جام جم سرا: ‌ پسری ۲۹ساله‌ام. از بچگی به دخترعمویم علاقه داشتم و او هم به من علاقه زیادی دارد. البته با هم هیچ ارتباطی نداریم و چند خواستگار خوب هم داشته که جواب منفی داده است ولی خانواده عمویم مخالف ازدواج ما هستند. چه کار کنم؟
کد خبر: ۷۷۱۹۱۸
ساز ناکوک عمو برای ازدواج با دخترعمو

پاسخ مشاور: موضوعی که مطرح کرده‌اید را در دو بخش علاقه دوطرفه و مخالفت خانواده دسته‌بندی می‌کنیم تا بتوانیم راحت‌تر به تحلیل مسئله بپردازیم. درباره بخش اول که علاقه دو طرفه است، توجه به دو نکته الزامی است:


نکته اول) علاقه متقابل برای ازدواج کافی نیست:

یکی از مولفه‌های مهم برای ازدواج سالم، علاقه‌مندی است؛ یعنی اینکه پسر و دختر قبل از ازدواج یکدیگر را بپسندند و به همدیگر حس خوبی داشته باشند، لازم است. با این حال به خاطر داشته باشید که علاقه‌مندی فقط یکی از مولفه‌های لازم برای ازدواج است، نه دلیلی کامل و کافی. در واقع علاقه‌مندی بُعد هیجانی رابطه است؛ از آنجا که هیجان‌ها ثبات و پایداری ندارند، می‌توانند طی یک دوره زمانی، دچار تغییر شوند مانند خوشحالی، غمگینی، سرزندگی، خستگی‌و.... ما در ابتدای مسیر ازدواج نیازمند هیجان‌های شدید نیستیم و همین که افراد برای هم دلنشین باشند، کافی است.
اگر علاقه بسیار زیادی را در وجود خود احساس می‌کنید، این هیجان شدید می‌تواند مانعی در مسیر تصمیم گیری صحیح باشد؛ چرا که فرصت تعقل را از شما می‌گیرد و باعث خواهد شد که براساس خواسته‌تان، بدون ارزیابی شرایط و شنیدن دلایل دیگران به ازدواج، اصرار ورزید.
پس اولین توصیه این است که امر دوام داری مثل ازدواج را بر پایه امر بی‌ثباتی مثل هیجان، بنا نکنید مگر اینکه بقیه شرایط هم مهیا باشد.


نکته دوم) عشق در ذات خود آسیب‌پذیر است:

گاهی اوقات پایه‌های دوست داشتن، در گذشته نامطلوب افراد نهفته است؛ به طور مثال دختری که پدر شایسته‌ای نداشته است مستعد این است که، عاشق مردی شود که ویژگی‌های اخلاقی‌اش برعکس پدرش است. تشخیص سالم بودن یک رابطه عاطفی، از نظر روان‌شناختی به عهده یک روان‌شناس حاذق است. توصیه می‌کنم که عواطف و احساسات خود را با یک متخصص در میان بگذارید.


دلایل مخالفت خانواده عمویتان

درخصوص بخش دوم یعنی مخالفت خانواده عمو از آنجا که به دلایل آن‌ها اشاره نکردید، مسئله را به شکل کلی و در دو قسمت اصلی بررسی می‌کنیم:


۱ - دلایل منطقی:

چنانچه خانواده عموی شما دلایلی دارند که اگر یک فرد بی‌طرف مثل یک مشاور هم آن‌ها را بشنود، به آن‌ها حق دهد که از ازدواج شما و دخترشان ممانعت کنند، بهتر است به جای اصرار برخواسته‌تان، به تغییر شرایط و برازنده‌تر کردن خودتان بپردازید تا دلایل رد ازدواج شما، ضعیف شود؛ مثلاً اگر شغل ثابتی ندارید، ولخرج هستید، در این سن اندوخته مالی مناسبی ندارید، عصبی هستید، به خانواده وابسته‌اید و... بهتر است ابتدا به سروسامان دادن این موارد بپردازید.


۲ - دلایل غیرمنطقی:

اگر موضوعاتی را پیش می‌آورند که مبتنی بر حدس و گمان یا برخاسته از تعارض‌های قدیمی است، مثلاً می‌گویند «ازدواج فامیلی اگر خوب نباشد، یک فامیل را به هم می‌زند» و یا «مشکلات ژنتیکی در ازدواج‌های فامیلی زیاد است» و یا تعارض‌هایی بین دو خانواده از قدیم وجود دارد که حل نشده است، توصیه می‌کنیم با کمک یک متخصص دلایل را بررسی کنید. به طور مثال می‌توانید مشکلات احتمالی ژنتیکی را با انجام تست‌های مربوطه چک کنید و چنانچه پزشک، احتمال خطر داد؛ وظیفه هر دوی شما منصرف شدن از این ازدواج خواهد بود.

اگر همه موارد طرح شده، بررسی شد و مسئله خاصی وجود نداشت، یعنی عشق و علاقه هر دوی شما مبتنی برمنطق بود و شناخت کافی از یکدیگر و از ازدواج وجود داشت، توصیه می‌کنم از افرادی کمک بگیرید که نفوذ بیشتری بر خانواده عمو دارند. این افراد باید مورد تایید عموی شما بوده، قدرت کلامی خوبی داشته باشند و دلایل قوی تری را ارائه کنند. همچنین در این مرحله می‌توانید از یک مشاور نیز کمک بگیرید. (مریم اسودی - کار‌شناس ارشد مشاوره/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها