جام جم سرا:‌ بی‌اشتهایی یکی از شایع‌ترین عوارض شیمی درمانی محسوب می‌شود. عارضه ناخوشایندی که تقریباً همه بیماران سرطانی در طول درمان آن را تجربه می‌کنند. بدون شک استمرار بی‌اشتهایی می‌تواند موجب کاهش وزن، خستگی و ناتوانی بیمار در مبارزه با سرطان شود.
کد خبر: ۷۷۱۰۸۷
درمان بی‌اشتهایی در بیماران سرطانی

این روندی هشدار‌آمیز است که با ادامه آن، درمان بیمار مبتلا به سرطان با پیچیدگی‌های خاصی مواجه می‌شود. پیگیری درمان سرطان با روش‌های کنونی مثل رادیوتراپی، جراحی یا شیمی درمانی از مهم ترین عوامل بروز سوء هاضمه، بی‌اشتهایی و افسردگی در بیمار مبتلا به سرطان محسوب می‌شود و تغذیه درست و مناسب بیماران سرطانی یکی از شروط مهم درمان این بیماران است.
درست خوردن و استفاده از مواد سالم به بیمار کمک می‌کند تا با شرایط مناسب‌تری مراحل درمان را طی کند. در صورتی که بیمار در دوره درمان از رژیم غذایی مطلوبی پیروی کند تا حد بسیار زیادی از عوارض جانبی بیماری سرطان مانند زخم دهان، بی‌اشتهایی، اسهال، استفراغ، خشکی دهان و نقص در سیستم ایمنی بدن، مصون می‌ماند یا توان مقابله‌اش با عوارضی که نام برده شد، افزایش می‌یابد.

بی‌اشتهایی در بیماران مبتلا به سرطان به این معنی است که بیمار تمایلی به غذا خوردن ندارد یا نمی‌تواند مقدار زیادی غذا مصرف کند. عارضه‌ای شایع که اغلب بیماران سرطانی آن را تجربه می‌کنند.
گاهی اوقات برخی سرطان‌های دستگاه گوارش روند جذب پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را در بدن بیمار مختل می‌کنند به‌گونه‌ای که بدن بیمار قادر به جذب ریز مغذی‌های مواد خوراکی نیست. درچنین مواقعی استفاده از رژیم‌های غنی حاوی پروتئین و کالری به بیمار توصیه می‌شود.
یکی از اصلی‌ترین اهداف پزشکان در معالجه بیمارانی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند رفع مشکلات تغذیه‌ای بیمار از راه دهان است. حتی اگر تغذیه بیمار از راه دهان میسر نبود، تغذیه باید با روش‌های دیگری مثل تغذیه با لوله یا تغذیه‌وریدی ادامه یابد. استفاده از این مکمل‌ها نیز می‌تواند در رفع سوءتغذیه بیمار مؤثر واقع شود.
عوامل بی‌اشتهایی بیماران سرطانی به چند دسته تقسیم می‌شود: ترشحات سلول‌های سرطانی، خستگی و کوفتگی از پیگیری درمان و بالاخره استرس و افسردگی همه و همه در بی‌اشتهایی این بیماران مؤثرند.
وقتی بیمار تمایلی به خوردن غذا ندارد یا پس از مصرف آن دچار عوارضی مثل تهوع و استفراغ می‌شود، بهتر است با به‌کار بردن راهکارهایی مثل صرف کامل صبحانه (به‌دلیل اینکه بیماران سرطانی غالباً صبح‌ها کمتر از بی‌اشتهایی شکایت دارند) از خوراکی‌های غنی شده با کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها استفاده کند یا وعده‌های خوراکی را از سه وعده به چند وعده افزایش دهد تا به نحوی کمبود ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها جبران شود.
شناخت علل بی‌اشتهایی، مطمئن‌ترین راه برای درمان این عارضه است. اگر راهکار‌های پیشنهادی دردرمان بی‌اشتهایی بیمار مؤثر واقع نشد، بیماران باید موارد را با پزشک متخصص در میان بگذارند تا راهکار مناسبی به آنان پیشنهاد شود. (دکتر حسین داودی - متخصص تغذیه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها