برنامه «دریچه» که از شبکه مستند پخش می‌شود پنجشنبه این هفته، مستند «زمانی برای خیانت» به کارگردانی امیر آرام را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۷۷۱۳۹۴

این مستند 52 دقیقه‌ای با هدف بررسی جاسوسی هسته‌ای در ایران ساخته شده و سوژه اصلی آن یکی از کارشناسان هسته‌ای کشور است که طی تماس با گروهک جدایی‌طلب دموکرات، اطلاعات محرمانه‌ای در خصوص فعالیت‌ها و کارشناسانی که در نیروگاه آب سنگین اراک فعال بوده‌اند، به کشورهای غربی ارسال می‌کند و به‌واسطه این جاسوسی یکی از عملکردهای مهم این نیروگاه یعنی استفاده از آب سنگین در درمان بیماران سرطانی، به دلیل ممانعت از خرید تجهیزات مرتبط برای راه‌اندازی، هنوز به بهره‌بر‌داری نرسیده است.

زمانی برای خیانت با استفاده از صحنه‌های بازسازی شده به جنایات گروهک دموکرات و مقر اصلی این گروهک در کردستان عراق اشاره می‌کند. از دیگر نقاط قوت این مستند می‌توان به تصویربرداری اختصاصی از مراکز هسته‌ای ایران اشاره کرد.

برنامه دریچه به معرفی و پخش بهترین مستندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز دنیا می‌پردازد. در هر قسمت از این برنامه، مستندهایی به نمایش درمی‌آید که جزو بهترین مستندهای شناخته شده دنیاست یا مستندهای ایرانی که تاکنون فرصت نمایش از تلویزیون را نیافته‌ است. دریچه پنجشنبه‌ها ساعت 23 از شبکه مستند پخش می‌شود و جمعه‌ها ساعت 8 صبح و یکشنبه‌ها ساعت 15 تکرار می‌شود.

همچنین مستند «تهران تماشاخانه طهران» ساخته محمد عباسی که به تئاترهای قدیمی لاله‌زار و علت تعطیلی آنها اختصاص دارد، امشب ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند تاریخی به تماشاخانه‌های قدیمی تهران در خیابان لاله‌زار، نوع فعالیتشان و علت تعطیلی آنها می‌پردازد. در این مستند قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش شهر تهران در خیابان لاله‌زار را می‌بینیم که در گذشته رونقی خاص داشت و پذیرای علاقه‌مندان تئاتر بود.

داریوش اسدزاده به‌عنوان یکی از مدیران قدیمی تماشاخانه طهران یا همان دهقان که در خیابان لاله‌زار فعالیت می‌کرده به‌عنوان راوی در مستند «تهران تماشاخانه طهران» حضور دارد. غلامحسین دولت‌آبادی، کاظم شهبازی و روح‌الله جعفری نیز دیگر کارشناسان این مستند هستند. خسرو خسروشاهی گویندگی «تهران تماشاخانه طهران» را انجام داده است. اعظم کیان‌افراز و سیدمهدی مدیرواقفی کارگردانان «تهران تماشاخانه طهران » هستند.

قسمت اول مجموعه «در مسیر آب» ساخته داوود بهشتی که درباره ارزش آب در برخی نقاط کویری ایران است، امروز ساعت 18 از شبکه مستند پخش می‌شود. در مسیر آب مجموعه‌ای 12 قسمتی است که در شبکه مستند ساخته شده است و به بحث قنات‌ها که آن را در مناطق کویری به نام «گهرریز» می شناسند و همچنین ستایش از مقنیان ایرانی می‌پردازد.

این مجموعه همچنین آداب و رسوم مختلف از جمله دعا و شکرگزاری را در مناطق مختلف ایران به تصویر می‌کشد. مراسم قربانی کردن در کرمان پس از جاری شدن قنات، جشن دهل‌نوازی در خراسان رضوی و جنوبی، مراسم تالونه و بران خواهی در سبزوار و حتی مراسم تشکر از باران در شمال ایران از جمله مواردی است که این مستند به آنها می‌پردازد.

همچنین در این مجموعه مراسم عروسی قنات در شهرهای خمین، اراک و شازند را که در حال نابودی و فراموشی است، با تمام جزئیات بازسازی شده تا در حافظه تاریخی مردم ما ثبت شود. مجموعه در مسیر آب از تولیدات شبکه مستند است و در شهرهای یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، استان مرکزی، سمنان، اصفهان و فارس تصویربرداری شده است و از عوامل آن می‌توان به داوود بهشتی تهیه‌کننده و طراح و شقایق شریف‌رازی کارگردان اشاره کرد. امید فتح‌اللهی موسیقی این مجموعه مستند را ساخته و بازسازی انیمیشن توسط مهیار بدری انجام شده است. مجموعه مستند «سیاره منجمد» ساخته آتن برو در هفت قسمت از امروز ساعت 16 در شبکه مستند به نمایش درمی‌آید. در این مجموعه زندگی جانوران قطبی و چگونگی مرگ آنها و نیز تولد فرزندانشان به تصویر کشیده شده است. این مستند برای اولین بار زندگی در قطب و مناطق یخ زده را با مجهزترین دوربین‌های فیلمبرداری و بهترین تصویربرداری زیر آب روایت می‌کند و نگاهی تازه به حیات در دورافتاده‌ترین نقاط زیستی کره خاکی دارد. «سیاره منجمد» با مدیریت داوود نماینده دوبله شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها