نگاهی به خارجی‌های تاریخ باشگاه پرسپولیس

به‌خاطر یک مشت دلار

پرسپولیس در شرایطی در روزهای گذشته دو بازیکن برزیلی دیگر به خدمت گرفت که تاریخ این باشگاه کم بازیکن برزیلی و خارجی نداشته است، بازیکنان ضعیف و درجه چندمی که بعد از رفتنشان از ایران حتی در مورد فوتبالیست بودن آنها نیز شک و تردید جدی شکل گرفته و باید دید این دو هندوانه در بسته یعنی‌ تادو‌ و ‌ فرناندو گابریل‌ چند مرده حلاج‌اند؟
کد خبر: ۷۶۸۱۹۴

البته پرسپولیس معدود بازیکنان خوبی را هم داشته است و نمی‌توان به این زودی درباره دو خرید جدید آن قضاوت کرد، اما به هر حال چربی‌های اضافی شکم ‌ تادو‌ وقتی در تمرینات پرسپولیس حاضر شد بدجوری تو ذوق زد. هر چند این بازیکن بظاهر سابقه عضویت در باشگاه‌های نامدار برزیل را نیز دارد، اما ‌سال گذشته در باشگاه ناوتیکو برزیل فقط در 17 مسابقه به میدان رفته و حاصل کارش چهار گل بوده است.

از طرفی فرناندو گابریل نیز دیگر خرید پرسپولیسی‌ها که از یک باشگاه جمهوری آذربایجان جذب شده است سال گذشته در باشگاه خزر لنکران در 12 مسابقه به میدان رفته و سه گل به ثمر رسانده است؛ بازیکنی که به نظر می‌رسد حمید درخشان او را برای پست هافبک دفاعی و جانشین رضا حقیقی می‌خواهد. به هر ترتیب چه این بازیکنان در پرسپولیس بدرخشند و چه ضعیف باشند، از مجموع 37 بازیکنی که پیش از این پرسپولیس جذب کرده است نکات خواندنی و بعضا ماندگاری باقی‌مانده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

هت تریک در شهرآورد

‌ وقتی صحبت از بازیکن خارجی و شهرآورد می‌شود ذهن علاقه‌مندان به پرسپولیس متوجه ایمون زاید بازیکن ایرلندی ـ لیبیایی می‌شود؛ بازیکنی که طی‌ده دقیقه در شهرآورد سه بار دروازه استقلال را گشود و پرسپولیس در عین ناباوری بازی 2 بر صفر باخته را 3 بر 2 برد. این بازیکن از پرسپولیس به آلومینیوم هرمزگان رفت. این مهاجم وقتی رقم 600 میلیون تومانی را برای تمدید قرارداد با پرسپولیس مطرح کرد و تیرش به سنگ خود پیشنهاد 150 هزار دلاری آلومینیوم را پذیرفت. البته او پس از چندی از آلومینیوم هم جدا شد.

‌بیلی مک‌کلور، اولین بازیکن خارجی در تاریخ فوتبال ایران است. او عضو تیم آماتورهای لیورپول بود. ویلی سال ۱۳۵۶ حضور بسیار کوتاهی در پرسپولیس داشت و یک گل هم در لیگ تخت جمشید به ذوب آهن زد. او با ۳۰ بازی ملی برای نیوزیلند، در جام جهانی ۱۹۸۲ نیز بازی کرد.

مارکو سپانوویچ، بازیکنی که 9 ماه و با قرارداد 200 هزار دلاری در عضویت پرسپولیس بود و علی دایی وقتی سرمربی این تیم شد به او گفت یا قراردادت را فسخ کن یا فقط دور زمین بدو. این بازیکن سه ماه را به همین ترتیب گذراند و اسفند 92 ایران را ترک کرد.

ولاتکو، بازیکن مقدونیه‌ای که دوم بهمن 91 با تائید یحیی گل محمدی، سرمربی وقت پرسپولیس جذب شد و تیر 92 یعنی در کمتر از چهار ماه علی دایی سرمربی جدید پرسپولیس عذرش را خواست.

‌روبرتو ده‌سوسا، تیر 91 پرسپولیسی شد و دی 91 مصدوم و با دریافت 50 درصد قراردادش از پرسپولیس جدا شد!

مدافعان ضعیف و آرتروزی

پرسپولیس مدافعان زیادی جذب کرده است. ممدوتال بورکینافاسویی یکی از این مدافعان بود. مدافع ضعیفی که وقتی از این تیم جدا شد پس از مدتی، کار به فیفا کشید. او خواستار طلب 120 هزار دلاری از پرسپولیس شد. بازیکنی که در تست پزشکی مشخص شد آرتروز زانو دارد، اما بازهم پرسپولیس با او قرارداد بست!

سکوبرت نیز پس از جدایی با شکایتی از پرسپولیسی‌ها اعلام کرده باید 50 هزار دلار به او غرامت داده شود، اما پرسپولیسی‌ها پس از بررسی اسناد اعلام کردند‌ طلب سکوبرت 31 هزار دلار بوده است.

‌کارلوس ریوه‌را و خوزه آنتونی تورس پانامایی دو مدافع بی‌کیفیت که از آنها فقط و فقط شکایت به فیفا باقی ماند.

روبرت ساها از جمهوری چک و الونگ الونگ از کامرون با نظر مستقیم آری‌ هان به پرسپولیس آمدند. ساهای جمهوری چکی و الونگ کامرونی که برای تیم ملی کامرون زیر نظر آری‌هان یک بازی ملی را نیز انجام داد. ساها عملکرد نسبتا خوبی از خود بر جای گذاشت و البته پس از پرسپولیس برای شاهین بوشهر نیز بازی کرد.

طارق جبان، مدافع سوری که فقط در پنج بازی برای پرسپولیس به میدان رفت!

‌فرانک آتسو، مدافعی که ابومسلم بازی کرده بود، اما خیلی زود به استقلال اهواز رفت.

ایلیا پرسکی (مقدونیه): یک مدافع در سطح متوسط که سال 83 به پرسپولیس پیوست. پرسکی در آن زمان بیست‌وهشت ساله‌ و از یک تیم دسته دومی مقدونیه به پرسپولیس آمده بود. او بیشتر اوقات‌ نیمکت‌نشین بود.

دیپورت هپاتیتی

‌هروه اوسال، مهاجم بورکینافاسویی سال 89 با قرارداد دوساله به پرسپولیس پیوست، اما پس از چندی مشخص شد این بازیکن هپاتیت دارد و قرارداد 220 هزار دلاری‌اش فسخ شد. این بازیکن در اردوی آلمان مورد توجه علی دایی قرار گرفت، اما در تهران و پس از انجام آزمایشات پزشکی مشخص شد ‌ این بازیکن دچار بیماری هپاتیت است و بلافاصله باشگاه پرسپولیس قرارداد این بازیکن را فسخ کرد. این بازیکن با هدف جانشینی محسن خلیلی که آقای گل شده بود جذب شد!

هوار مولامحمد، هافبک مهاجمی که با وجود همه توان فنی بالا سرآمد بی‌نظمی در بین بازیکنان عراقی بود، در پرسولیس، استقلال و ذوب آهن بخوبی بی‌نظمی خود را نشان داد. او وقتی از پرسپولیس رفت باشگاه پرسپولیس نه‌تنها دیگر پولی به او پرداخت نکرد که 60 میلیون تومان نیز از این عراقی ملی‌پوش پس گرفت. قرارداد این بازیکن با پرسپولیس 300 میلیون تومان بود.

خارجی‌های خوب

‌آلن ویتل که سال ۱۹۷۲ توسط سر آلف رمزی به تیم ملی انگلستان هم دعوت شده بود، سال‌ها در لیگ برتر فوتبال انگلستان برای اورتون و کریستال پالاس بازی کرد. او سال ۱۹۷۷ به ایران آمد و ۱۵ گل در یک فصل برای پرسپولیس به ثمر رساند.

‌ابراهیم توره از سنگال. بازیکنی که از وداد مراکش به پیکان پیوست و بعد به پرسپولیس و سپاهان رفت. او اگرچه مهاجم موفقی در تمام این تیم‌ها بوده اما مسافرت‌هایش به سنگال و غیبت‌های طولانی او، مثل سه کارته شدن عجیبش قبل از شصت و ششمین دربی تهران نیز زبانزد است.

‌ایوان پتروویچ که از یک تیم صربستان به ابومسلم رفت در پرسپولیس هم بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت. هر چند بعدا به خاطر طلبش از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد، اما وقتی به شاهین بوشهر رفت در این تیم هم خوب ظاهر شد.

‌ اشپیتیم آرفی از لیگ منطقه‌ای آلمان به ایران آمد و در لیگ هشتم، پس از برهانی در رده دوم جدول گلزنان ایستاد. آرفی در آلمان مدل تبلیغاتی بود. پس از آن که در پیام خراسان خوب درخشید با قراردادی 600 هزار یورویی پرسپولیسی شد، اما در عین ناباوری در پرسپولیس به نیمکت دوخته شد.

گل‌های زیبا

پرسپولیس غیر از نیلسون که تا همین نیم فصل اول لیگ امسال در این تیم بود، چند دروازه‌بان هم به این شرح جذب کرده است:

ساشا ایلیچ: این گلر اهل مقدونیه سال 82 به پرسپولیس پیوست و به خوردن گل‌های زیبا در لیگ برتر معروف شد. ساشا در یک فصل حضور در پرسپولیس عملکرد متوسطی داشت و پس از جدایی از سرخپوشان در استقلال اهواز و پگاه گیلان کار خود را ادامه داد.

آسمیر آودوکیچ: در جام باشگاه‌های آسیا فقط برای پرسپولیس به میدان رفت. دروازه‌بان بوسنیایی که در میانه‌های فصل به‌طور قرضی به پرسپولیس پیوست در هفت بازی لیگ قهرمانان رضایت هواداران و مسئولان تیم را جلب کرد. گفته می‌شد قرارداد او بین 50 تا 80 هزار دلار بود.

یان نیکولوفسکی: حکایت حضور او در پرسپولیس مثل کریستوفر ره بود، با این تفاوت که او به تهران آمد و یک فصل نیز با پرسپولیس تمرین کرد، اما هرگز در دروازه قرار نگرفت. نیکولوفسکی پس از جدایی از سرخپوشان به فیفا شکایت کرد و بالاخره با دریافت حق و حقوق خود پرونده را بست.

پرنده فروش

‌پائولو دی کارمو در زمان سرمربیگری افشین قطبی و با این عنوان که آقای گل فوتبال برزیل است به ایران آمد. اما بعدا مشخص شد ‌ عضو یک تیم محلی در برزیل است. وقتی از ایران رفت گفته شد دی کارمو با ده‌ها هزاردلاری که از پرسپولیس گرفت، در برزیل یک مغازه پرنده فروشی باز کرده است . برخی دفاعیات افشین قطبی در مورد این بازیکن ماندگار است: 25 ساله‌های خارج نرفته حق ندارند در مورد دی کارمو نظر بدهند.دی کارمو در تمرینات عالی و پرانگیزه ظاهر می‌شود.فان نیستلروی هم در هفت بازی برای رئال گل نزد.

‌ وسلی برازیلیا در تعطیلات نیم فصل دوم راهی برزیل شد و تا مدت‌ها از او خبری نشد. ‌‌ قرارداد وسلی برازیلیا 530 میلیون تومان بود.

نیامد و پول گرفت!

‌کریستوفر ره (لیبریا): این بازیکن لیبریایی بدون حضور در تهران موفق به دریافت غرامت از پرسپولیس شد. مدیر برنامه‌های او یک پیش قرارداد با پرسپولیس امضا می‌کند که برای باشگاه تعهدآور بوده است و بعدها با طرح شکایت در فیفا موفق به دریافت غرامت شد، در حالی که اصلا به ایران نیامد.

‌سامبو چوجی که در زمان سرمربیگری علی پروین و راینر سوبل آلمانی از نیجریه به پرسپولیس پیوست، از ساده‌ترین اصول فوتبال بی‌اطلاع بود. پروین نام خانوادگی او را ‌ جوجه‌تلفظ می‌کرد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها