کوروت در برابر مک‌ لارن

کابوی با شاهزاده دوئل می کند + عکس

در این مطلب می‌خواهیم بازگشت خودروهای اسپرت آمریکایی و ماسل‌کارها را بررسی کنیم؛ خودروهایی که در عین سنگینی نسبی و استفاده گسترده از پلاستیک‌های ارزان قیمت، همواره خودروهایی هیجان‌انگیز و دراماتیک بوده‌اند.
کد خبر: ۷۶۴۴۵۵
کابوی با شاهزاده دوئل می کند + عکس

البته ظاهر خودروهای اسپورتی ارزانی مانند فورد فیستا مدل ۲۰۰۵ بسیار عالی بوده است، ولی مطمئناً با مدلی گران قیمت مانند مرسدس‌بنز S500 کوپه با طراحی داخلی چرم پرمیوم، مقایسه نمی شود.

همین‌طور مرسدس‌بنز بیشتر از دوج (در مدل چلنجر) به فکر آرایش کابین خود بوده است ولی آیا خودروهای تنومند آمریکایی دوباره خود را پیدا کرده‌اند و بازگشتی قدرتمندانه داشته‌اند؟

روی کاغذ، جواب این پرسش مثبت است؛ مخصوصاً اگر این لیست را مرور کنیم: مدل جدید کوروت C7 Z06، مدل منحصر به فرد کامارو ZL1، مدل مخصوص پیست مسابقه کامارو Z/28 و دو مدل هل‌کت که موج آنها دنیا را فرا گرفته: چلنجر و چارجر.

همچنین نباید مدل آماده و پر سر و صدای وایپر SRT را فراموش کنیم.

پس از آن، نوبت به قدرتمندترین سدان ساخته شده در کلاس خود می‌رسد: کادیلاک CTS-V جدید.

همچنین سریعترین خودروی لوکس الکتریکی جهان را نیز داریم: تسلا مدل S P85D. خیلی از بزرگان حال حاضر دنیای خودرو در این گروه قرار می‌گیرد.

اکنون به سراغ مقایسه‌ها می‌رویم. برای هر کدام از خودروهای امریکایی، یک رقیب اروپایی از لحاظ فنی انتخاب شده است.

دوئل شماره ۱: کوروت Z06 C7 در برابر مک‌لارن 650S

یک شروع مناسب برای این مجموعه از مقایسه‌ها؛ کوروت Z06 جدید، بدون‌شک خودروی اسپورت واقعی شماره یک از امریکا در حال حاضر است. برادران «هل‌کت» شاید از نظر اسب‌بخار جایگاه خود را داشته باشند؛ امّا این ۵۶ اسب‌بخار اضافه نمی‌تواند سبک‌تر بودن و چابکی کوروت را جبران کند. این کوروت در واقع از تمام محصولاتی که نشان SRT بر خود دارند، بهتر است که شامل وایپر SRT نیز می‌شود که هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ گشتاور در رده پایین‌تری نسبت به Z06 قرار می‌گیرد. این در حالی است که به وضعیت هندلینگ، چسبندگی و ظاهر آن اشاره نکرده‌ایم. اگر هم فکر می‌کنید که Viper بهتر از کوروت است، احتمالاً قرن حاضر را اشتباهی آمده‌اید و باید دوباره دنبال ماشین زمان خود بگردید.

حالا Z06 و مشخصاتش را ببینیم که فوق‌العاده هستند. این خودرو واقعاً می‌تواند در بین سوپرماشین‌ها با اروپایی‌ها رقابت کند. این مدل، زمانی یک «سوپرماشین» شده که توانسته ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳/۱ ثانیه ثبت کند.

صحبت از یک موتور ۶/۲ لیتری سوپرشارژر V8 است که ۶۵۰ اسب‌خار قدرت و گشتاوری به اندازه ۸۸۰ نیوتن‌متر دارد.

طراحی برجسته‌ای در ظاهر آن به کار رفته و داخل کابین نیز نسبت به C6 ارتقای زیادی پیدا کرده است البته مواد پلاستیکی به طور کامل از طراحی حذف نشده‌اند، امّا کیفیت بهتری در مواد به کار رفته مشاهده می‌شود.

کابین Z06 در حال حاضر، بیشتر از چرم تشکیل شده و تمام کنترل در جهت راحتی راننده طراحی شده‌اند. در واقع، می‌توان به عنوان یکی از بهترین سوپرماشین‌های دیفرانسیل عقب جهان بر روی این مدل حساب کرد.

قبل از این که به سراغ 650S برویم، ذکر این نکته در اینجا لازم است که فراری 458 ایتالیا در این دسته مدّنظر بوده است. موتور ۶۰۵ اسب‌بخاری با گشتاور ۵۴۰ نیوتن‌متر فراری را در ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

اختلاف ۴۵ اسب‌بخاری بین قدرت موتورها در اینجا موجب نگرانی نبوده، بلکه اختلاف زیاد گشتاور در اینجا موجب می‌شود که کوروت به راحتی پیش بیفتد و در نتیجه هدف از این بررسی برای مقایسه خودروهای با تشابه فنی زیر سؤال می‌رود.

مک‌لارن 650S، همانند Z06 قدرتی به اندازه ۶۵۰ اسب‌بخار و همچنین گشتاوری به اندازه ۶۷۸ نیوتن‌متر دارد؛ چیزی که هنوز با ۸۸۰ نیوتن‌متر کوروت مطابقت نمی‌کند. ولی در مقایسه با 458 اسپشیاله، در وضعیت بهتری قرار دارد. مک‌لارن نیز به لطف موتور V8 دو توربوشارژر و گیربکس دو کلاجه ۷ سرعته خود، در مدت ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کابین این خودرو به مراتب ساده‌تراز Z06 است و همه‌جای آن اثری از فیبر کربن دیده می‌شود؛ همه‌چیز در جهت موفقیت در مسابقه طراحی شده است، ولی در طول روز این کوروت است که از لحاظ طراحی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

البته مک‌لارن 650S طراحی بسیار زیبایی در بدنه خود دارد؛ ولی این طراحی را باید در کنار یک 458، اوراکان، AMG GT و یا کوروت Z06 مدل ۲۰۱۵ ارزیابی کرد.

در مورد قیمت 650S باید گفت که این خودرو نسبت به Z06 حدود ۴ برابر گران‌تر است. اگر از نشان مک‌لارن که برخی افراد ثروتمند برای داشتن آن حاضرند این مقدار پول بپردازند صرف‌نظر کنیم، تنها مزیّتی که این قیمت بالاتر به همراه دارد، ۳/۷۵ ثانیه سریعتر در پیست است.

در واقع اگر هندلینگ اندکی در کوروت بهتر شود و در وضعیت گیربکس تجدیدنظر شود، این مقدار پول بیشتر، هیچ مزیّت خاصی ندارد.(پدال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها