رئیس ﺟﻤﻬﻮر در اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺰرگ ﻣﺮدم اﺻﻔﻬﺎن:

ﻣﻠﺖ اﯾﺮان از ﺗﻬﺪﯾﺪ و ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﺮﺳﺪ

روحانی: تشویق ملی در موفقیت تیم مذاکره کننده موثر است

رئیس‌جمهور: معنی انتقاد، تخریب نیست

رئیس‌جمهور با بیان این که دیپلمات‌های بسیار مجربی داریم که در برابر شش کشور قدرتمند می‌ایستند و حرف حقوقی، سیاسی و فنی می‌زنند، گفت: به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار می‌کنیم اما در داخل کشور برخی برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند.
کد خبر: ۷۶۵۶۶۰

به گزارش ایرنا، حسن روحانی دیروز در هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با تمجید از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: این برای کشور ما افتخار است، حالا ممکن است کسی ایراد بگیرد و بگوید آقا تند راه رفتی، کند راه رفتی یا این که کتش کج بود، عینکش چطوری بود، اینها که حرف نشد. ما باید به دیپلمات‌های شجاعمان افتخار کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اعضای تیم مذاکره‌کننده چند روز پیش که می‌خواستند به مذاکرات بروند، دیدم نه شب خوابیده‌اند و نه شب قبل آن، آن شب نیز که عازم مذاکره هستند، نه شب دارند و نه روز، تلاش می‌کنند و شجاعانه سخن می‌گویند. روحانی تاکید کرد: تشویق ملی در موفقیت تیم مذاکره‌کننده، بسیار موثر است. روحانی ادامه داد: بدانید آنهایی که در میدان هستند، دوربین همه دنیا روی آنها متمرکز شده و تمام دنیا آنها را می‌نگرند، آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند اما در داخل کشور ما معلوم نیست چه کار می‌کنند. برخی گاهی برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند، از آنها می‌پرسیم که چرا برای آن طرفی‌ها کف می‌زنی؟ می‌گویند انتقاد می‌کنیم و انتقاد چیز خوبی است.

رئیس دولت یادآور شد: معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، انتقاد به معنی نشان دادن راه بهتر است که این راه خوب و دقیق‌تر است و زودتر به مقصد می‌رسید. روحانی با اشاره به این که به نام انتقاد، تخریب و به نام حزب و جناح ضربه به منافع ملی می‌زنند، گفت: جناح و همه این موارد ذیل منافع و مصلحت ملی تعریف می‌شود نه مساوی و برتر از منافع ملی. رئیس‌جمهور با بیان این که سیاست نیز بخشی از علوم انسانی است گفت: سیاست، حقوق، اقتصاد و مسائل اجتماعی همه زیرمجموعه علوم انسانی است و ما نیاز به تحقیقات بنیادی در همه این زمینه‌ها و دولت نیز نیاز به تحقیقات کاربردی دارد. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که برای ادامه راه و توسعه انقلاب باید در حوزه علوم انسانی بیشتر کار کنیم اظهار کرد: ما نیاز به توسعه علم با کمک دولت و نه مداخله دولت داریم.

هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود

روحانی با بیان این‌که باید سنت‌های الهی را برای ایجاد پیشرفت، تحول، انسجام و وحدت بشناسیم، گفت: هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود، شعار گاهی برای تذکر و گم نکردن راه لازم است اما در کنار شعار باید راه را بیابیم.

رئیس‌جمهور افزود: هیچ چیز با شعار درست نمی‌شود؛ شعار گاهی برای تذکر لازم است، برای این که راه گم نشود اما در کنار شعار ما باید راه را بیابیم؛ هدایت یعنی چه، هدایت الهی که ما می‌گوییم، هدایت یعنی راه را نشان دادن.

رئیس‌جمهور گفت: سیاسیون همیشه در تاریخ، مهمان اندیشمندان و دانشمندانند؛ حالا امروز بعکس شده و ما میزبان شما هستیم. همواره در طول تاریخ فرهیختگان، اندیشمندان و دانشمندان میزبان سیاستمداران بوده‌اند و سیاستمداران در صورتی موفق می‌شوند که در برابر علم و عالمان زانو بزنند.

روحانی ادامه داد: تبختر و تکبر؛ و حالا می‌گویم گاهی بالاتر از این هم ظلم می‌کنیم، تبختر در برابر عالمان و علم به معنای نابودی سیاستمدار نیست به معنای نابودی تاریخ و کشور است. رئیس دولت تصریح کرد: ما ثروت کشور را در مسیر غلط هدایت می‌کنیم، اگر از علم و دانش عالمان بهره نگیریم و استفاده نکنیم؛ بالاتر هم ممکن است و آن این‌که سیاستمدار چون قدرت، ثروت و گاهی منزلت هم در اختیارش است بخواهد در زمینه علم و دانش مداخله و ارزشگذاری کند.

روحانی اضافه کرد: کار علم را باید به عالمان واگذار کرد، ارزشگذاری هم از آن اندیشمندان و دانشمندان است؛ سیاستمداران باید زمینه را تسهیل کنند؛ آنها تسهیل‌کننده هستند، زمینه‌سازند؛ حالا در بعضی از موارد مهم هم سیاستگذارند؛ نظارت‌کننده هستند، از این بیشتر نیستند.

رئیس دولت افزود: مداخله در علم از سوی سیاست نه به نفع علم تمام می‌شود و نه به نفع سیاست؛ هر دو ضرر می‌کنند؛ هم حکومت ضرر می‌کند و هم دانشگاه ضرر می‌کند؛ هر دو ضرر می‌کنیم؛ ما می‌گوییم علوم اجتماعی و انسانی باید بومی‌شود، اسلامی‌شود. روحانی با طرح این سوال که اسلامی‌ شود به چه معناست؟ گفت: یعنی در زمینه انسان، دنیا هیچ آورده‌ای ندارد؟ هیچ دستاوردی ندارد؟ مقصود لابد این نیست. آیا مقصود این است که غیر از این قوم، غیر از این کشور، در سرزمین دیگر علم و دانش نیست؟ بحث من در همان علوم انسانی و حتی اسلامی‌ است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما که همیشه در گذشته دور می‌خواستیم علوم اسلامی‌ یاد بگیریم، می‌رفتیم کشور همسایه‌مان عراق، آنجا یاد می‌گرفتیم؛ سال‌ها این‌طوری بود تا زمان تاسیس حوزه علمیه قم به‌دست مرحوم حائری بزرگ و رونق حوزه علمیه قم، حوزه ممتاز شیعه همیشه نجف بود.

رئیس‌جمهور افزود: از تاسیس حوزه هم هنوز معلوم نیست صد سال گذشته باشد اما در هزار سال گذشته، نجف مرجع بوده، برای ما که بومی‌ به مفهوم ایرانی، عراقی، مصری و اینها مطرح نبوده، سنی‌ها هم خیلی وقت‌ها مرجعشان دانشگاه‌های مصر بوده در یک دوران، حال ممکن است کشورهای دیگر باشد این که مقصود نیست.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: خوب تبیین نشده، علوم انسانی و اجتماعی را می‌خواهیم اسلامی ‌کنیم، مگر علوم اجتماعی همین جامعه‌شناسی نیست، مگر یکی از بنیانگذاران همین جامعه‌شناسی ابن خلدون نبوده است که وی مسلمان دانشمند و عالم است. رئیس‌جمهور ادامه داد: نمی‌شود دنیای علم را با سوءظن نگاه کرد، بلکه باید با حسن ظن نگاه کنیم. روحانی اضافه کرد: ممکن است هر کسی در زندگی تخلفی کند، اشکالی ندارد با متخلف طبق قانون برخورد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها