خواندنی های شگفت انگیز درباره طلا

فلزی که تصادفی کشف شد

دانشمندان از کشف قابلیت های جدید برای نانوذرات طلا در علم پزشکی خبر داده اند.
کد خبر: ۷۷۱۵۴۶
استفاده از نانوذرات طلا برای تخریب سلول‌های سرطانی

در سال​های اخیر استفاده از نانوذرات طلا به عنوان ابزاری ارزشمند و کاربردی در تشخیص و تصویربرداری پزشکی به یکی از نوآوری های این عرصه تبدیل شده است اما تحقیقات جدید نشان می دهد که می توان از این ذرات فراتر از تصورات قبلی استفاده کرد.

گروهی از محققان دانشگاه «لیدز» کشف کرده اند که تغییر شکل دادن نانوذرات طلا و تبدیل آنها به نانولوله ها، ویژگی های جدیدی به این ذرات بسیار ریز می دهد که از جمله آنها می توان به قابلیت تخریب سلول های سرطانی درصورت حرارت دیدن اشاره کرد.

در قلب این نگرش جدید تکنیکی نهفته که دانشمندان با استفاده از آن می توانند طول نانولوله های طلا را کنترل کرده و به میزان دلخواه درآورند.

به گفته دانشمندان، با تغییر طول نانولوله های طلا می توان امیدوار بود که در مواجهه با انواع مختلف سرطان، بهترین شیوه درمان را به کار برد.

از آن گذشته دانشمندان دانشگاه لیدز نشان داده اند که می توان این نانولوله ها را برش داد تا در مجاورت تور نزدیک به مادون قرمز واکنش نشان دهد.

آنها برای بررسی دقیق این موضوع به سراغ موش های آزمایشگاهی رفته و با تزریق نانولوله های طلا به بدن این جانوران شروع به ردیابی نانولوله ها کردند. این عمل با تکنیکی موسوم به «MSOT» صورت گرفت.

پروفسور «استیو اونس» از دانشمندان دانشگاه لیدز گفت: زمانی که نانولوله های طلا در حال حرکت در بدن هستند، اگر از نور با فرکانس درستی استفاده شود می توان حرکت آنها را ردیابی کرد.

وی افزود: انرژی حاصل از نور به گرما تبدیل می شود. در عین حال با استفاده از پرتوی لیزری می توان این گرما را افزایش داد تا بدین ترتیب نانولوله های طلا در نقش سلاحی مخرب علیه توده های سرطانی عمل کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها