با فروکش کردن تدریجی هیاهوهای جشنواره فیلم فجر، سینماها به روال طبیعی خود بازگشته‌اند و با نمایش چند فیلم جدید، فصل پایانی اکران سال 93 آغاز به کار کرده است.
کد خبر: ۷۷۰۴۷۳
آرامش پس از توفان

«لامپ 100»، «همه چیز برای فروش»، «جمشید و خورشید»، «تمشک»، «گورداله»، «روزگاری عشق و خیانت» و «شب، بیرون» از فیلم‌هایی هستند که پس از مدت‌ها از زمان ساختشان سرانجام روانه پرده سینماها شده‌اند.

به گزارش جام‌جم، هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، اهالی سینمای ایران خودشان را برای شرکت در ضیافتی رقابتی آماده می‌کنند و به تماشای تازه‌ترین محصولات سینما می‌نشینند. فیلم‌هایی که قرار است در نوبت‌های مختلف اکران سال آینده روی پرده سینماها بروند.

اما برخی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌های سینما هم هستند که چندان دل‌خوشی از آغاز جشنواره فیلم فجر ندارند، زیرا فیلم‌های تولیدی‌شان با وجود سپری شدن یک سال از زمان ساخت، هنوز موفق به اکران نشده است. جالب اینجاست که بعضی از فیلم‌ها هم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند، ولی حتی با رسیدن موعد جشنواره فیلم فجر سال بعد نیز راهی به اکران پیدا نمی‌کنند. چنین فیلم‌سوزی، در سینما و روند اکران ما مسبوق به سابقه است و در طول این سال‌ها کم نبودند آثاری که قربانی شرایط نامناسب اکران شده‌اند.

بی‌مهری اکران به برخی از فیلم‌های به نمایش درنیامده یا معلول عواملی همچون تبعیض و سازوکار وضع حاکم بر نمایش فیلم‌هاست یا ریشه در ضعف و ناتوانی خود فیلم‌ها در جلب نظر سینماداران دارد. به عبارت دیگر صاحبان سینماها که ارتباط بی‌واسطه‌ای با مردم دارند، این تشخیص را می‌دهند که برخی فیلم‌ها قابلیت اکران و جذب عامه مردم را ندارند. البته بخشی از این مشکل با ایجاد گروه هنر و تجربه برطرف شده و فیلم‌هایی که مخاطبان خاص‌تری دارند، در اکرانی محدودتر به هر حال رنگ پرده را می‌بینند.

ترجیح بیشتر صاحبان آثار سینمایی این است که حتی الامکان فیلم‌هایشان در زمان نزدیک به جشنواره فیلم فجر و حین برگزاری این رویداد که به نوعی یکی از فصول مرده اکران است، به نمایش درنیاید. پس از پایان جشنواره هم که به سبب نزدیک شدن به روزهای آخر سال، اطلاق عنوان «ته دیگ اکران» با مسمی‌تر جلوه می‌کند. ولی از آنجا که اکران یک فیلم بهتر از هرگز به نمایش درنیامدن آن است، خیلی از صاحبان آثار به همین وضع نامساعد اکران هم رضایت می‌دهند.

فیلم‌های «لامپ 100»، «همه چیز برای فروش»، «تمشک»، «جمشید و خورشید»، «شب، بیرون» و «گورداله» که بتازگی روانه پرده سینماها شده، از این فیلم‌هاست که مدت‌ها پس از تولید سرانجام موفق به اکران شد؛ بخصوص انیمیشن سینمایی «جمشید و خورشید» که پس از هفت سال به نمایش درآمده است.

«لامپ 100»

سعید آقاخانی، بازیگر و کارگردان که بتازگی به دلیل بازی خوب و متفاوتش در «خداحافظی طولانی»، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد، پس از چند سال کارگردانی در تلویزیون و ساخت آثاری چون «روزهای بد، به در»، «خروس»، «دزد و پلیس» و «زن بابا»، سرانجام نخستین فیلم سینمایی‌اش به نام «لامپ 100» را ساخت.

این فیلم که موضوع اعتیاد را دستمایه روایت قرار داده، مدت‌ها بود در نوبت اکران قرار داشت. «لامپ 100» سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود.نخستین ساخته سینمایی سعید آقاخانی، قصه فردی به نام فرزین را روایت می‌کند که معتاد به موادمخدر است. محسن تنابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، حمید لولایی، نیما شاهرخ‌شاهی و پوریا پورسرخ بازیگران «لامپ 100» هستند. ترانه تیتراژ پایانی این فیلم را هم محسن چاووشی خوانده است.

«همه چیز برای فروش»

«همه چیز برای فروش» ساخته امیرحسین ثقفی هم مدت‌ها در انتظار اکران بود. این فیلم در جشنواره سال گذشته فیلم فجر به نمایش درآمدد مورد تائید و تحسین برخی تماشاگران و منتقدان هم قرار گرفت.

«همه چیز برای فروش» قصه جوانی را روایت می‌کند که به همراه دوستش از طریق خرید و پول کردن چک‌های وصول نشده، تلاش دارد خرج عمل جراحی برادرش را تامین کند. صابر ابر، مزدک میرعابدینی، جواد عزتی، محمود نظرعلیان، ساعد سهیلی و مریلا زارعی در این فیلم بازی می‌کنند.

امیرحسین ثقفی در جشنواره اخیر فیلم فجر به خاطر کارگردانی «مردی که اسب شد»، تندیس ویژه بخش هنر و تجربه را دریافت کرد.

«تمشک»

«تمشک» ساخته سامان سالور هم از جمله فیلم‌هایی است که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر اکران و با نظر مثبت تماشاگران مواجه شد، اما بارها اکران آن به تعویق افتاد. این فیلم داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند از راه رحم اجاره‌ای بچه‌دار شوند.مهدی پاکدل، نیکی کریمی، سمیرا حسن‌پور، مهران احمدی، بیژن افشار و محمود نظرعلیان بازیگران «تمشک» هستند.

«جمشید و خورشید»

اثر پویانمایی سینمایی «جمشید و خورشید» ساخته بهروز یغمائیان سال 86 تولید شده است، اما پس از هفت سال سرانجام رنگ پرده سینما را دید. این فیلم که ماجرای دلبستن جمشید به دختر یک پادشاه را روایت می‌کند، از صدای چهره‌هایی چون پرویز پرستویی، ترانه علیدوستی، امین حیایی، رامبد جوان، ثریا قاسمی، حبیب رضایی و چنگیز جلیلوند به جای شخصیت‌ها بهره می‌برد.موفقیت انیمیشن سینمایی «تهران 1500» ساخته بهرام عظیمی و اکران انیمیشن «رستم و سهراب» حالا با اکران «جمشید و خورشید» ادامه یافته و نشان از توجه صاحبان سینماها به آثار پویانمایی داخلی در اکران دارد.

«شب، بیرون»

کاوه سجادی حسینی، بتازگی با فیلم «بوفالو» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی که پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران اصلی آن بودند. «شب، بیرون» ساخته پیشین او که از امروز روانه پرده برخی از سینماها می‌شود، قصه دختری است که به خاطر ادامه تحصیل قصد خروج از کشور را دارد، اما پیش از رفتن تصمیم می‌گیرد با همراهی برادرش از شمال تا جنوب تهران فیلم یادگاری بگیرد.

سهیلا گلستانی، هوتن شکیبا، حسام محمودی، هومن سیدی، نگار عابدی و باران کوثری بازیگران این فیلم هستند. تهیه‌کنندگی فیلم را هم پرویز پرستویی به عهده دارد. او امسال هم تهیه‌کنندگی نخستین ساخته سهیلا گلستانی، فیلم «دو» را هم به عهده داشت که در بخش نگاه نو جشنواره اخیر فیلم فجر حاضر بود.

بجز اینها باید به فیلم کودکانه «گورداله» ساخته نادره ترکمانی (بهترین فیلم جشنواره کودکان و نوجوانان در سال 91) و «روزگاری عشق و خیانت» ساخته داوود بیدل هم اشاره کرد که با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر دوباره اکران خود را در سینماها از سر گرفته است. شهرزاد کمال‌زاده، میلاد کی‌مرام، همایون ارشادی، نسرین مقانلو، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقی‌پور و جمشید هاشم‌پور بازیگران فیلم «روزگاری عشق و خیانت» هستند.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها