رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری:

اهالی فرهنگ، هم ارشاد می‌خواهند هم گشت ارشاد

سیدرضا اکرمی، نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای فرهنگی ریاست‌جمهوری یازدهم، مهمان برنامه دیروز «شناسنامه» بود و درباره مسائل مختلفی از جمله اختلاف ‌نظرهایش با رئیس‌جمهور و مسائل انتخابات ریاست جمهوری سال 88 صحبت کرد.
کد خبر: ۷۶۷۸۷۹

به گزارش فارس، وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلاف نظری با رئیس‌جمهور دارد، گفت: بله حتما. روحانی در تالار هنر سخنانی با هنرمندان داشتند و به شوخی گفتند اهل فرهنگ، ارشاد و گشت ارشاد نمی‌خواهند. من وقتی به قرآن مراجعه کردم، دیدم که اهل فرهنگ هم ارشاد و هم گشت ارشاد می‌خواهند. دلیل من آیات قرآن مجید است. اهل فرهنگ حتما دقت و صرافت دارند و مراقبتشان هم باید زیاد باشد و افراد دلسوز خیرخواه هم باید مراقب آنها باشند و هرجا که لازم است به آنها تذکر دهند.

اکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهور از این حرف شما گله نکردند، گفت: ما هفته‌ای سه روز پای درس آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان شاگرد می‌نشینیم. در این جلسات نقد و انتقاد می‌کنیم و اشکال می‌کنیم و در برخی اوقات ایشان این اشکال‌ها را می‌پذیرند. اصلا بافت حوزه علمیه و طلبگی این‌گونه است که ضمن احترام به استاد، مطالبی را که به ذهنمان می‌آید، بیان کنیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در مورد مطرح شدن بحث اسلام ناب و اسلام آمریکایی در مجلس سوم گفت: تا آیت‌الله هاشمی ریاست مجلس را به عهده داشت، بگو مگو و جبهه‌بندی بود اما خیلی موج برنمی‌داشت. هم پیام امام و هم تذکر ایشان را دریافت می‌کردیم ولی تقریبا آرامش بود. اما بعد از هاشمی ما با موج‌ها و اختلافاتی روبه‌رو شدیم و آن شرح صدر و فرانگری آیت‌الله هاشمی وجود نداشت و جبهه‌گیری‌ها شروع شد و امام خمینی(ره) که از دنیا رفت بگو مگوها شروع شد و بحث انشقاق مجمع روحانیون پیش آمد.

جامعه روحانیت و مجمع روحانیون یک مقداری نمی‌توانستند در روش‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند. ‌اکنون نیز ما گاهی در بینش‌ها و روش‌ها اختلاف داریم. در برابر امام خمینی(ره) کسی جرات مخالفت نداشت اما در زمان رهبر انقلاب برخی‌ راه نیامدند. با این‌که من باور دارم کار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بمراتب سخت‌تر از دهه اول انقلاب است.

اکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کردید امام خمینی(ره) در آن زمان قطعنامه را بپذیرند، گفت: روحانی مطالب را نمی‌گفت و کتمان می‌کرد مگر این‌که ما خیلی به او اصرار می‌کردیم. من از آنجایی که مخبر کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی بودم، تقریبا برایم روشن بود که جنگ نمی‌تواند به یک نقطه مطلوب برسد که ما پیروز شویم. ما با این مواجه شدیم که هرگز غرب و شرق اجازه پیروزی به ایران را نمی‌داد تا بالاخره داستان تصرف فاو و برخی موارد دیگر زمینه را فراهم کرد که به یک قطعنامه برسیم.

اکرمی در مورد رأی نیاوردن در مجلس ششم هم گفت: به‌قدری ما را در هجمه قرار دادند که بجز آیت‌الله هاشمی و حدادعادل کسی رای نیاورد و من هم نفر 51 بودم. تبلیغات و هزینه‎هایی که کردند باعث وجود نگاه‌هایی شد که ما از دور خارج شدیم. من نفر عادی بودم. آقایان روحانی، رضایی، احمدی‌نژاد و خیلی‌های دیگر هم بودند. اینها برای خودشان قهرمان و پهلوانی بودند ولی بعضی‌ها در دوره ششم عاقبت بخیر نشدند.

رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری در مورد تخریب هاشمی رفسنجانی در مجلس ششم گفت: من درباره هاشمی دو نکته دارم که این را کم گفته‌ام. یک این‌که آیت‌الله هاشمی جداً آدم عاطفی است یعنی تقریبا وقتی به ایشان بگویید که بنا به فلان دلایل باید از فلان فرد فاصله بگیری، تحمل آن برای ایشان دشوار است و می‌گوید نه این آقا زندان بوده، این با ما بوده است. دوم هم این‌که شدیداً خوشبین است یعنی باور کنید آقای هاشمی الان هم نمی‌تواند تحمل کند که بعضی‌ها بالاخره با انقلاب نیستند و او به‌دلیل خوشبینی‌هایی که دارد حاضر نیست به زبان بیاورد.

وی در پاسخ به این پرسش که نقطه قوت و ضعف هشت‌ سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد چه بود، گفت: آقای احمدی‌نژاد تلاش و کوشش و دوندگی کرد اما وجدانا قانون‌مدار نبود قانون‌گریز بود، مهر و محبت را شعار داد.

حصر، قانونی و شرعی است

اکرمی در پاسخ به پرسشی درباره عضویتش در ستاد میرحسین موسوی در انتخابات 88 گفت: من تنها نبودم. آقای غفوری‌فرد و دکتر آخوندی و آقای کاتوزیان و من، ستادی به‌عنوان حمایت از میرحسین تشکیل دادیم. من علاقه‌مند به آقای موسوی بودم و به‌دلیل قانون‌مداری و ساده‌زیستی و کوشش آن دوران نخست‌وزیری، نداشتن هیچ نقطه منفی در 20 سالی که از نخست‌وزیری‌اش می‌گذشت و مواضعی که نسبت به ولایت فقیه داشت او را انتخاب کردم. ولی در همان دوره تبلیغات در ستادی که ما داشتیم یکی دو مورد، مثلا این‌که برخی هوادارانش شعار نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران می‌دهند من به آقای دکتر آخوندی گفتم که به میرحسین بگو این شعار‌ها یعنی چه، ماچنین چیزی نداریم، ما فلسطین را به‌عنوان موضوع استراتژیک داریم نه به‌عنوان تاکتیک و این حرف‌ها نمی‌شود. بعد از انتخابات من در مراسم تنفیذ آقای احمدی‌نژاد در محضر رهبری و مراسم تحلیف در مجلس شرکت کردم، نامه تبریک نمایندگان را امضا کردم و بعد آنچه که در خیابان‌ها گوشه و کنار چه عاشورا چه غیرعاشورا و روز قدس اتفاق افتاد همه را محکوم کردم و الان هم باورم این است حصری که انجام گرفته قانونی و شرعی است و من با تمام وجود آن را پذیرا هستم.

وی افزود: بله، آن روز احساس وظیفه کردیم ولی به قول معروف کارمان تمام شد ولی من در تمام حوادثی که رخ داد در مجلس بودم و می‌دیدم که انتخابات تمام شد، اما حوادث ادامه دارد. اما این نکته را هم عرض بکنم اگر بنا باشد ما روی فتنه 88 به صورت جامع بررسی بکنیم باید روی آن مناظره که برخی شورش‌ها و اختلافات را کلید زد مطالعه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با آقای روحانی برای ثبت‌نام انتخابات سال92 به وزارت کشور رفتید اما قبلا با آقای هاشمی نرفتید؟ گفت: من با آقای روحانی واقعا مثل دو برادر هستیم، ما را کنار آقای هاشمی نگذارید. آقای هاشمی شخصیتی است که ما برایشان دعا می‌کنیم و امیدواریم که ایشان را از خطاها مصونیت عنایت کند ولی با آقای روحانی خیلی صمیمیت داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها