تحلیلگر برجسته سیاسی آمریکایی تاکید کرد، ریشه‌های ایدئولوژی داعش را باید در عربستان سعودی جستجو کرد.
کد خبر: ۷۷۱۸۹۴
طرز تفکر داعش در عربستان ریشه دارد

به گزارش پایگاه اینترنتی پرس تی وی، نوام چامسکی، مفسر سیاسی و زبان‌شناس آمریکایی گفت: طرز تفکر داعش «در هم‌پیمان اصلی آمریکا یعنی عربستان سعودی ریشه دارد و این کشور از مدت‌ها پیش، در حقیقت از زمان تاسیس دولت سعودی و حضور جدی آمریکا در منطقه، هم‌پیمان اصلی واشنگتن بوده است.

او با بیان اینکه عربستان سعودی «نوعی دیکتاتوری طایفه‌ای» دارد، افزود: این کشور از ذخایر عظیم نفتی خود برای ترویج این دکترین در سراسر منطقه استفاده کرده و از پاکستان گرفته تا آفریقای شمالی، مدرسه، مسجد و مراکز ترویج (آموزه‌های وهابیت) بنا می‌کند.

چامسکی همچنین افزود: سیاست آمریکا درباره جنگ و تحریم‌ها علیه عراق، جامعه مدنی این کشور را بی‌ثبات کرده و با ایجاد اختلافات فرقه‌ای به تشکیل گروه تروریستی داعش انجامیده است.

مفسر سیاسی آمریکایی افزود: با نظر گراهام فولر، افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در این رابطه موافق است؛ فولر گفته است «آمریکا زمینه رشد و پرورش داعش را فراهم کرد.»

وی با تاکید بر اینکه حمله آمریکا به عراق در سال 2003 «ویرانگر» بود، افزود: این کشور پیش از این نیز «به خاطر جنگ چندین ساله با ایران که از قضا در آن آمریکا حامی عراق بود و سپس به خاطر تحریم ها، تقریبا ویران شده بود.»

چامسکی اظهار داشت : سیاست‌گزاران جنگ‌طلب آمریکا «فرقه‌ها، سنی، شیعه و کرد را از یک دیگر جدا کرده رو به روی هم قرار دادند و این حمله سبب شد در طول چند سال، درگیری فرقه‌ای بزرگ و بیرحمانه‌ای در عراق شکل بگیرد.»

تروریست‌های داعش سال 2012 ابتدا برای بی‌ثبات کردن و سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از طریق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در اردن آموزش دیدند.

با این حال آمریکا اکنون با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی مدعی است، قصد دارد این گروه تروریستی را در عراق و سوریه نابود کند.

تروریست‌های داعش ژوئن سال گذشته پس از سوریه، عراق را آماج حملات خود قرار دادند و این کشور از آن زمان صحنه ناآرامی و خشونت بوده است.

داعش در این مناطق دست به جنایات شنیعی زده‌ است که از جمله آن می‌توان به اعدام جمعی افراد از مذاهب و قومیت‌های مختلف در عراق و سوریه اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها