سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی امروز به روز هفتم قدم می‌گذارد که حضور بازیگران شناخته‌شده‌ای چون حامد بهداد، بهرام رادان، فرهاد اصلانی، فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی، پرویز پرستویی و بابک حمیدیان در آخر هفته‌ای که گذشت باعث گرم‌ترشدن تنور این رویداد فرهنگی و هنری شد.
کد خبر: ۷۶۷۷۹۳
زَرق و برق ستاره‌ها

به گزارش جام‌جم، از همان مراسم افتتاحیه جشنواره معلوم بود که این دوره فیلم فجر اگر هیچ فیلم خوبی هم نداشته باشد، باز از حضور پرحاشیه و همواره جذاب ستارگان سینمای ایران تغذیه خواهد کرد و نامداران محبوب و شناخته‌شده هنر هفتم باعث جلب توجه کافی مردم به فیلم‌ها خواهند شد.

علاوه بر قصه جذاب و ساختار مناسب، از مهم‌ترین دلایل این موفقیت مردمی را باید در حضور و بازی خوب بازیگران این فیلم‌ها دانست و حتی گروهی از مردم و علاقه‌مندان به برج میلاد سر می‌زنند و با وجود نداشتن کارت ورود به جشنواره پشت درها می‌ایستند تا با خروج یکی از چهره‌های سرشناس سراغ او بروند و به همین دلیل بازار عکس یادگاری و امضا هم حسابی داغ است. چهره‌های سرشناسی که با انواع و اقسام لباس و آرایش و در شکل مودبانه ترش، همراه با مد روز از ابتدای هر صبح قدم به کاخ جشنواره می‌گذارند و تا پاسی از شب خودشان را در معرض شکار عکاسان، خبرنگاران و مردم قرار می‌دهند.

بیشتر این ستاره‌ها البته زمانی در برج میلاد آفتابی می‌شوند که خودشان فیلمی در آن روز داشته باشند، اما ستاره‌های سرگردان و به عبارت دیگر علاقه‌مندی هم هستند که مثل زبل خان کافی است دستتان را دراز کنید تا به آنها برسید! جهانبخش سلطانی، بازیگر خوشرو و خوش لهجه تلویزیون و سینمای ایران که مدت‌ها از او خبری در آثار نمایشی نیست را هر زمان که اراده کنید، می‌توانید در برج میلاد تهران ببینید. با درصد کمتری سعید راد، رضا ناجی و پژمان جمشیدی هم چنین وضعی دارند. ابراهیم حاتمی‌کیا هم با غلظت پایین‌تری بیشتر صبح‌ها به برج میلاد می‌آید، منتهی با این تفاوت اساسی که برخلاف بسیاری دیگر حضور سرگردانی ندارد. او معمولا برای تماشای یک فیلم خاص و کاملا هدفمند به جشنواره می‌آید و بعد هم بلافاصله و در کسری از ثانیه کاخ جشنواره را ترک می‌کند و ناپدید می‌شود.

اما امروز و در این گزارش مروری می‌کنیم بر آنچه در حاشیه و متن حضور چهره‌های سرشناس در جشنواره رخ داده است.

اگرچه برخی نام‌ها از جمله نیکی کریمی، باران کوثری، طناز طباطبایی و صابر ابر راه هم به این فهرست می‌توان افزود

حامد بهداد

حامد بهداد نیاز به معرفی ندارد. بازیگری شناخته شده که موافقان و مخالفان سفت و سختی دارد. او امسال با فیلم «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در جشنواره حاضر است، فیلمی که شاخک‌ها را حساس کرده است گروهی با مضمون آن مشکل دارند و از طرفی برخی منتقدان هم حسابی آن را پسندیده‌اند. بهداد بازی خوبش در این فیلم را با حرکات شاد و شنگولش در نشست رسانه‌ای فیلم تکمیل کرد و یکی از روزهای به یادماندنی تاریخ جشنواره را رقم زد.

بهرام رادان

بهرام رادان جزو معدود بازیگران سینمای ایران است که بسیار با دیسیپلین عمل می‌کند. او مدیر برنامه دارد و کارهایش را با دقت و وسواس خاصی انتخاب و در آنها بازی می‌کند. البته انتخاب‌های اشتباهش در این سال‌ها کم نبوده و باعث افت کیفی کارنامه‌اش شده است. البته او باهوش است و می‌داند چگونه به بازی برگردد.

رادان امسال با دو فیلم «حکایت عاشقی» ساخته احمد رمضان‌زاده و «عصر یخنبدان» به کارگردانی مصطفی کیایی در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. اولی چندان با نظر مثبتی روبه‌رو نشد، اما نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «عصر یخبندان» با استقبال مواجه شده است. فرید، یک منفی خالص است که به خوبی از سوی رادان بازی می‌شود. حضور متین و باوقار رادان در فرش قرمز و نشست رسانه‌ای خوراک مناسبی برای عکاسان بود.

فرهاد اصلانی

این البته یک شوخی است و شکی در استعداد و توانایی فرهاد اصلانی نیست، اما انگار هر چه به وزن این بازیگر اضافه شد، بازی‌اش هم بهتر و بهتر شد. ضمن آرزوی سلامتی برای این وزنه سینمای ایران، باید او را یکی از بخت‌های مسلم دریافت سیمرغ بلورین این دوره جشنواره فیلم فجر دانست. بازی‌های متفاوت او در فیلم‌های «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان، «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و «کوچه بی‌نام» ساخته هاتف علیمردانی تماشایی و دیدنی است و اگر نظر داوران هم به نظر تماشاگران نزدیک باشد، اصلانی با سیمرغی در دست، مراسم اختتامیه جشنواره امسال را ترک خواهد کرد.

فاطمه معتمدآریا

بازیگر توانای تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران در دهه شصت و هفتاد برو و بیایی داشت، اما با توجه به توانایی‌اش همچنان وقار و احترام بازیگری‌اش را حفظ کرده است. هر چند فیلم‌هایی که او امسال با آن در جشنواره شرکت کرده، نتوانست چندان انتظارها را برآورده کند و یکی از ضعیف‌ترین معتمدآریاها را در پرده نقره‌ای به تماشا نشستیم. «یحیی سکوت نکرد» ساخته کاوه ابراهیم‌پور یکی از فیلم‌های او در این جشنواره است که تا اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت، اما فیلم «بهمن» به کارگردانی مرتضی فرشباف که او در آن با همسرش احمد حامد همبازی بود، با انتقاد فراوان تماشاگران ـ دست‌کم در برج میلاد ـ روبه‌رو شد و خیلی‌ها روایت ضعیف قصه را مهم‌ترین دلیل ناکامی آن دانستند.

معتمدآریا در نشست رسانه‌ای فیلم گفت که تماشای این فیلم نیاز به صبر و تحمل دارد. اما تحمل چنین اثر ایستایی که به دشواری جلو می‌رود، صبوری فراوانی می‌خواهد. او که در این فیلم نقش پرستاری به نام هما را دارد، وقتی می‌بیند بارش یک هفته‌ای برف همچنان ادامه دارد و قطع نمی‌شود، در جایی از فیلم می‌گوید: پس کی تموم می‌شه؟ راستش این سوالی است که بیشتر تماشاگران موقع تماشای فیلم هم از همدیگر می‌پرسیدند!

پرویز پرستویی

پرستویی بازیگر شناخته و محبوب سینمای ایران امسال پس از سال‌ها قدم به کاخ جشنواره فیلم فجر گذاشت. حضور او در هر فیلمی، آرزوی بسیاری از کارگردان‌های ماست و می‌تواند وزن و اعتبار هر اثر را یک تنه بالا ببرد.

پرویز پرستویی در این دوره با دو فیلم در بخش‌های سودای سیمرغ و نگاه نو حضور دارد؛ دو نقشی که البته با وجود تلاش او و گروه سازنده راه به جایی نمی‌برد و جزو نقش‌های ماندگار کارنامه‌اش نیست، هرچند همین که او سعی کرده در نقش‌هایی متفاوت بازی کند و نقش‌های مشابه کارنامه‌اش را تکرار نکرده، امتیاز و حرکت رو به جلویی برای اوست.

او در «بوفالو» ساخته کاوه سجادی حسینی، نقش شخصیت غریب و غیرقابل هضمی به نام بهرام بوفالو را بازی می‌کند که هم غواص و حفار است و هم آپاراتچی سینما گل سرخ بندرانزلی! «بوفالو» البته در مقایسه با فیلم «دو» ساخته سهیلا گلستانی در جایگاه به مراتب بالاتری قرار می‌گیرد.

«دو» فیلمی کشدار و خسته‌کننده بود که بسیاری از تماشاگران پس از پایان آن، از ارائه و تعریف خلاصه قصه‌ای ساده و یک خطی ازآن ناتوان بودند. گلستانی در اظهارنظری جالب و عجیب و در نشست رسانه‌ای فیلم گفت نمی‌توانم دلیل ساخته شدن فیلم را بروشنی بیان کنم و سلیقه‌ام در سینما همین چیزی است که در این فیلم به نمایش گذاشتم!

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی امسال هم در فیلم «ارغوان» ساخته امید بنکدار و کیوان علی محمدی در جشنواره حضور دارد و هم با فیلم «عصر یخبندان». منتهی حضورش در این اثر دومی به نقش زنی معتاد و متاهل، به قدری تماشایی است که می‌توان او را از یکی از شانس‌های دریافت سیمرغ بلورین بازیگر زن دانست.کرامتی بازیگری است که تلاش می‌کند انتخاب‌های خوبی داشته باشد و اگر فیلمنامه و کارگردانی درست باشد، می‌توان انتظار نتیجه خوبی را از کرامتی داشت؛ اتفاقی که در اثر مصطفی کیایی بخوبی افتاده است. او که در کارهای بشردوستانه هم همواره حضور موثر و پررنگی دارد، با هر بار حضور در برج میلاد و رفتار موقرانه اش نظرها را به خود جلب می‌کند. سی و سومین جشنواره فیلم فجر چهارشنبه این هفته به پایان می‌رسد. باید دید کدام یک از این بازیگران با دست پر با این جشنواره خداحافظی می‌کنند یا دست‌کم با این حضورهای پرزرق و برق، چقدر مسیر فعالیت حرفه‌ای خود و دریافت پیشنهادهای مهم دیگر را هموار می‌کنند.

علی رستگار‌‌‌ /‌‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها