هشدار وزارت جهاد کشاورزی:

میوه‌ خارجی نخرید

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی گفت: میوه‌های خارجی موجود در بازار مجوز واردات، گواهی‌ها و استانداردهای لازم را ندارند و به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه‌ها خودداری کنند.
کد خبر: ۷۷۱۱۱۷
میوه‌ خارجی نخرید

جهانگیر عرب در مورد عرضه میوه‌های خارجی مانند نارنگی در کشور اظهار داشت: اگر در بازار میوه خارجی وجود دارد، قطعا واردات این میوه مجوزی از وزارت جهادکشاورزی ندارد.

وی افزود: چون این محصولات گواهی‌ها و استانداردهای لازم را ندارند، به مردم توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه‌ها خودداری کنند.

عرب گفت: کیفیت میوه‌های تولید داخل بسیار بالاست و حجم بالای صادرات این محصولات بیانگر آن است که میوه‌های تولید داخل دارای استانداردهای بین المللی هستند، در غیر این صورت به این راحتی نمی‌توانستیم آن‌ها را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه تنها واردات میوه‌هایی که در داخل تولید نمی‌شود مانند موز، آناناس و نارگیل مجوز دارد، افزود: مردم مراقب باشند میوه‌های سالم مصرف کنند و اگر آنها از خرید محصولات غیرمجاز خارجی خودداری کنند، قیمت این محصولات نیز در بازار مصرف افت می‌کند.

گرانی میوه به معنای کمبود آن نیست

قائم مقام معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی در مورد ذخیره‌سازی میوه شب عید گفت: این موضوع بارها مورد ارزیابی قرار گرفته و ما در سال ۹۳ میزان تولید محصولات باغی‌مان به ویژه سیب درختی و مرکبات بیش از مصرف سرانه کشور است؛ در نتیجه هیچ نیازی به واردات نداریم.

عرب با اشاره به اینکه این مساله بسیار شفاف و روشن است،در مورد علت گرانی برخی اقلام میوه، افزود: به تدریج کسانی که میوه برای شب عید ذخیره کرده‌اند عرضه خود را کاهش می‌دهند تا محصولشان را در آستانه ایام عید به بازار عرضه کنند که این مساله مقداری بر جوبازار تاثیر می‌گذارد اما این به معنای کمبود میوه نیست.

وی تاکید کرد: میزان میوه ذخیره شده برای شب عید امسال بیشتر از میزان ذخایر سال قبل است.

دستاوردهای باغبانی پس از پیروزی انقلاب

قائم مقام معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی در مورد دستاوردهای حوزه باغبانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در وهله اول زمینه استعدادیابی پتانسیل‌های موجود کشور در بخش کشاورزی را فراهم آورد تا با افزایش بهره وری از منابع آب، خاک و نیروی انسانی بتوان از امکانات موجود استفاده بهتری کرد.

عرب افزود: مطالعات دقیق تفصیلی اجرایی که پس از پیروزی انقلاب انجام شد بیانگر آن بود که تولید محصولات باغبانی در کشورما دارای مزیت نسبی است یعنی می‌شود با یک متر مکعب آب محصولات باغبانی را بیشتر از سایر محصولات تولید کرد همچنین از نظر ارزش دلاری نیز با یک مترمکعب آب می‌توان ۲ دلار محصول باغی تولید کرد.

وی اظهارداشت: علاوه بر این با توجه به پایداری تولید و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در توسعه محصولات باغی، بخشی از مشکلات مدیریتی کشور مبنی بر ایجاد اشتغال از این راه برطرف شد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک جهان قرار دارد، افزود: بنابراین مدیریت بهینه آب برای ما مهم است و در آن نقاطی که توانستیم باغات فنی خوبی ایجاد کنیم قطعا افزایش بهره وری در آب داشتیم، با مصرف بهینه آب محصولات باغبانی تولید کردیم که ضمن ایجاد اشتغال مولد زمینه صادرات محصولات باغبانی و افزایش مصرف آنها توسط مردم را فراهم کردیم.

عرب با بیان اینکه بین میزان مصرف محصولات باغی و سلامت و نشاط جامعه ارتباط مستقیم وجود دارد، گفت: جامعه شاداب و بانشاط قطعا جامعه‌ای پویا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تولید اکثر محصولات باغی در روستاها انجام می‌شود، افزود: بنابراین در مناطقی که ما موفق شدیم براساس مطالعات دقیق باغات فنی خوبی ایجاد کنیم پایداری سکونت در روستاها سامان بخشیده شد و به تبع این اقدامات ضریب امنیت اجتماعی جامعه افزایش پیدا کرد.

قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات کشور نسبت به دوران قبل از پیروزی انقلاب ۴۰۰ درصد رشد داشته است، افزود: میزان تولید محصولات باغی نیزنسبت به آن دوران ۴۰۰ درصد افزایش یافته در حالی‌که جمعیت ما ۱۳۶ درصد رشد داشته و این بیانگر رشد مثبت تولید محصولات باغبانی نسبت به رشد جمعیت است.

عرب گفت: پس از پیروزی انقلاب ما موفق شدیم با تصویب استانداردها و رعایت ضوابط فنی تولید، زمینه را برای صادرات بیشتر محصولات فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی برای استانداردسازی تولید محصولات اقداماتی در جهت نظارت از مزرعه تا سفره صورت گرفته است، افزود: تدوین دستورالعمل‌های فنی، ارتقا دانش فنی کارشناسان و بهره برداران و حضور در مجامع بین المللی از جمله این اقدامات است ضمن اینکه تسهیل حضور بخش خصوصی در مجامع بین المللی نیز به توسعه صادرات محصولات باغبانی کمک می‌کند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: زیتون محصولی بود که در دوران قبل از انقلاب در سبد غذایی خانوار جایی نداشت و تنها در محدوده خاصی از کشور این میوه و فراورده‌های آن مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت اما با چند اقدام وزارت جهاد کشاورزی در سطح ملی و بین المللی زمینه حضور زیتون و فراورده‌های آن در سبد غذایی خانوار فراهم شد.

عرب با بیان اینکه امروزه عرصه‌های مستعد توسعه باغات زیتون در مناطق مختلف کشور معرفی شده است، افزود: با همکاری بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌های وزارت علوم و فناوری ارقام مناسب هر منطقه معرفی شد، از سوی دیگر نیز با دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت، برداشت، بسته بندی و فرآوری دانش عمومی کشاورزان ارتقا داده شد.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی امکان حضور در شورای بین المللی زیتون (بعنوان تنها نهاد حاکمیتی تحت نظر سازمان ملل) را یافتیم، اظهار داشت: ما در حال حاضر رسما عضو این شورا هستیم و این شورا تنها سازمان اقتصادی غیرنفتی است که ما عضو آن هستیم ضمن اینکه این شورا در امر برنامه ریزی اقتصادی، ترویجی، استانداردسازی و تحقیقات زیتون نقش بسیار خوبی ایفا می‌کند.

عرب با بیان اینکه مصرف سرانه روغن زیتون و فراورده‌های دیگر این میوه نسبت به ایام قبل از انقلاب ۵۰۰ درصد رشد داشته است، افزود: در حال حاضر میزان تولید در واحد سطح در کشور ما بالاتر از میزان آن در دنیاست. این میزان در ایران حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم و در جهان ۱۸۴۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه هنوز عده‌ای به دنبال واردات روغن زیتون هستند، اظهارداشت: با توجه به میزان مود نیاز به تدریج باید به سمت خودکفایی در تولید این محصول برویم ضمن اینکه مصرف سرانه روغن در ایران یک سوم جهان و این میزان در دنیا نیم کیلوگرم و در ایران ۱۷۰ گرم است.

عرب افزود: به اعتقاد بنده طی برنامه‌ای ۵ ساله می توانیم این فاصله را از میان برداریم و این در برنامه‌های ترویجی وزارت جهاد کشارزی تعریف شده است. علاوه بر این مصرف سرانه روغن زیتون در دوران قبل از انقلاب ۳۰ گرم بوده است.

جهش صادراتی محصولات باغبانی

قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار هکتار باغ زیتون در کشور داریم و این در دوران قبل از انقلاب کمتر از ۴ هزار هکتار بوده است، گفت: صادرات محصولاتی مانند سیب، پرتقال، انار، خرما و پسته نسبت به دوران قبل از انقلاب جهش بسیار زیادی داشته و متوسط تولید محصولات باغی نیز نسبت به آن دوران ۴ برابر شده ضمن اینکه میزان صادراتمان نیز ۱۰ برابر شده است.

عرب افزود: می توانیم نرخ رشد صادرات را منطقی کنیم تا در پایان افق ۱۴۰۴ سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات را ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها