اکثریت قاطع آمریکایی‌ها داعش را بزرگ‌ترین تهدید برای جهان در یک دهه آینده می‌دانند

بحران کمبود افراد انتحاری در داعش

در حالی که ماه‌ها از فعالیت‌ گروه تروریستی داعش می‌گذرد به نظر می‌رسد این گروه دیگر بهانه کافی برای جلب اعتماد عناصر خود و متقاعد کردن آنها برای انجام عملیات انتحاری در اختیار ندارد.
کد خبر: ۷۷۰۴۷۴

پایگاه خبری مستقل الوعی نیوز در این زمینه اعلام کرد برخی اخبار منتشر شده از شهر الرقه واقع در سوریه حاکی است که به دنبال فرار ده‌ها نفر از عناصر داعش، این گروهک تروریستی با کمبود افراد انتحاری روبه‌رو شده است. در گزارش روز شنبه این پایگاه خبری آمده است عناصر گردان انتحاری تروریست‌های داعش، شورش کرده‌اند؛ امری که برای فرماندهان این گروه تروریستی ضربه کوبنده‌ای به شمار می‌رود. این گردان مسئول جذب جنگجویان خارجی برای انجام عملیات انتحاری بود. گروه داعش تاکنون بارها از عوامل انتحاری برای عملیات خود استفاده کرده است، زیرا انجام عملیات انتحاری نیازی به تجربه نظامی ندارد.

برای مثال یک عضو خارجی داعش در آبان گذشته اقدام به انفجار یک کامیون مواد منفجره در شهر تدمر در سوریه کرد. شبکه خبری سی.‌ان‌.ان نیز یک بار در گزارشی از حمله انتحاری یک شهروند آمریکایی در سوریه سخن گفت که عضو داعش بود. مقامات آمریکایی در این باره گفتند او شهروند آمریکا بوده و خودش را «ابوهریره الامریکی» معرفی کرده است. او اولین شهروند آمریکایی بود که با انجام حمله انتحاری در سوریه کشته شد. یک بار دیگر نیز گروه تروریستی داعش تصویر جوانی را در سایت‌های وابسته به خود منتشر کرد که با لب خندان مقابل پرچم این گروه تکفیری ایستاده بود و خود را با اسم «طلحه فرانسوی» معرفی می‌کرد. داعش در پیام خود اعلام کرد او در حمله‌ای با کامیون بمبگذاری شده به یک پادگان نظامیان شیعه نزدیک پایگاه نظامی اسپایکر در استان صلاح‌الدین کشته شد.

پایگاه خبری «الوعی نیوز» در ادامه گزارش خود می‌گوید بسیاری از عناصر گروهک تروریستی داعش در شهر الرقه سوریه ظرف چند روز گذشته از این گروه جدا شده‌اند. بخش عمده این عناصر برای انجام عملیات انتحاری در نظر گرفته شده بودند. هر یک از این عناصر داعش اگر هنگام فرار دستگیر شوند، بدون محاکمه اعدام خواهند شد. داعش اکنون به دنبال از دست دادن بخش وسیعی از مناطق تحت اشغال خود طی چند هفته گذشته از جمله شهر کوبانی (عین العرب) سوریه، خود را در بن‌بست می‌بیند.

در یک خبر دیگر مرتبط با این موضوع روز گذشته وزارت کشور تونس از بازگشت حدود 500 مسلح داعشی به این کشور خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، رفیق الشلی، دبیر وزارت کشور تونس اذعان کرد که بازگشت افراد مسلح تونسی به کشور بعد از پیوستن به گروه‌های مسلح در سوریه و عراق ادامه دارد و شمار آنها صدها نفر برآورد می‌شود. وی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه تونسی المغرب گفت، اطلاعات وزارت کشور تونس نشان می‌دهد مجموع تروریست‌هایی که از گروه داعش به تونس بازگشته اند حدود 500 نفر می‌شود. پیش از این در رسانه‌ها اعلام شده بود که از سفر ده هزار تونسی به سوریه و عراق برای جنگیدن در کنار گروه‌های به اصطلاح جهادی جلوگیری شده است. الشلی افزود: اقدام شبکه‌های مشکوک برای به خدمت گرفتن جوانان تونسی در گروه داعش ادامه دارد و ما برای متلاشی کردن این شبکه‌ها و جلوگیری از تاثیر آنها بر جوانان‌مان تلاش می‌کنیم.

داعش، بزرگ‌ترین تهدید جهانی

نتایج یک نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد اکثریت قاطع آمریکایی‌ها داعش را بزرگ‌ترین تهدید برای جهان در یک دهه آینده می‌دانند. به گزارش تسنیم، نتایج این نظرسنجی که مرکز گالوپ آن را انجام داده نشان می‌دهد 84 درصد آمریکایی‌ها این سازمان تکفیری و «تروریسم بین‌الملل» را «تهدیدی خطرناک» برای آمریکا در ده سال آینده تلقی می‌کنند. این مرکز افزود: این در حالی است که آمریکایی‌ها در مقابل منازعه اوکراین چندان ابراز نگرانی نمی‌کنند زیرا آن را بیشتر خطری برای اروپا می‌دانند تا آمریکا.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس این نظرسنجی «منازعه بین روسیه و اوکراین» در شرق اوکراین فقط 44 درصد آمریکایی‌ها را نگران می‌کند. به نظر این اشخاص، این منازعه «تهدیدی خطرناک» برای امنیت آمریکا به شمار می‌آید، در حالی که 45 درصد معتقدند «این منازعه تهدیدی بزرگ و نه تهدیدی خطرناک» به‌شمار می‌آید. در همین حال 54 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مسلح کردن نیروهای اوکراین را توسط آمریکا رد و در مقابل 40 درصد از این اقدام حمایت کرده‌اند. این نظرسنجی پیش از امضای توافق روز پنجشنبه در مینسک انجام شده است.

مطابق این نظرسنجی، دومین مساله نگران‌کننده برای آمریکایی‌ها، برنامه هسته‌ای ایران است که البته با توجه به موج جوسازی‌های رسانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران، مساله عجیبی به نظر نمی‌رسد. آمریکایی‌ها همچنین به میزان کمتر از «قدرت نظامی» کره شمالی احساس نگرانی می‌کنند و 64 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند. این نظرسنجی از طریق تلفن در هشتم تا یازدهم این ماه انجام شده است که در آن 837 بزرگسال شرکت کرده‌اند.

ضربات کوبنده بر داعش

روز گذشته نیروهای مسلح عراق در ادامه درگیری‌های خود با تروریست‌های داعش موفق شدند دو منطقه را در شهر البغدادی در استان الانبار آزاد کنند. نیروهای عراقی همچنین توانستند صدها خانواده را که در این منطقه در محاصره جنگجویان داعش قرار گرفته بودند، نجات دهند. گزارش‌های اطلاعاتی عراق می‌گوید قدرت گروه تروریستی داعش بر اثر فشار مستمر نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای بسیج مردمی و نیروهای عشایری در مناطق مختلف تحت کنترل این گروه بشدت کاهش یافته است. طبق این گزارش‌ها با توجه به آزادسازی کامل استان دیاله و بخش‌های زیادی از استان‌های صلاح‌الدین و الانبار، نابودی داعش تا پایان امسال حتمی خواهد بود. این در حالی است که مقدمات لازم برای آغاز نبرد سرنوشت‌ساز موصل و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در عراق در حال فراهم شدن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها