پرسه در بندرعباس

شهر لنج‌ها و ماهیگیـران

هوای مطبوع و گرم قطار همزمان با دیدن کوه‌هایی که در عین سختی هر کدام در ستیز با طبیعت هیبت عجیب و غریبی پیدا کرده‌اند، مزارع زیبایی که هر کدام در پهنه دشت گسترده شده‌اند، روستاهایی که در بین درختان نخل محاصره شده‌اند و دشت‌های وسیع که حال با آمدن زمستان تقریبا خالی شده‌اند.
کد خبر: ۷۶۵۳۱۱
شهر لنج‌ها و ماهیگیـران

گله‌های گوسفندان و چوپانی که با یک دست چوب دستش را نگه داشته و با دست دیگر برای مسافران قطار دست تکان می‌دهد. غروب خورشید هم که ابرها و پهنه افق را به مخملی قرمز رنگ تبدیل کرده است. شهرهای یزد و سیرجان وخیلی از شهرهای دیگر که در تاریکی شب زیر نور چراغ‌ها چون جواهری می‌درخشند همه اینها در قاب شیشه‌ای پنجره قطار همچون تابلویی بی‌نظیر است که مسافران را به تماشا واداشته است.

با رسیدن زمستان به نظر می‌رسد بازار سفر اگر نگوییم تعطیل می‌شود، قطعا کمتر از فصل‌های دیگر رونق دارد؛ شاید به خاطر دایر بودن مدارس و دانشگاه‌ها شاید هم به دلیل سرما، اما از آنجا که هر نقطه کشور ما دارای آب و هوای متفاوتی است؛ زمستان بهترین فرصت برای سفر به بعضی از استان‌های جنوبی است.

بندرعباس یکی از این شهرها است. اگر قصد سفر به آنجا را داشتید و هزینه هم برایتان مهم نبود، هواپیما بهترین وسیله است؛ چون باید مسافت 1333 کیلومتری را از تهران طی کنید، اما اگر بخواهید هزینه کمتری بپردازید قطار گزینه مناسب‌تری است. گزینه سومی هم البته هست که اگر آن را انتخاب کنید، می‌توانید در مسیر شهرهای زیبای یزد وسیرجان را ببینید. این گزینه همان خودروی شخصی است.

وقتی وارد بندرعباس می‌شوید آنچه بیش از همه چیز قابل توجه است سواحل زیبای خلیج فارس و دریای آزاد است. سواحل سنگی و تمیز و کشتی‌های بزرگ در دوردست، قایق‌ها و لنج‌هایی که در ساحل پهلو گرفته‌اند و پرندگان مهاجر که بالای سر شما چرخ می‌زنند تصویری زیبا ساخته که تماشایشان مدت‌ها شما را در جای خود میخکوب کند؛ بخصوص اگر نزدیک غروب یا طلوع خورشید باشد آن زمان دل کندن از آن بسیار سخت است.

چهره آفتاب‌سوخته مردم جنوب که مهری به وسعت دریا دارند با پوشش محلی زنانشان که با روبند صورتشان را پوشانده‌اند. خنکی دلچسب هوا و بوی ماهی و دریا و ساختمان‌های بلند و شیک کنار ساحل و سنترها و بازار سنتی، فضای شهر را به همه دیکته می‌کند. بوی تند توتون و ادویه را هم می‌توانید به این فهرست اضافه کنید. مراکز خرید نیلی، زیتون و ستاره شهر، تنها بخشی از داشته‌های این شهر برای مسافرانی است که برای خرید آمده‌اند. هتل‌های تر و تمیز و غذا خوری‌های متنوع از سنتی و محلی گرفته تا رستوران‌های شیک و فست‌فودها چهره مدرنی از شهر پیش چشم مسافران قرار می‌دهد. بازار ماهی‌فروشان و انواع مختلف ماهی و چانه‌زنی‌های خریداران و فروشندگان هم یک جذابیت ویژه غیرقابل چشم‌پوشی است؛ درست مثل لنج و لنج‌سازی‌ها که اینجا رونق دارد.

بندرعباس جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی زیادی برای دیدن دارد؛ ازجمله معبد هندوها که در مرکز شهر است. گنبد این بنا که با مجسمه‌های کوچک و بزرگ به زیبایی تزئین شده است، یادگاری از هنر و معماری هندی‌ها ست که در این شهر به یادگار مانده است. حمام گله‌داری که حالا به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که دقیقا نمایشی از حمام‌های سنتی ایرانی است با بینه و سربینه و خزینه و گرمخانه. تنها مصالح به کار رفته درآن مانند سنگ‌های دریایی و اسفنجی آن را از دیگر حمام‌های سنتی ایرانی متمایز کرده است.

کوه گنو وآبگرم گنو با پوشش گیاهی خاص خود در 34 کیلومتری بندرعباس از دیگر جاذبه‌های دیدنی وتفریحی بندرعباس است که در این فصل سال به دلیل کوهستانی بودن کمی سرد است.

در سواحل بندرعباس تمام امکانات برای لذت بردن از دریا وجود دارد؛ شنا، قایق سواری، کرجی‌رانی و غواصی. دوستداران هیجان هم می‌توانند در سواحل پارک سورو جت اسکی‌سواری کنند. کسانی هم که قصد ماهیگیری دارند، بدانند که حتما در سواحل گسترده این بندر از سکوت و ماهیگیری لذت خواهید برد.

اما یک بخش جالب توجه بندرعباس صنایع دستی آن است که می‌تواند سوغات خوبی برای شما از این مسافرت باشد. سبد و حصیر‌هایی که با الیاف خرما بافته می‌شود و صدف‌های دریایی که با قرار گرفتن در کنار هم به شکل گردنبند یا دستبند یا حتی مجسمه زیبایی درآمده‌اند و لباس‌های سنتی و محلی زنانه‌ای که با انواع هنر سوزن‌دوزی و ملیله‌دوزی تزئین شده است تنها بخش کوچکی از هنر دست زنان و مردان بندرعباس است. تمر و خرما هم ازجمله سوغاتی‌هایی است که نمی‌شود به بازار سنتی این شهر بروید و از آنها نخرید.

اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که ماهی بخش مهمی از غذای شما را تشکیل می‌دهد، بدانید بندرعباس بهترین جا برای تست انواع غذاهای دریایی است؛ ماهی‌هایی که تنها وقتی آنها را بچشید طعم تازگی و لذیذ بودن آن را درک می‌کنید. بندرت می‌توان غذایی را اینجا بیابید که ماهی درونش نباشد. پلو ماهی، کلموک و چلو میگو و قلیه ماهی که با تمرهای خوشمزه درست می‌شود و طعم واقعی آن را تنها اینجا می‌توان چشید. البته غذای دیگری که بیشتر در بین مردم این منطقه رواج دارد، مهیاوه است که از پودر یک نوع ماهی درست می‌شود و بسیار تند و آبکی است و بیشتر به همراه غذاهای دیگر خورده می‌شود. موفلک یا کلمبا زیتون که با گندم پرک درست می‌شود نیز از غذا‌های مختص این منطقه است. قبل از سفارش غذا یادتان باشد در غذاهای محلی بندرعباس، ماهی و ادویه بخصوص فلفل جزء اصلی غذایشان است. رستوران‌های سنتی و شیک که هم غذای محلی و هم غذای ایرانی سرو کنند در بندرعباس بسیار زیاد است که شما را گرسنه نگذارند.

اگر به خیابان آزادگان یا میدان‌های اصلی شهر سری بزنید رستوران‌های شیک و تمیزی را می‌بینید که علاوه بر غذاهای سنتی و محلی غذاهای ایرانی و فرنگی هم سرو می‌کنند، اما غذایی که در بندرعباس خیلی طرفدار دارد و حالا در هر گوشه شهر به شکل دکه‌ای فروخته می‌شود فلافل است. شاید بارها شنیده باشید که فلافل اصل را باید در جنوب خورد، اما ما قبل از خوردن آن به شما توصیه می‌کنیم برای تهیه این غذا حتما به جاهایی که از سلامت بهداشت آن مطمئن هستید، بروید تا خدای نکرده در مسافرت کارتان به دارو و درمان نیفتد.

اکرم بیگی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها