آب زلال و سالمی که از دل زمین می جوشد و به رغم چالش کمبود آب در استان تنها برای شستشویی خودروها استفاده شود تا تناقض ها در گفتار و عمل متولیان بیشتر آشکار شود.
کد خبر: ۷۶۷۱۴۱
شستن خودرو با آب چشمه + عکس

هر روز مطالبی تازه و در عین حال نگران کننده از کمبود آب و چالش های مربوط به سفره های آب زیرزمینی در استان شنیده می شود دراین میان چشمه آبی درشهر زنجان فارغ از همه حرف و حدیث ها برای کمبود آب ۲۰ سال است، هدرمی رود.

بی شک کمبود آب در حال حاضر به یک چالش و بحران بزرگ و اساسی تبدیل شده و باید از وضعیت موجود در زمینه منابع آبی هم به شکل اساسی مراقبت شود و می توان در یک قالب مطلوب در زمینه جلوگیری و کاهش اثرات خشکسالی موفق عمل کرد.

پیشتر معاون عمرانی استانداری زنجان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان زنجان گفته بود: بحران آب در حال حاضر مهمترین مساله فراروی ملت ها است و این مهم در استان زنجان هم بیش از پیش محسوس بوده و حل آن مهم ترین مساله و چالش کنونی استان به شمار می آید.

جواد رحمتی بابیان اینکه در حال حاضر بحران آب یک بحران جدی است، افزود: باید با تمام توان تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود و هر کاری که لازم است صورت گیرد تا از مصرف بی رویه آب جلوگیری به عمل آید.

رحمتی فرهنگ سازی در خصوص الگوی مصرف آب را عامل موثری در زمینه مصرف بهینه منابع آبی عنوان کرد و گفت: در زمینه الگوی مصرف آب کم کاری کره ایم که باید با فرهنگ سازی مناسب از اسراف در این زمینه جلوگیری کنیم.

معاون عمرانی استانداری زنجان تاکید کرده بود: با تفکیک آب شرب از آب مصرفی غیر شرب می توان از مصرف بی رویه آب شرب جلوگیری کرد.

مدیر عامل آب منطقه ای زنجان از کاهش ذخایر آب زیر زمینی این استان با توجه به فشار بیش از حد به سفره های آب زیر زمینی خبر می دهد، گفت: میزان افت سطح آب های زیر زمینی در دشت های این استان از ۵.۷ تا ۵.۲۴ متر متفاوت است.

امیر حمیدنیا افزود: با کاهش میزان بارندگی نسبت به دراز مدت، هم اکنون وضعیت منابع آبی این استان در شرایط بغرنج قرار گرفته است.

به رغم همه تلاش های مسئولان شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری زنجان متاسفانه برداشت های بی رویه و هدر رفت آب در سطح استان موجب ایجاد خطر جدی برای سفره های آب زیر زمینی شده است.

این گفته های حمید نیا در حالی است که شاهد وضعیت نامطلوب در زمینه هدر رفت آب هستیم، در کنار هدر رفت و اسراف آب شرب در برخی مواقع عدم توجه و دقت نظر مسئولان نیز موجب می شود بحران کمبود آب چهره خود را حادتر نشان دهد.

هدر رفت آب از یک چشمه در منطقه کوی فرهنگ باعث شده است شهروندان زنجان از نزدیک شاهد از بین رفتن این مایه حیات بخش باشند و عدم توجه مسئولان طی ۲۰ سال گذشته به این وضعیت باعث هدر رفت این آب شده است.

یکی از اهالی منطقه کوی فرهنگ با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال اخیر یعنی از سال ۷۰ همواره شاهد هدر رفت آب از این چشمه بوده است، افزود: در این وضعیت بحران کم آبی متاسفانه شاهد هدر رفت آب هستیم و کسی هم پاسخگو نیست.

محمدی با یادآوری اینکه در گذشته اطراف این چشمه چمنزار و باغ بود، گفت: متاسفانه با توسعه شهر زنجان باغات و چمنزار از بین رفت و آب این چشمه به حال خود رها شد.

وی با اشاره به وضعیت موجود در زمینه بارش باران و برف و کاهش منابع آبی افزود: بهتر است مسئولان به فکر کنترل وضعیت منابع آبی باشند تا هزینه کرد برای سمینارهای میلیاردی و بدونه نتیجه و صدور قبض ها با مبالغ نجومی.

محمدی گفت: متاسفانه آب پاک و تمیز در حال حاضر برای تمیز کردن ماشین های شهروندان تبدیل شده و شهروندان زنجانی اقدام به شستشویی ماشین های خودشون می کنند.

همچنین یک شهروند دیگر از اهالی منطقه کوی فرهنگ گفت: متاسفانه در گفتار و عمل مسئولان تناقض وجود دارد در حالی که همواره عنوان می کنند که کمبود شدید آب وجود دارد.

امیری با بیان اینکه آب کاملا سالم چشمه موجود در منطقه می تواند حداقل آب شرب کوی ثمین را تامین کند ادامه می دهد: برخورد مسئولان به رغم مراجعات متعدد به نهادهای مربوطه مطلوب نبوده و شهروندان را به نوعی از سرخودشان باز کردند.

در این میان مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری زنجان با اشاره به اینکه به تازگی شهرداری متوجه هدر رفت آب از این چشمه شده است، گفت: این آب سالم بوده و جزو آب های سطحی است که رها شده و در حال حاضر به جوی آب هدایت شده تا موجب ایجاد مشکل برای شهروندان نشود.

مهدی عاقلی با بیان اینکه می توان از این آب برای مصارف مختلف استفاده کرد، افزود: برای بهره برداری از این آب در آینده برنامه داریم و در تلاش هستیم نسبت به استفاده بهینه از آب این چشمه اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه این چشمه آب سطحی است و نمی توان همانند آب چاه برای آن از لوله گذاری و دستگاه پمپاژ استفاده کرد، گفت: در این زمینه می توان در دو حالت استفاده شود یا می توان یک حوضچه ذخیره کرد و آب را برای مصرف در آبیاری فضای سبز توسط تانگرها برای آبیاری فضای سبز و درختان استفاده کرد.

عاقلی با اشاره به اینکه چشمه آب مورد نطر در منتهی الیه غرب زنجان واقع شده است، ادامه دهد: کاش این چشمه آب در قسمت شمالی و یا حداقل مرکزیت شهر واقع می شد تا از آب این چشمه را وارد جوی های آب برای آبیاری درختان سطح شهر می کردیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری زنجان می افزاید: این آب نعمتی است که از دل زمین برون می آید و باید برنامه ریزی مناسب در این خصوص صورت بگیرد.

بی شک با توجه وضعیت کمبود شدید آب و چالش موجود در زمینه بارش ها می توان از داشته ها و ذخایر آبی بهترین استفاده را کرد تا به رغم کمبود بارش ها در زمینه مدیریت مصرف آب برنامه ریزی مناسب صورت بگیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها