معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اثر بی‌نظیر دو گور دو پا در نزدیکی روستای شوش شهرستان باشت قرار دارد، هنگام عبور از جاده اصلی گچساران به بابامیدان این اثر برجسته به چشم دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۶۸۹۰۷
«دو گور دو پا»کجاست؟

الماس قبادی در این باره افزود: یکی از آثار بی‌نظیر تاریخی شهرستان باشت دو ستون سنگی معروف به دو گور دو پاست که تاکنون ناشناخته مانده است. این اثر تاریخی در سال 1379 به شماره 2985 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی اظهارکرد: این ستون‌ها که از سنگ آهک و شیری رنگ و یکپارچه‌ای تراشیده شده‌اند به احتمال فراوان میل استودان هستند و درگذشته آتشدان بودند و در شب کاروانان و مسافران سرگردان را در مسیر راهنمایی می‌کردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این ستون‌های سنگی تقریبا سالم و همچنان پا برجاهستند و بر بالای تپه‌ای مشرف به دو روستای شوش سفلی و ده کند قرار دارد و ستون‌هایی که در فاصله 50 سانتی‌متری از هم قرار دارند و ستون شرقی دو متر و ستون غربی 190سانتی‌متر است.

قبادی تصریح کرد: حریم این اثر همه تاریخی از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تعیین شده و مورخان، محققان و گردشگران زیادی هرساله از آن دیده می‌کنند و مطالعات علمی و تحقیقی از آن دارند.

وی ادامه داد: بنا به روایتی این دو ستون باقی ماندهٔ آتشکده‌ای است که به قبل از اسلام تعلق دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بررسی‌های مقدماتی و اولیه نشان می‌دهد که فضا و شکل عمومی این ستون‌های سنگی به ستون‌های سنگی معابد مهری و میترائیسم (مانند ستون‌های خورهه) شباهت نسبی دارند.

قبادی با بیان اینکه این اثر نیازمند مبرم حفاظت و بررسی‌های باستان‌شناسی است، اضافه کرد: در هفت کیلومتری شهر باشت و در مجاورت روستاهای ده‌کند و شوش دو ستون سنگی معروف به "دو گور دو پا" وجود دارد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها