با آن که دولت قبلا اعلام کرده بود نرخ بنزین و دیگر حامل‌های انرژی سال آینده ثابت است و افزایش نمی‌یابد، اما مجلس دیروز در یکی از اولین مصوبات خود در قالب بررسی جزئیات درآمدی لایحه بودجه 94 با افزایش 5 درصدی قیمت هر لیتر بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی موافقت کرد. این مصوبه هنوز قطعی نیست و برای اجرایی شدن نیاز به تصویب شورای نگهبان دارد.
کد خبر: ۷۷۱۴۳۳
افزایش 5 درصدی قیمت بنزین در سال 94

به گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در بند (ی) بخش درآمدی لایحه بودجه سال 94 کل کشور مصوب کردند که قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی 5 درصد افزایش یابد. با تصویب این افزایش 5 درصدی فرآورده‌های نفتی در بودجه سال 94، قیمت بنزین 50 تومان افزایش می‌یابد.

نمایندگان مجلس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را مکلف کردند با درآمد حاصل از این افزایش، نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده اقدام کند.

بر اساس مصوبه مجلس، منابع مورد نیاز برای طرح‌های فوق از محل افزایش 5 درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی تأمین و پس از واریز به خزانه تا سقف 15 هزار میلیارد ریال به مصرف می‌رسد. مسئولان وزارت نفت در خصوص تغییر میزان سهمیه‌ها و نرخ بنزین در سال آینده اعلام کرده بودند که طرحی در دست اجرا ندارند.

نمایندگان در بند (ط) بخش درآمدی لایحه بودجه سال 94 کل کشور نیز مصوب کردند که در سال 1394 سقف عوارض گاز طبیعی مصرفی، موضوع ماده الحاقی 31 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، 21 هزار میلیارد ریال تعیین شود.

این گزارش می‌افزاید: در صورت افزایش 5‌درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی، قیمت بنزین آزاد 50 تومان و بنزین سهمیه‌ای 35 تومان افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، با توجه به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی، در صورتی که قیمت فرآورده‌ها در سال آینده 5 درصد افزایش یابد،‌ قیمت هرلیتر بنزین سهمیه‌ای 735، بنزین آزاد 1050 و قیمت گازوئیل سهمیه‌ای و آزاد به ترتیب 262.5 و 525 تومان خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بنا به پیشنهاد دولت و تصویب کمیسیون تلفیق مجلس، درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نیز همانند سال جاری 48 هزار میلیارد تومان تعیین شد که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، رقم ردیف درآمدی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها نسبت به قانون بودجه سال 1393 افزایش نخواهد یافت.

وزیر نفت: پولی برای سرمایه‌گذاری نداریم

در همین حال، نمایندگان مجلس پس از دفاع وزیر نفت که گفت «با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، وزارت نفت پولی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک ندارد» با انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه دیروز و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور و در مخالفت با پیشنهاد حذف بند الحاقی 1 تبصره 2 این لایحه افزود: هر بخشی که بخواهد از پول نفت مستقل شود خوب است، بجز خود بخش نفت و گاز که باید از درآمدهای حاصله در بخش‌های مختلف این صنعت، سرمایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: مجلس در گذشته تصویب کرده بود که 14.5 درصد از درآمدهای نفت به این صنعت اختصاص یابد که با احتساب نفت بشکه‌ای صد دلار با فروش دو میلیون بشکه در روز حدود 13 میلیارد دلار عاید وزارت نفت می‌شد اما امروز با احتساب نفت 40 دلاری حدود سه میلیارد دلار می‌شود. وزیر نفت خاطرنشان کرد: با این احتساب درآمدی نداریم که بخواهیم در میادین مشترک سرمایه‌گذاری کنیم. وضعیت این وزارتخانه اسفناک است. این وزارتخانه در پرداخت حقوق کارکنان خود به مشکل برخورده است چه برسد به این که بخواهیم در میادین مشترک نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

زنگنه با بیان این که وزارت نفت نمی‌تواند از خارج نیز قرض کند، تصریح کرد: فروش اوراق مشارکت برای استفاده از سرمایه داخلی تنها راهی است که می‌توانیم از این طریق، منابع لازم را جذب کنیم. وی با تاکید بر این که برای سرمایه‌گذاری در منابع نفت کشور باید اول منابعی ایجاد و سپس در آن صنعت سرمایه‌گذاری شود تا به سوددهی برسد، اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری اول باید حدود دو میلیارد دلار منابع جذب کرد و سپس به سوددهی رسید. وزیر نفت در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست صحن علنی مجلس را بر عهده داشت و درباره چگونگی بازگشت سود فروش اوراق مشارکت پرسید، گفت: می‌توان با فروش میعانات گازی، LPG و محصولات نفتی، سود اوراق مشارکت فروخته شده را بازپرداخت کرد. در نهایت نمایندگان با پیشنهاد علیرضا محجوب برای حذف بند الحاقی 1 تبصره 2 لایحه بودجه سال 94 کل کشور مخالفت کردند. براساس بند الحاقی 1 تبصره 2 لایحه بودجه کل کشور که تصویب شد به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود با تصویب شورای اقتصاد به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی ـ ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف 50 هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل تولیدات همان طرح‌ها اقدام کند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها