اگر نسل جدید را با قرآن آشنا کنیم و آیات و مفاهیم آن را به صورت اندیشه‌های پویا در افکار فرزندانمان درآوریم، در آینده نسلی متدین، پاکیزه، همدل، متفکر و آینده‌نگر خواهیم داشت و جامعه‌ای که افراد و کارگزاران آن از چنین نسلی تشکیل یابد، در تمام زمینه‌ها موفق خواهد بود.
کد خبر: ۷۶۸۶۲۵

کتاب «آموزه‌های وحی در قصه‌های تربیتی» در قالب داستان‌های کوتاه مذهبی به بیان پیام‌ها، مفاهیم قرآنی و آیات آسمانی برای انتقال شیوه‌های تربیتی قرآن کریم پرداخته ‌است. موضوعات این کتاب عبارت است از: مقدمه، در تنگنای زندگی، مولود آسمانی، لذت حضور، ماجرای درخت خرما، درخشش نور خدا، راهزن خوشبخت، دانای اسرار، جوان بلند همت، محصل جوان و دختر فراری، گنج نهان، تاوان عشق، دو خاطره از اجنه، غذای سرنوشت‌ساز، امتحان اسکندر، مدارا با مردم، سرنوشت پندآموز، بانوی عارفه و تقلید کورکورانه.

نگارنده در مقدمه کتاب نگاشته ‌است: «جوانانی که با قرآن و آیات آن مأنوس باشند، در مواقع حساس و سرنوشت‌ساز زندگی، پیام‌های دلنواز آن را زمزمه کرده و به آن گوش جان می‌سپارند و از سخت‌ترین بحران‌های روحی و روانی سربلند بیرون می‌آیند. این شیوه ریشه در فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد که تمام لحظات زندگی و گفتار و رفتار خویش را با کلام وحی عجین کرده و تمام دوستان و پیروانشان را این‌گونه تربیت می‌کردند. در این کتاب مباحث «ره‌آورد توکل، تاجر قفقازی، در آخرین لحظات، رسوایی دروغگو، زن فریبکار و امیرکبیر، حاکم بغداد و عطار متظاهر، زمامدار عادل، تاجر عرب در اصفهان، بهترین یادگار، لیاقت افراد، شاگرد وظیفه‌شناس، یک شاخه گل، نوجوان هوشمند، مرزهای دوستی، مردم مسلمان و همسایه مسیحی، خاطره‌ای از مرگ یک بیمار و دختران جوان و نیروهای نظامی» مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده درباره امانتداری با اشاره به داستان تاجر عرب در اصفهان نوشته است: «امانتداری یکی از ارزشمندترین آموزه‌های کلام وحی است. خداوند متعال در سوره نساء می‌فرماید: پروردگار متعال به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بازگردانید. با توجه به این نکته مهم، کسی که در انجام فرمان الهی کوتاهی کند و در رعایت امانت سهل‌انگاری ورزد عاقبت وخیم نافرمانی در دنیا و آخرت گریبانگیر او خواهد شد. از دیگر عناوین این کتاب می‌توان به عاقبت شگفت‌انگیز، ماجرای هشت دزد، در محکمه قاضی، داور تیزبین، رازداری، توبه مرد عرب، آخوند همدانی در قهوه‌خانه، در مجلس بیداد، رفتار دلپذیر، عالم دوراندیش، اسوه‌های فضیلت، پیرمرد و کودکان، قتل پدر، برادر امام رضا(ع) و گمشده بوعلی سینا اشاره‌ کرد.

حجاب میان زنان و مردان نامحرم از اموری است که مورد تأکید آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) قرار گرفته است که در این زمینه در این کتاب در بخش دختران جوان و نیروهای نظامی می‌خوانیم: «از موضوعاتی که قرآن بر آن تأکید کرده است رعایت فاصله میان زنان و مردان نامحرم است و این فرمان الهی آنچنان مهم است که خداوند واجب کرده میان زنان و مردان نامحرم حجاب باشد، تا زمینه‌های فساد و گناه از میان برود و در سوره احزاب می‌فرماید: هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را از آنان (همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌خواهید از پشت پرده بخواهید.» در طلیعه این کتاب آمده‌است: از شیوه‌های تربیتی قرآن‌کریم بهره‌گیری از قصه‌ها و سرگذشت‌های دیگران است. با توجه به این نکته، این کتاب 50 پیام حیات‌بخش قرآن کریم را به صورت قصه‌های شیرین و خواندنی ارائه کرده تا انتقال آموزه‌های وحیانی قرآن به زیباترین شکل صورت‌ گیرد.

چاپ هشتم کتاب آموزه‌های وحی در قصه‌های تربیتی، نوشته حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا از سوی انتشارات فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام در 915 صفحه، به قیمت 4500 تومان روانه بازار کتاب شده ‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها