نقش‌آفرینی پرویز پرستویی در فیلم‌های «امروز» و «میهمان داریم» باوجود تلاش بارز او و مختصاتی که برای بازی متفاوت طراحی کرده و در نظرگرفته، به زعم من جزو نقش‌های برجسته و ماندگار این بازیگر توانا نیست.
کد خبر: ۷۷۱۴۹۰
آفرین به پرویز پرستویی

شاید این مساله ناشی از شخصیت‌پردازی و روند حرکتی این نقش‌ها در این فیلم‌ها هم باشد و ناکارآمدی و عدم جذابیت قصه هم نقش تعیین‌کننده‌ای در کار بازیگر و قضاوت نهایی تماشاگر از بازی پرستویی داشته باشد.

موردی که در دو فیلم «دو» و «بوفالو» هم در جشنواره اخیر فیلم فجر رخ داد و تلاش پرستویی در پیچ و خم رخوت‌بار این آثار رنگ باخت و دیده نشد.

با این حال تفاوت اساسی دو مثال اولیه با دو نمونه متاخر، در دیده شدن کافی «امروز» و «میهمان داریم» است. هردو فیلم اتفاقا طرفدارانی هم دارند و در نمایش‌های جشنواره‌ای و اکران عمومی به خوبی دیده شدند.

به خصوص فیلم «امروز» که این بخت را پیدا کرد تا به عنوان نماینده سینمای ایران راهی اسکار شود.

هرچند در نهایت به دلیل همان معضل ریتم یا شکاف‌های فیلمنامه و عدم توجیه منطقی رفتار غریب شخصیت اصلی، از سوی عده‌ای از تحلیلگران نماینده مناسبی تشخیص داده نشد و فیلم هم از ورود به مرحله نهایی این رقابت جاماند اما عامل همین موفقیت‌های کم و بیش هم اتفاقا حضور پرجذبه پرستویی است.

او بازیگر برجسته‌ای است که بارها هنر و توانایی‌اش را در ایفای دشوارترین نقش‌های جدی و کمدی نشان داده و آن‌قدر دانش و تجربه دارد که بداند چگونه با یک نقش مواجه شود.

منتهی او هم مثل هر بازیگر بزرگ دیگری ممکن است در ایفای برخی نقش‌ها دچار محاسبات اشتباه شود یا دیگر عناصر یک فیلم، به خوبی از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش استفاده نکنند.

یونسِ «امروز» و ابراهیمِ «میهمان داریم» شاید موردپسند من و عده‌ای دیگر نباشند، اما به اعتقاد برخی دیگر قدر و ارزشی هم اگر دارند، از حضور پرستویی است.

داورانِ جشنواره فیلم جیپور هند، بخشی از آن «برخی دیگر» هستند که به تازگی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد این رویداد را به پرستویی اهدا کردند. آن هم به خاطر بازی در فیلم‌های «امروز» و «میهمان داریم».

اما آنچه اهمیت دارد، نه این جایزه است که حتما در مقابل هنر بازیگر دوست داشتنی ایران بی‌قدر و مقدار جلوه می‌کند و حتی خود پرستویی در یادداشت جالبی که در ایسنا منتشر شد، اعلام کرد چون ذهنیتی از این جایزه ندارد، از گرفتن آن خیلی خوشحال نشده است! بلکه کار ارزشمندی است که این هنرمند برجسته انجام داده است.

پرستویی در حرکتی که از فرد بامعرفتی چون او بعید نیست، ضمن سپاس از عوامل سازنده دو فیلم «امروز» و «میهمان داریم» که به گفته او باعث دیده شدنش شدند، جایزه‌اش را به شش پیشکسوت سینما، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی و ناصر تقوایی تقدیم کرد. پرستویی همچنین گفت که صبر و استقامت را از تقوایی آموخته است.

ضمن آفرین و دست مریزاد به پرستویی به خاطر قدرشناسی مثال‌زدنی‌اش و تبریک برای دریافت این جایزه، به شخصه همیشه منتظر ادامه نقش‌آفرینی‌های ماندگار این بازیگر بزرگ می‌مانم.

علی رستگار ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها