جام جم سرا: آشپزخانه نسبت به بخش‌های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت هم عقل سلیم می‌گوید که بهتر است آشپزخانه شما جایی مرتب و منظم باشد تا بتوانید راحت در آن کار کنید.
کد خبر: ۷۶۴۶۳۷
۱۰ قدم برای داشتن آشپزخانه‌ای مرتب و منظم


مونیکا ریچی (Monica Ricci) که به صورت حرفه‌ای به کار مرتب‌کردن فضاها و نظم ‌دادن به اتاق‌های خانه می‌پردازد در اینجا ده قدم ساده پیشنهاد داده تا به شما در منظم نگه داشتن آشپزخانه کمک کرده و باعث شوند تا هنگام آماده کردن غذا همه چیز ساده‌تر و روان‌تر اتفاق افتاده و زندگی خانوادگی شما آسوده‌تر شود.


۱-کابینت‌ها را خالی کنید

همه چیز را از کابینت‌ها بیرون آورده و بررسی کنید. چیزهایی که به طور مستمر مورد استفاده نیستند، وسایل تکراری یا چیزهایی که اصلا فراموش کرده بودید آن‌ها را دارید بیاندازید دور یا به یک موسسه خیریه اهدا کنید. این کار را برای هر یک از کابینت‌ها و کشوهای آشپزخانه انجام دهید و گروه‌های مختلف وسایل را در جاهای مشخصی روی کف آشپزخانه قرار دهید تا هر گروه به صورت مشخص از گروه‌های دیگر متمایز شود. رحم نکنید. در بیشتر آشپزخانه‌ها فضای محدودی برای نگهداری وسایل وجود دارد و برای همین هم هدف شما باید نگه داشتن چیزهایی باشد که واقعا عاشقشان هستید و از آن‌ها استفاده می‌کنید. در این مرحله به هیچ وجه نباید دل‌تان برای وسایل بسوزد، هر کدام را که لازم ندارید از آشپزخانه خارج کنید.

۲-چیزهای مشابه را کنار هم بگذارید

بعد از آنکه همه کابینت‌هایتان خالی شدند، ببینید بهترین راه دسته‌بندی وسایل برای شما چه راهی است. همه وسایل کیک‌پزی خود را جدا کنید و در یک گوشه قرار دهید. وسایل آشپزی را پیدا کرده و همه را در یک دسته بگذارید. ظرف‌های غذا، لیوان‌ها، وسایل عید یا چیزهایی که فقط یک یا دو بار در سال استفاده می‌شوند و هم‌چنین ظرف و ظروف خاص مهمانی و مراسم مهم که تنها گاهی از آن‌ها استفاده می‌کنید را هر یک در دسته‌ای جداگانه قرار دهید. دسته‌بندی وسایل آشپزخانه نظم‌دهی به آن‌ها را راحت‌تر می‌کند و در عین حال باعث می‌شود تا هنگام نیاز به یکی از آن‌ها به سرعت وسیله مورد نظر را پیدا کنید.

۳-کابینت‌ها را مرتب کنید

حالا که همه وسایل در گروه‌های جداگانه روی زمین آشپزخانه قرار دارند وقت آن است که تصمیم بگیرید کدام وسیله باید در کابینت قرار بگیرد. وسایل آشپزی و کیک‌پزی باید نزدیک جایی باشند که شما در آن غذا را آماده می‌کنید. قاشق‌ها و چنگال‌ها و ظرف و ظروف هم باید در نزدیک‌ترین کشو به همین محل قرار بگیرند. شاید بهترین جا برای لیوان‌ها نزدیک سینک یا یخچال باشد. یک بخش مخصوص هم برای چای یا قهوه درست کنید که در آن شکر، فنجان‌ها و فیلترها قرار داشته باشند و آن را در صورت امکان نزدیک شیر آب قرار دهید. بدین‌ترتیب دیگر لازم نخواهد بود تا برای آماده کردن نوشیدنی صبح خود مدام در آشپزخانه از این سو به آن سو بروید. در این حالت در کم‌ترین زمان ممکن به کارهای خود در آشپزخانه رسیدگی می‌کنید.

۴-برای نگهداری وسایل از جعبه‌های شفاف استفاده کنید

برای مرتب کردن وسایل داخل کابینت‌ها از جعبه‌های شفاف استفاده کنید. چیزهایی مثل سس، ادویه، حبوبات و پودر کاکائو را در یک گروه قرار داده و بعد آن‌ها را در یک جعبه پلاستیکی شفاف کوچک بگذارید تا درون کابینت پخش و پلا نشوند. برای نگهداری موادی که دربسته‌های کوچک قرار دارند از جعبه‌های شفاف پلاستیکی به اندازه جعبه کفش استفاده کنید. برای مثال بسته ژلاتین یا پودر پودینگ را در این جعبه‌ها بگذارید.


۵-ظرف‌های پلاستیکی و درهایشان را کنار هم نگه دارید

ظرف‌هایی که در ندارند را دور انداخته و ظرف‌های باقی‌مانده را یا با قرار دادن در رویشان نگهداری کنید یا همه درها را در یک ظرف بزرگ دیگر بگذارید تا همه آن‌ها کنار هم باشند. همین کار را با در قابلمه‌ها و ماهیتابه‌هایتان نیز انجام دهید. یک جعبه پلاستیکی بزرگ و شفاف می‌تواند بخوبی همه آن‌ها را به صورت عمودی کنار هم جای دهد. یک راه دیگر هم این است که آن‌ها را با استفاده از یک آویز در کناره‌های کابینت قرار دهید.

۶-از فضاهای عمودی استفاده کنید

زیر کابینت‌ها قلاب‌هایی نصب کنید تا بتوانید لیوان‌های خود را به آن‌ها بیاویزید. بدین ترتیب از فضای بالای پیش‌خان خود استفاده‌ای مفید برده‌اید. هم‌چنین می‌توانید از یک جای مخصوص برای قرار دادن لیوان‌های پایه‌دار استفاده کنید. این کار فضای قابل توجهی از کابینت‌های شما را آزاد می‌کند. شما هم‌چنین می‌توانید آویزهایی را با چسب به داخل در کابینت‌ها یا هر در دیگری در آشپزخانه نصب کنید تا وسایلی مثل پیمانه، دستگیره یا دیگر وسایل آشپزخانه را به آن‌ها بیاویزید.
برای آویختن قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها هم می‌توانید از آویزهای دیواری یا سقفی استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از هر فضایی که شما بتوانید در آن چیزی آویزان کنید باعث می‌شود یک فضای تخت دیگر، درون کابینت برای شما خالی شود. این ایده کمک فراوانی به شما برای آزاد کردن فضاهای آشپزخانه می‌کند و می‌توانید وسایل بیش‌تری را در یک کابینت جای دهید.


۷-از میزهای گرد و چرخان استفاده کنید

می‌توان برای نگهداری چیزهایی مثل روغن، سرکه، ادویه‌جات، ویتامین‌ها، داروها یا دیگر مواد آشپزی مورد نیاز از سینی‌های چرخان استفاده کرد. شما هم‌چنین می‌توانید از چند تخته گرد و چرخان درون یخچال خود نیز استفاده کرده و نوشیدنی‌های خود را روی آن‌ها بگذارید. بدین‌ترتیب دیگر هیچ چیزی پشت مواد دیگر پنهان نشده و فراموش نمی‌شود. این کار باعث می‌شود تا احتمال فراموش شدن، خراب شدن و یخ زدن مواد کمتر شود. می‌توانید برای غذاهای باقی‌مانده یا شیشه‌های کوچک خیارشور، زیتون یا دیگر مواد غذایی کوچک هم از یک تخته چرخان دیگر استفاده کنید.


۸-درون کشوها از جداکننده استفاده کنید

جداکننده‌های فضای داخل کشوها برای کشوهایی که قاشق و چنگال‌هایتان را درون آن می‌گذارید عالی هستند. هم‌چنین می‌توانید از آن‌ها برای کشوی خرت و پرت‌هایتان هم استفاده کنید. همه نیاز به جایی دارند که چیزهای کوچکی که معلوم نیست در کدام دسته جای می‌گیرند را درون آن بگذارند، ولی نیازی نیست این فضا شلوغ و نامرتب باشد. استفاده از جداکننده‌ها در کشو به شما اجازه می‌دهد تا فضاهایی کوچک برای هر یک از اشیا تعیین کنید و بدین ترتیب می‌توانید هر وقت به آن وسیله نیاز داشتید به راحتی آن را پیدا کنید.


۹-کاغذهایتان را مرتب کنید

یک گیره کاغذ آهن‌ربایی به کنار یخچال وصل کنید و کوپن‌ها، منوهای رستوان، دقتر یادداشت و خودکار و دیگر کاغذهایی که معمولا روی پیش‌خان را پر می‌کنند را به آن وصل کنید. هر گروه از کاغذ‌ها باید بخش خاص خودش را داشته باشد. این راهکار کمک زیادی در نظم‌بخشی به آشپزخانه می‌کند، چراکه کاغذها به سرعت روی هم تلنبار می‌شوند و چهره آشپزخانه را زشت و بی‌نظم می‌کنند.


۱۰-دسته بندی برای نظم در آشپزخانه

روش کار شما در آشپزخانه است که جای مناسب وسایل در آن را تعیین می‌کند. هدف اصلی این است که آشپزخانه و هر چیزی که در آن قرار دارد به گونه‌ای ترتیب یافته باشد که کاملا در خدمت شما بوده و بتوانید به راحت‌ترین و کارآمدترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. اگر برای خلوت کردن و نظم دادن به آشپزخانه خود زمان و انرژی کافی اختصاص دهید خواهید دید که این زمان و انرژی مصرف شده همچون یک سرمایه‌گذاری عالی هستند که سال‌های سال از فواید آن سود خواهید برد. (چیدانه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها