با اعلام نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بخش‌های مختلف سینمای ایران، سه فیلم «دوران عاشقی»، «رخ دیوانه» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» هر کدام با نامزدی در ده رشته، بیشترین بخت را برای درو کردن جوایز اصلی سی و سومین جشنواره فیلم فجر دارند.
کد خبر: ۷۶۹۱۱۱
یک قدم مانده به سیمرغ

به گزارش جام‌جم، سی و سومین جشنواره فیلم فجر با همه فراز و فرودها و نقاط ضعف و قوتش فردا با مشخص شدن برنده‌های بخش‌های مختلف به کار خود پایان می‌دهد و سیمرغ‌های بلورین این دوره صاحبان همیشگی خود را خواهند شناخت.

هیات داوران بخش سودای سیمرغ امسال جشنواره فیلم فجر، شامل مجید مجیدی (رئیس هیات داوران)، عبدالله اسکندری، علیرضا شجاع‌نوری، محمد بزرگ‌نیا، مهتاب نصیرپور، عزیز ساعتی و جواد طوسی، سرانجام پس از مشاهده و بررسی فیلم‌ها، روز گذشته اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین این دوره را اعلام کردند.

نکته جالب در فهرست نامزدها، پیشتازی همزمان سه فیلم «دوران عاشقی»، «رخ دیوانه» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» است که هرکدام با نامزدی در ده رشته، بیشترین بخت را برای تصاحب جوایز دارند. دو فیلم اول ساخته دو فیلمساز کم‌کار و البته توانای نسل قدیمی‌تر کارگردانان سینما و فیلم آخری نتیجه تلاش یکی از مستعدترین فیلمسازان نسل جدید است.

«دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان که روایتگر یک داستان ملتهب عاشقانه است و با نظرات مثبت برخی تماشاگران و منتقدان هم همراه شده، در ده رشته شانس دریافت سیمرغ دارد. در این میان لیلا حاتمی که برای بازی در «بی‌پولی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را به دست آورده، بار دیگر بخت دریافت این جایزه را دارد. شهاب حسینی هم که چند سال قبل برای بازی در «سوپراستار» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر شد، شاید با دست پر به خانه برود. فرهاد اصلانی هم که یک بار برای بازی در «خرس» و «زندگی خصوصی» سیمرغ بهترین بازیگر مرد را به دست آورد، یکی از گزینه‌های جدی دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد این دوره است.

«رخ دیوانه» ساخته جوان‌پسند ابوالحسن داوودی هم مانند دوران عاشقی با نامزدی در ده رشته بخت زیادی برای درو کردن جوایز دارد. ضمن این‌که این فیلم در آرای مردمی نیز کماکان پیشتاز است و شانس دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم دارد.

طناز طباطبایی تاکنون موفق به کسب سیمرغ بلورین نشده، بنابراین احتمال این‌که امسال با دست پر جشنواره فیلم فجر را ترک کند، برای او وجود دارد. او نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن است. ساعد سهیلی هم در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد نامزد است، اما شاید خیلی شانس دریافت این جایزه را نداشته باشد.

«من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی که یک کمدی نامتعارف است، هم حضور جدی و پررنگی در میان نامزدهای امسال دارد و عوامل آن با نامزدی در ده رشته چشم به اختتامیه فردا شب دوخته‌اند.

گلاب آدینه، بازیگر توانای تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که تاکنون برای بازی در فیلم‌های مهمان مامان، وقتی همه خواب بودند، زرد قناری، فصل پنجم و بانوی اردی‌بهشت نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن شده است، فقط یک بار و آن هم برای بازی در فیلم «روسری آبی»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در جشنواره سیزدهم فیلم فجر به دست آورد. بنابراین شاید جایزه گرفتن او در نقش دو خواهر دوقلو در فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» دور از ذهن نباشد.

هومن سیدی که امسال، هم به عنوان کارگردان و هم بازیگر در بخش سودای سیمرغ حضوری پررنگ دارد، می‌تواند برای بازی خوب و بامزه‌اش جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد. پانته‌آ پناهی‌ها، بازیگر توانای تئاتر هم که سال گذشته به دلیل بازی در فیلم «خانوم» دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن است.

پس از این سه فیلم که هرکدام در ده رشته نامزد هستند، فیلم «مزار شریف» ساخته عبدالحسن برزیده با نامزدی در هشت رشته در جایگاه دوم نامزدی‌ها قرار دارد. حسین یاری که قبلا برای بازی در فیلم «آخرین مرحله» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به‌دست آورده، به‌ دلیل بازی خوبش در نقش الله‌مدد شاهسون، تنها دیپلمات زنده مانده در کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد است.

«خداحافظی طولانی» ساخته عاشقانه فرزاد موتمن هم با نامزدی در هفت رشته در رتبه سوم قرار دارد. سعید آقاخانی برای بازی متفاوتش نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد است و میترا حجار که سال‌ها پیش برای بازی در «متولد ماه مهر» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد، این بار این شانس را دارد که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را هم به خانه ببرد.

«عصر یخبندان» هم که در رقابتی فشرده با «رخ دیوانه» و با اختلاف کمی در نظرسنجی آرای مردمی رتبه دوم را دارد، در شش رشته نامزد دریافت جایزه است. مصطفی کیایی نامزد دریافت بهترین کارگردانی است و مهتاب کرامتی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی و محسن کیایی هم این بخت را دارند که به ترتیب سیمرغ‌های بهترین بازیگر نقش اول زن، نقش مکمل زن (دولتشاهی و ساداتی) و نقش مکمل مرد را از آن خود کنند.

پس از این آثار، فیلم‌های «اعترافات ذهن خطرناک من» ساخته هومن سیدی و «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی هر کدام با پنج نامزدی در رتبه بعدی قرار دارند. «کوچه بی‌نام» با نامزدی در سه رشته، «بهمن» با نامزدی در دو رشته و «شکاف»، «طعم شیرین خیال»، «شیفت شب» و «حکایت عاشقی» هم هر کدام در یک رشته جایگاه بعدی نامزدها را به خود اختصاص داده‌اند.

فیلم‌های مرگ ماهی، خانه دختر، ارغوان، بوفالو، تا آمدن احمد، تگرگ و آفتاب، روباه، شرفناز، قول و فرار از قلعه رودخان هم آثاری هستند که با دست خالی جشنواره سی و سوم فیلم فجر را به پایان می‌رسانند. بخصوص نامزد نشدن فیلم‌های مرگ ماهی ساخته روح‌الله حجازی و خانه دختر ساخته شهرام شاه‌حسینی، با وجود استقبال برخی تماشاگران و منتقدان به آنها، از جمله نکات قابل تامل و شگفتی‌ساز داوری این دوره جشنواره است.

با این حال رقابت چهره‌هایی چون گلاب آدینه (من دیه‌گو مارادونا هستم)، فاطمه معتمدآریا (بهمن)، لیلا حاتمی (دوران عاشقی)، طناز طباطبایی (رخ دیوانه)، لیلا زارع (شیفت شب)، مهتاب کرامتی (عصر یخبندان) و باران کوثری (کوچه بی‌نام) برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جالب است. همچنین رقابت سیامک صفری (اعترافات ذهن خطرناک من)، محسن تنابنده (ایران برگر)، سعید آقاخانی (خداحافظی طولانی)، شهاب حسینی (دوران عاشقی) و حسین یاری (مزار شریف) در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد هم تنور جشنواره فیلم فجر را کماکان گرم نگه می‌دارد.

رقابت میترا حجار (خداحافظی طولانی)، سحر دولتشاهی و مینا ساداتی (عصر یخبندان)، فرشته صدرعرفایی (کوچه بی‌نام) و پانته‌آ پناهی‌ها (من دیه‌گو مارادونا هستم) در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن و عباس غزالی (اعترافات ذهن خطرناک من)، بهمن زرین‌پور (حکایت عاشقی)، فرهاد اصلانی (دوران عاشقی)، ساعد سهیلی (رخ دیوانه)، محسن کیایی (عصر یخبندان) و هومن سیدی (من دیه‌گو مارادونا هستم) در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم تماشایی است.

حالا فقط باید منتظر ماند و دید که چه چهره‌هایی می‌توانند فردا شب با لبی خندان و سیمرغ بلورینی در دست مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر را ترک کنند و به خانه بروند.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها