یک کارشناس مسائل هسته‌ای، با شرح جزئیاتی از اسناد خرابکاری آمریکا و غرب در برنامه هسته‌ای ایران، گفت: خرابکاری در این حوزه با فروش قطعات «زیمنس»، یکی از این اقدامات بود که خنثی شد.
کد خبر: ۷۶۶۳۰۴
خرابکاری دربرنامه هسته‌ای ایران باهمکاری جاسوسان آلمانی

مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به موضوع محکومیت «جفری استرلینگ» عامل سازمان سیا که پروژه خرابکاری این سازمان در برنامه هسته‌ای ایران را افشا کرد، اظهار داشت: پرونده‌ای که امروز در آمریکا در حال رسیدگی است، مربوط به کتابی از «جیمز رایزن» خبرنگار نیویورک تایمز می‌شود که در این کتاب، وی اطلاعاتی را منتشر کرد که مربوط به پروژه سازمان سیا برای ارائه اطلاعات غلط و فروش تجهیزات دستکاری شده به ایران و در نهایت صدمه زدن به تاسیسات هسته ای بود.

وی افزود: بعد از انتشار این کتاب، دولت و وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات وسیعی را شروع و اعلام کردند که اطلاعات افشا شده در این کتاب دارای طبقه‌بندی بالا بوده و منجر به سوختن بخش‌های مهمی از روش‌ها و تکنیک‌های پروژه‌های سازمان سیا شده است که برخی از آنها، اقدامات جاری علیه ایران محسوب می‌شده است.

محمدی ادامه داد: بنابراین، دولت آمریکا به نیویورک تایمز و جیمز رایزن فشار زیادی آورد تا منابع اطلاعاتی خود را افشا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: خروجی این فرآیند پیچیده تحقیقاتی که اما و اگرهای قانونی زیادی هم در آن وجود داشته است، منجر به این شد که یکی از ماموران سازمان سیا به نام «جفری استرلینگ» متهم به افشای غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده این سازمان شد.

تلاش برای ورود ایران به یک معامله ناخواسته

وی با بیان اینکه این فرآیند از چند جنبه دارای اهمیت است، اظهار داشت: جنبه اول آن این است که اطلاعاتی که رایزن در کتاب خود افشا کرده، به قدری دارای اهمیت بوده است که آمریکایی‌ها رویه‌های معمول خود درباره آزادی و حق مطبوعات برای حفظ منابع خبری خود را نادیده گرفتند و اصرار کردند که رایزن باید منبع خود را افشا کند.

محمدی افزود: این نشان دهنده آن است که اطلاعاتی که رایزن در کتاب خود افشا کرده، اطلاعات مهمی است و ما می‌توانیم از این اطلاعات به عنوان یک سند برای خرابکاری آمریکا در تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کنیم؛ چراکه اگر این اطلاعات فاقد سندیت بود، دلیلی نداشت که دولت آمریکا در کشف منبع آن اصرار و وسواس به خرج دهد.

این کارشناس مسائل هسته ای با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی ما سند قابل توجهی در اختیار دارد که نشان‌دهنده جزئیات تلاش آمریکا برای خرابکاری در برنامه هسته ای ایران است، گفت: وزارت امور خارجه می‌تواند از این اسناد برای زیر سوال بردن صداقت و جدیت آمریکا در مذاکرات استفاده کند و نتیجه بگیرد که اگر آمریکایی‌ها چنین عملکردی در گذشته داشته‌اند، در آینده هم نمی‌شود به آنها به عنوان یک طرف بین‌المللی اعتماد کرد.

وی با اشاره به فصل مهمی در کتاب جیمز رایزن خاطرنشان کرد: در این فصل آمده است که آمریکایی‌ها تلاش داشتند اطلاعات غلطی به ایران ارائه دهند و ایران را درگیر یک پروژه کنند که هدف آن نیز این بوده است که ایران اطلاعات مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای را از واسطه‌هایی بگیرد که آن واسطه ها خودشان عوامل سازمان سیا بوده اند تا آمریکایی‌ها بعد از آن بتوانند، با استناد به این اطلاعات ایران را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کنند.

محمدی با بیان اینکه پروژه مورد نظر آمریکایی‌ها درواقع پهن کردن یک دام برای ایران بود، گفت: هدف آنها از پهن کردن این دام برای ایران این بوده است که ایران را وارد معامله‌ای کنند و از این معامله برای متهم کردن ایران بهره ببرند؛ این پروژه در قالب ارائه اطلاعات غلط و فروش قطعات و تجهیزات ترسیم شده بوده است.

خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران با قطعات «زیمنس»

وی با اشاره به تاریخچه خرابکاری در برنامه هسته ای ایران افزود: در دهه گذشته برندها و کارخانجات معتبر بین‌المللی مانند «زیمنس» درگیر این پروژه خرابکاری بوده اند و قطعاتی را به ایران فروختند که این قطعات دارای برند رسمی زیمنس بود، اما از لحاظ فنی در این قطعات دستکاری هایی شده بوده است که وقتی در برنامه هسته ای ایران بکار گرفته می‌شد، می‌توانستند کل برنامه هسته ایران را دچار آسیب های سنگین و جبران‌ناپذیر کنند.

محمدی شیوه خرابکاری فنی در برنامه هسته ای ایران را یک شیوه شناخته شده در این کشور دانست و افزود: برخی آزمایشگاههای تحقیقاتی در آمریکا هم در حوزه مهندسی هسته ای و هم در حوزه ویروس های رایانه‌ای و عملیات سایبری بیش از یک دهه است که تلاش می‌کنند برنامه هسته ای ایران را دچار اختلال کنند.

وی تأکید کرد: معاونت حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی یک پرونده بسیار قطور از این جنس خرابکاری ها را در اختیار دارد که یا در برنامه هسته ای ایران انجام شده یا در دست انجام بوده که جلوی آن گرفته شده است.

این کارشناس مسائل هسته ای، با بیان اینکه ما در مقابل حجم عظیم خرابکاری به نوعی بازدارندگی در برابر این اقدامات رسیده‌ایم، گفت: امروز سطح دانش به قدری رشد کرده است که فروش یک قطعه معیوب به ایران به هیچ وجه مانند گذشته میسر نیست و این جزو الطاف خفیه الهی بوده است که شامل حال برنامه هسته ای ایران شده است؛ ما امروز در وضعیتی قرار داریم که می‌توانیم از دارایی های هسته ای خود صیانت کنیم.

محمدی با اشاره به تأثیرات کتاب رایزن تصریح کرد: سازمان سیا بعد از کتاب رایزن آسیب‌پذیری قابل توجهی پیدا کرد و به همین دلیل حساسیت بسیار زیادی در خصوص این موضوع دارد.

وی اضافه کرد: در این کتاب اشاره شده است که گروهی از سرویس های اطلاعاتی که اروپایی‌ها و اسرائیلی‌ها هم در آن دخیل بوده‌اند، در انجام این پروژه علیه برنامه هسته ای ایران مشارکت کرده اند.

این کارشناس مسائل هسته ای گفت: آمریکا صرفا مدیریت کننده این فرآیند بوده و در واقع یک نوع تقسیم کار بین سرویس‌های اسرائیلی و به عنوان مثال BMD (سرویس اطلاعات خارجی آلمان) در این پروژه صورت گرفته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها