیش به آن نیازمندند، برای افکار عمومی خود تبیین کنند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته نیز پس از انعقاد توافق اولیه ژنو میان ایران و گروه 1+5 بر سر بحران ساختگی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، آن را «بزرگترین اشتباه قرن» توصیف کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رژیم صهیونیستی می گوید هرگونه قرار دادی بدون برچیده شدن برنامه های کامل هسته ای ایران سخت ناقص است.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا

این خبرگزاری آمریکایی نوشته است: سخنرانی پیش بینی شده نتانیاهو در کنگره امریکا در سوم مارس درست چند هفته قبل از تاریخ مورد نظر برای رسیدن به یک توافق عمومی، تریبون پر سر و صدایی در اختیار وی قرار خواهد داد.

آسوشیتدپرس در عین حال نوشته است: اما مدافعان چنین معامله ای می گویند چنین گریزی بسیار دشوار خواهد بود.

«داریل کیمبال» عضو اتحادیه کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن می گوید که نظارت دقیق باعث ایجاد وقت کافی برای ردیابی هرگونه تلاش ایران برای تحریف از برنامه صلح آمیز خود و نیز مختل ساختن این روند خواهد شد.

آسوشیتدپرس سپس نتیجه گیری کرده است: به هرحال ، گزینه تاکید بر برچیده شدن کامل برنامه های ایران ظاهرا واقع گرایانه نیست.

این خبرگزاری آمریکایی نوشته است: در دنیایی که آمریکا دیگر دل و دماغ یک مداخله نظامی دیگر در خاورمیانه را ندارد و روسیه و چین نیز بعید است به تحریم کامل اقتصادی ایران بپیوندند، موافقان این توافق احتمالی آن را «گزینه بد حداقلی» تلقی می کنند.

مناقشه اصلی چیست و چه کسی جلوتر است ؟

آسوشیتدپرس می نویسد: در حالی که تنها چند هفته تا ضرب الاجل ماه مارس باقی مانده، ایران ظاهرا در سوق دادن طرف دیگر به سمت یک مصالحه دست پیش دارد و اختلاف اصلی بر سر اندازه و قابلیت برنامه غنی سازی اورانیوم است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، واشنگتن به همراه انگلیس و فرانسه و آلمان با درخواست برچیده شدن حدود 80 تا 90 درصد از حدود 10 هزار سانتریفوژ فعال فعلی به همراه تمام هشت هزار یا در همین حدود دستگاه سانتریفوژ نصب شده ولی در چرخه قرار نگرفته، پای میز مذاکره آمدند ولی دیپلمات ها اکنون می گویند، با توجه به مقاومت ایرانی ها ،اکنون آمریکا آماده پذیرش سانتریفوژهای فعال و شاید بیشتر از آن در صورت موافقت تهران با محدود ساختن کارایی حدود 4500 دستگاه دیگر باشد.

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات ها نوشته است که آمریکا اکنون آماده پذیرش یک دوره زمانی 10 تا 12 ساله در مورد برنامه هسته ای ایران است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها