جام جم سرا: بنابر پژوهشی که بتازگی گروهی استرالیایی انجام داده، ریش دارای فواید متعددی برای سلامت مردان است. از جمله این فواید می‌توان به محافظت 95 درصدی در مقابل اشعه فرابنفش اشاره کرد.
کد خبر: ۷۶۹۵۱۴
ریش علیه سرطان پوست

شاید همه آقایان دوست نداشته باشند‌ ریش بگذارند، اما این کار به سلامتشان کمک می‌کند. به گزارش دیلی میل، بنا بر نتیجه پژوهشی که این گروه استرالیایی انجام داده، ریش گذاشتن خطرات ابتلا به سرطان و پیری زودرس پوست را کاهش می‌دهد. همه می‌دانند ریش بخش عمده‌ای از صورت را از پرتوهای خورشید حفظ می‌کند، اما دانشمندان دانشگاه کینسلند از این هم فراتر رفته‌اند؛ آنها به کمک یک دزیمتر تابشی (دستگاهی که پرتوهای فرابنفشی را که از ریش می‌گذرد، اندازه می‌گیرد) محاسبه کرده‌اند که ریش 90 تا 95 درصد از فرابنفش را فیلتر می‌کند. بیشترین محافظت ویژه کسانی است که در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند؛ حتی اگر دانشمندان اصرار داشته باشند ریش نباید جایگزین کرم‌های ضدآفتاب شود.

عایقی بسیار قوی

به عقیده برخی متخصصان پوست، فایده دیگر ریش به‌تاخیر‌انداختن روند پیری پوست است. ریش‌‌ با گرفتن آب باعث می‌شود اپیدرم مدت طولانی‌تری باقی بماند. وجود فولیکول‌ها و غده‌های چربی پوست را زمخت می‌کند و این سبب مقاوم‌تر‌شدن پوست خواهد شد. از سوی دیگر، ریش و سبیل محافظ‌های طبیعی در مقابل گرد و غبار است.

موها ذرات موجود در هوا را جذب و حبس می‌کند. در نتیجه فرد گرد و غبار را استنشاق نمی‌کند و به این ترتیب از بروز آسم پیشگیری می‌شود.

از سوی دیگر، وجود مو و پرز، دمای پشت گردن را افزایش می‌دهد و از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. کارول واکر از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: «ریش، یک عایق بسیار قوی است. ریش‌های بلند و ضخیم جلوی سرمای هوا را می‌گیرد و کمک بسیار بزرگی برای زمانی محسوب می‌شود که هوا ثبات ندارد.»

البته زمانی این فواید آشکار می‌شود که بهداشت بدرستی رعایت شده و ریش‌ها به‌طور مرتب اصلاح و شسته شود.(سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
۰
۰
حالا بعضیا هی بگن چرا اسلام تراشیدن ریش رو حرام دانسته؟

نیازمندی ها