جام جم آنلاین گزارش می دهد

جهش وهابیت؛ از 11 سپتامبر به داعش

هنوز جوهر پرونده حمایت خاندان آل سعود از حملات 11 سپتامبر آمریکا خشک نشده است و رسانه های غربی همچنان اطلاعات جدیدی را درباره نقش شاهزاده های سعودی در آن حادثه می دهند با این حال، برخی تحلیلگران غربی می گویند باید از تجربه 11 سپتامبر درس گرفت، با توجه به فتواها و استنادهای ایدئولوژیک داعشی ها در جنایت های ارتکابی باید پرسید: ریشه ایدئولوژیک تفکر داعشی و منابع مالی آن کجاست؟
کد خبر: ۷۶۸۱۳۰
جهش وهابیت؛ از 11 سپتامبر به داعش

به گزارش جام جم آنلاین، رابرت فیسک نویسنده و تحللیگر سیاسی در روزنامه ایندپندنت انگلیس می نویسد: با جنایت های متعدد و این بار زنده سوزی معاذ الکساسبه خلبان اردنی به دست گروه تروریستی داعش باید بر ارتباط معنوی و مادی این گروه تروریستی با مقام های سعودی متمرکز شد.

فیسک به گزارش اخیر نیویورک تایمز آمریکا اشاره می کند که نوشته است تعدادی از شاهزاده های سعودی در حملات 11 سپتامبر 2001 دست داشته اند.

زکریا موسوی از اعضای القاعده که در عملیات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت٬ در نامه‌ای به قاضی دادگاهی در نیویورک نوشت که دو شاهزاده عربستان سعودی در سال‌های ۱۹۹۸ یا ۱۹۹۹ به القاعده کمک مالی کرده‌اند. موسوی مدعی شد که خودش اسامی این دو شاهزاده را در فهرست «افراد پشتیبان فعالیت‌های القاعده» وارد «بانک اطلاعاتی دیجیتال» کرده است. در میان این اسامی می‌توان نام شاهزاده ترکی الفیصل آل سعود، مدیرکل سابق سرویس اطلاعات خارجی عربستان و سفیر عربستان در آمریکا را که از اعضای خانواده سلطنتی عربستان است، مشاهده کرد. این مرد، موسوی را به سایر اعضای خانواده سلطنتی عربستان معرفی کرده بود.

سفیر عربستان سعودی این اتهامات را رد کرد و گفت: «ثابت شده که موسوی یک جانی دچار اختلالات روانی‌ است».

موسوی که در حال حاضر به اتهام اقدامات تروریستی در کلورادو زندانی است، گفت که حتی در یک نشست در سفارت عربستان در واشنگتن و برای بررسی حمله‌ای تروریستی علیه هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده بود. وی ادامه داد: در این نشست حتی مساله استفاده از موشک برای این حمله مطرح شد.

فیسک: شباهت واضحی بین ایدئولوژی داعش و سیاست رسمی مقامات سعودی وجود دارد؛ تروریست های داعش سر می برند و این همان کاری است که مقام های سعودی تحت ایدئولوژی واپسگرای افراطی وهابی دستور آن را می دهند و علنا اقدام به قطع سرها می کنند.

این مرد 46 ساله همچنین مدعی است که به عنوان پیک میان اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و خاندان سعود فعال بوده است. وی همچنین با خانواده سلطنتی آل سعود دیدار و نامه‌هایی را از اسامه به این خانواده می‌داده و از بن لادن به خانواده سلطنتی ارسال می‌کرده است؛ اتهاماتی که ریاض نمی‌پذیرد.

فیسک: اگر عربستان به داعش پول نمی دهد چه کسی می دهد؟

اما رابرت فیسک نقش عربستان سعودی را در پرورش و تغذیه تروریسم منحصر به 11 سپتامبر 2001 نمی داند و می نویسد: اگر عربستان سعودی داعش را حمایت مالی نمی کند، پس چه کسی در حال تامین مالی آن است؟

فیسک می افزاید: شباهت واضحی بین ایدئولوژی داعش و سیاست رسمی مقامات سعودی وجود دارد؛ تروریست های داعش سر می برند و این همان کاری است که مقام های سعودی تحت ایدئولوژی واپسگرای افراطی وهابی دستور آن را می دهند و علنا اقدام به قطع سرها می کنند.

فیسک در ادامه به یادآوری رابطه القاعده با پادشاهی عربستان می پردازد و می نویسد: تمام دنیا می داند که سازمان القاعده از اموال سعودی ها تغذیه می کرد.

فیسک ادامه می دهد: اسامه بن لادن در سال 1990 نشستی خصوصی در پاکستان با ترکی الفیصل رییس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان داشت. 15 تن از 19 تروریست مشارکت کننده در حملات 11 سپتامبر نیز سعودی الاصل بودند.

این نویسنده انگلیسی تصریح می کند: همچنان میلیون ها دلار پول به دست تروریست های داعش از خارج سوریه و عراق می رسد و اینجا باید پرسید: اگر عربستان سعودی و قطر به داعش پول نمی دهند، این پول ها از کجا می رسند؟

ایندپندنت می افزاید: در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی یک سند سری منتشر شد که نشان می داد بندر بن سلطان رییس وقت دستگاه امنیتی عربستان سعودی پول رسانی به تروریست های فعال در سوریه و عراق را آغاز کرده است این در حالی است که ریاض مدعی مبارزه با تروریسم است.

داعش فرزند وهابیت است

یک هفته پیش، کنث راث مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر نیز به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: وهابیت ایدئولوژی است که داعش از دل آن متولد شده است.

راث تصریح کرد: اگر به ایدئولوژی عربستان سعودی بنگرید درمی یابید که وهابیت گفتمانی اعتقادی است که به ظهور گروه های مثل داعش منجر شده است...درست است که داعش خیلی تندتر از آنچه سعودی ها می خواهند حرکت می کند اما از ایدئولوژی وهابیت منتج شده است؛ عقیده ای که حقوق بشر در آن جایی ندارد.

الحدث نیوز در گزارشی با عنوان «درباره سوزاندن الکساسبه...عربستان سعودی صادر کننده واقعی این فتوا است» می نویسد: سازمان تروریستی داعش در فتوای سوزاندن معاذ الکساسبه خلبان اردنی به فتوای یکی از چهره های مطرح وهابیت یعنی ابن تیمیه استناد کرد و با اینکه عربستان سعودی در خبرگزاری رسمی خود این اقدام داعش را محکوم کرد اما فعالان اجتماعی عربستان می گویند این قبیل فتواها در دانشگاه های دینی و حکومتی عربستان تدریس می شود.

جمال الخاشقجی یکی از روزنامه نگاران معروف سعودی در فیس بوک نوشت: برخی بحث های دینی در دانشگاه های حکومتی عربستان سعودی مورد بحث قرار می گیرند و از جمله این احکام، سوزاندن با آتش است؛ حتی این بحث جاری است که چه کسی باید سوزانده شود و کدام دسته از مجرمان را نباید سوزاند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۰
بارها گفتم مسئله 11 سپتامبر (القاعده) اسامه بن لادن و متعاقب آن النصر و داعش و... كار سعودی ها است و این كار تحت مدیریت عموسام انجام گرفته و می گیرد. هیچ شكی درش نیست.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها