برای مـردم و باتجربه‌های تیم ناراحتم

وحید امیری: بهتر است کروش در فوتبال ایران بماند

جام جم ورزشی: وحید امیری می گوید که خودش را مقصر نرسیدن تیم ملی به نیمه نهایی می داند.
کد خبر: ۷۶۶۶۴۵
وحید امیری: بهتر است کروش در فوتبال ایران بماند

بازیکن 26 ساله‌ای که با ارائه بازی‌های خوب در جام ملت‌ها نشان داد کروش بی‌جهت او را به تیم‌ ملی فرانخوانده است، بازیکنی که هنوز نتوانسته از دست دادن پنالتی مقابل عراق را فراموش کند و صدای تیر دروازه هنوز توی گوش اوست ...

واقعاً فکر می‌کردی در جام ملت‌ها بازی کنی؟
بله، با تلاش و زحمتی که در باشگاه کشیده بودم، با خودم می‌گفتم حتماً یک فرصت به من داده خواهد شد که خدا ‌را شکر در بازی با امارات این فرصت از ابتدا نصیبم شد.

وقتی شب قبل از بازی با امارات فهمیدی فیکس هستی، استرس نداشتی؟
نه، اتفاقاً وقتی فهمیدم فیکس هستم، سعی کردم تمرکزم را برای موفقیت بیشتر کنم.

از بازی خاص و دراماتیک مقابل عراق بگو ...
من روی نیمکت آسوده‌خاطر بودم چون وقتی نگاه می‌کردم، در تمام نقاط زمین تیم ملی را تیم برتر می‌دیدم و در فکرم این بود که با 2، 3 گل عراق را می‌بریم اما متأسفانه داور با اشتباهی که مرتکب شد، تیم ما را 10 نفره کرد. من معتقدم داور متوجه نشد که پولادی یک اخطار دارد وگرنه کارت زرد دوم را به او نشان نمی‌داد. ویلیامز اشتباه بدی کرد و اگر 10 نفره نمی‌شدیم، کار عراق تمام بود. همه دیدند تا زمانی که ما 11 نفره بودیم، آنها هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند.

برخی منتقدان می‌گویند باید در جریان بازی یا حتی در وقت‌ اضافه و با ‌وجود 10 نفره شدن، کار عراق را یکسره می‌کردیم!
به نظرم این موضوع ریسک بالایی داشت که ما 10 نفره بخواهیم دائماً حمله کنیم و گل بزنیم.

انتقادات از ایران به اردوی تیم ‌ملی در استرالیا می‌رسید؟
من که چیزی از این انتقادات نشنیدم اما شاید روحیه و فکر سرمربی ما را مشغول می‌کرد.

بعضی از منتقدان هم اعتقاد داشتند تیم‌ ملی ایران فقط با دفاع و ضد‌حمله به موفقیت رسیده و این روش را نمی‌پسندیدند!
همه دیدند که مورینیو در اینتر با این روش تیمش را قهرمان اروپا کرد. الان اکثر تیم‌های لیگ ‌برتری ما همین‌طوری بازی می‌کنند و اول فکر گل نخوردن و بعد به فکر گل زدن هستند. حالا چطور تیم‌ ملی جور دیگری بازی کند؟

به نظرت برای جام‌ جهانی 2018 اگر کروش ماند، باید همه تیم ‌ملی را جوان کند؟
من شخصاً اعتقاد دارم در هر تیمی به بازیکن با‌تجربه نیاز است. مثلاً خود من در تیم ‌ملی و در جام ملت‌ها خیلی چیز‌ها از آندو، نکونام و سید‌جلال یاد گرفتم و وجود این‌ها برای ما غنیمت بود. آندو در جام ملت‌ها عالی بود و خیلی از بازیکنان تیم‌های مقابل از بازی مقابل او وحشت داشتند. این‌ها را گفتم که بگویم باید سید‌جلال، آندو، شجاعی، حاج‌صفی و ... برای جام ملت‌های بعدی هم حفظ شوند.

در مورد کروش چه نظری داری؟
قطعاً من هم دوست دارم کروش بماند چون معتقدم مربی‌ای از کروش بهتر را نمی‌توانیم برای تیم ‌ملی بیاوریم و از دست دادن کروش برای ما مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. وقتی مربی‌ای مانند کروش داریم که در فوتبال زبانزد است، چرا ریسک کنیم و او را از دست بدهیم؟

ظاهراً شب قبل از بازی با عراق خبر فوت مادربزرگت را شنیدی ولی به کسی نگفتی.
قرار بود من مقابل عراق بازی کنم و به خاطر شرایط تیم ‌ملی کشورم بهتر بود این موضوع را مطرح نکنم.

حتی به دوست صمیمی‌ات، بیرانوند هم نگفتی؟
چرا! علیرضا فهمید چون شب قبل از بازی با عراق زمانی که به هتل برگشتم و از ایران به من خبر دادند، من در اتاق‌مان گریه کردم و علیرضا هم به من دلداری داد.

فوت مادربزرگت تأثیر منفی روی تو نداشت؟
نه، اتفاقاً من در بازی مصمم‌تر بودم تا با عملکرد خوبم در بازی روح آن مرحومه را شاد کنم.

این جام ملت‌ها هم تمام شد و حسرت قهرمانی ما ادامه دارد ...
من خیلی ناراحت شدم، برای مردم کشورم و برای بازیکنان با‌تجربه که شاید جام ملت‌های بعدی قادر به بازی نباشند. از سوی دیگر خودم را هم به نوعی با از دست دادن پنالتی در نرسیدن تیمم به جمع 4 تیم مقصر می‌دانستم اما با‌ وجود همه تلخی‌ها، تیم‌ ملی ما تحسین همه را برانگیخت. تیمی که واقعاً همدل بود و روحیه جنگندگی بی‌نظیری داشت، می‌توانست هر کاری انجام دهد و همه این اتحاد و همبستگی را در تیمی که در رده اول رنکینگ آسیا قرار دارد، پسندیدند و متوجه شدند که با همدلی و روحیه جنگندگی می‌توان هر کاری را در فوتبال انجام داد. همه دیدند که فقط یک سوت اشتباه کار را برای تیم رده اول آسیا سخت و دشوار کرد.

در مورد دیدار‌های رده‌بندی و فینال جام ملت‌ها چه نظری داری؟
آن قدر از حذف‌مان ناراحت بودم که نه دیدار رده‌بندی را دیدم و نه فینال را.

بهترین بازیکن ایران در جام ملت‌ها چه کسی بود؟
به نظرم اشکان دژاگه. من خودم جلو بازی می‌کردم و شخصاً تکنیک، جنگندگی و کار اشکان را خیلی پسندیدم.

پدیده تیم ‌ملی از نظر تو چه بازیکنی بود؟
مرتضی پور‌علی‌گنجی. هرچند سردار هم عملکرد عالی‌ای داشت اما آزمون لژیونر بود و در اروپا بازی می‌کرد و همه انتظار درخشش او را داشتند ولی مرتضی پور‌علی‌گنجی در جام ملت‌ها کاری کرد کارستان.

در مورد علی کریمی چه صحبتی داری؟ و اصلاً چرا او از همراهی تیم ‌ملی در جام ملت‌ها سر باز زد؟
واقعاً نمی‌دانم چرا علی‌آقا به جام ملت‌ها نیامد. من واقعاً در دو اردوی پرتغال و آفریقا از ایشان نهایت بهره را بردم. علی‌آقا در دو اردویی که با ما بود، به من روحیه می‌داد و می‌گفت راحت و ریلکس باش. خیلی دوست داشتم علی کریمی در جام ملت‌ها هم همراه ما باشد.

از حس خاص خودت بعد از برگزاری اولین بازی در جام ملت‌ها بگو.
باور کنید وقتی بازی ایران - بحرین تمام شد، خودمان را در فینال دیدم. ما یک تیم متحد و همدل بودیم، حیف شد ...

استرالیا لیاقت قهرمانی داشت؟
من در ذهنم بازی ایران و استرالیا را در فینال تصور می‌کردم. اینکه حماسه‌ای دیگر خلق می‌کنیم اما نشد که با این تیم رو‌‌در‌رو شویم و نهایتاً استرالیا قهرمان شد.

چرا برای ژاپن شانسی قائل نبودی؟
چون ژاپن را تیم یکپارچه و پر‌قدرتی مثل دوره‌های قبلش نمی‌دیدم.

پدیده جام ملت‌ها؟
امارات.

شنیدی می‌گویند نباید پنالتی را به چپ‌پاها داد؟
بله، ولی اصلاً این حرف‌ را قبول ندارم چون مسی و آرین روبن هم چپ‌پا هستند اما پنالتی‌های‌شان را همیشه گل کرده‌اند.

چرا پنالتی اول را به حاج‌صفی دادند؟
احسان حاج‌صفی بازیکن با‌تجربه‌ای است که یک جام ملت‌ها و یک جام ‌جهانی را تجربه کرده است، از آن گذشته احسان آنقدر خوب و آماده بود که روز قبل از بازی با عراق تمام پنالتی‌هایش را گل کرده بود.

موقع پنالتی‌ها استرس نداشتی؟
اصلاً استرس نداشتم اما شاید زیادی به توپ چرخش دادم که باعث شد توپ به تیرک بخورد. من گلر را هم فریب دادم اما از بدشانسی من توپ به تیرک خورد.

بعد از، از دست دادن پنالتی، گریه هم کردی...
بله در رختکن گریه کردم اما آندو و کریم انصاری‌فرد به من دلداری دادند. مثلاً آندو گفت ما هم مثل تو ناراحتیم اما با ناراحتی تو نتیجه برنمی‌گردد. کریم هم به من گفت بازیکنان بزرگتر از تو هم پنالتی خراب کرده‌اند، پس ناراحت نباش.

در بازی‌های قبلی‌ات هم پنالتی از دست داده بودی؟
قبلاً خیلی پنالتی نزده‌ بودم اما در نفت تهران و نفت مسجدسلیمان ضربات پنالتی‌ای که زده بودم، تبدیل به گل شده بود.

از قضاوت مردم راجع به تیم ‌ملی کشورمان رضایت داری؟
مردم کشورمان در استرالیا و ایران بهترین حمایت را از ما داشتند. آنها بهترین قاضی هستند.

جو تیم ‌ملی چطور بود؟
عالی، بزرگتر‌های تیم ‌‌ملی جو بسیار خوبی را برای من و بقیه به وجود آورده بودند؛ رفاقتی عالی و کم‌نظیر که به همه ما کمک کرد که تمام توانایی‌های‌مان را بروز دهیم.

از تیم ‌ملی جدا شویم و کمی به نفت بپردازیم. چرا در بازی مقابل استقلال خوزستان ملی‌‌پوشان نفت بازی نکردند اما تو بازی کردی؟
تیم ما به درجه‌ای رسیده که فرقی ندارد کدام بازیکن بازی کند و کدام بازیکن بازی نکند اما از آنجایی که ایمان مبعلی مصدوم شده بود، سرمربی تیم از من خواست در اردو حضور داشته باشم تا دقایقی بازی کنم.

قبول داری مساوی با استقلال خوزستان برای تیم‌تان گران تمام شد؟
بله، ما نباید دو امتیاز را از دست می‌دادیم.

به قهرمانی فکر می‌کنید؟
ما 50 روز قهرمان ایران بودیم اما کسی یک لوح تقدیر هم به ما نداد! با این وجود حتماً به قهرمانی فکر می‌کنیم چون وقتی تیمی به این خوبی داریم، چرا نباید قهرمان شویم؟ ما 17 بازی است که نباخته‌ایم و این یک رکورد خوب برای ماست و می‌توانیم با ادامه این روند قهرمان شویم.

در خصوص بازی حساس با سپاهان چه نظری داری؟
شرایط ما خیلی سخت است و اگر به سپاهان ببازیم، اوضاع به هم می‌ریزد. بازی سختی را پیش‌بینی می‌کنم. هر دو تیم زخمی هستند و برای برد می‌آیند تا در کورس قهرمانی بمانند.

حرف ناگفته‌ای داری؟
دوست دارم از علی منصوریان، کادر فنی و مجموعه نفت تشکر کنم. همچنین از خانواده‌ام که خیلی برایم زحمت کشیدند. می‌خواهم از کارلوس کروش هم تشکر ویژه‌ای کنم که نشان داده جزو غیر‌تمند‌ترین مربیان خارجی‌ای است که به ایران آمده و بدون اغراق می‌گویم حتی از خیلی از ما‌ها غیرتش بیشتر است! چه بسا که دیدیم در بازی با عراق و سایر بازی‌ها چطور برای فوتبال کشورمان با داوران یا مربیان سایر تیم‌ها به جدال می‌پرداخت. این غیرت و تعصب مثال‌زدنی، بازیکنان را دوچندان به کار و تلاش بیشتر وادار و ترغیب و تشویق می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها