ظریف: هنوز تصمیمی برای مذاکره ایران و 1+5 در سطح وزرا گرفته نشده است

ابهام در برگزاری نشست وزرای ایران و 1+5 در مونیخ

نشست خبری مشترک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با وسنا پوسیچ، وزیر امور خارجه کرواسی دیروز در حالی برگزار شد که پرسش‌های خبرنگاران بیشتر معطوف به مذاکرات هسته‌ای و نیز سفر ظریف به عربستان سعودی بود.
کد خبر: ۷۶۳۵۲۴

به گزارش جام‌جم، محمدجواد ظریف در این نشست با اشاره به رایزنی‌های هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: در حاشیه نشست امنیتی مونیخ مذاکراتی خواهیم داشت ولی تا این زمان برنامه‌ای برای مذاکره با وزیران 1+5 در نظر گرفته نشده است. وی با بیان این که تعدادی از وزرا در این اجلاس شرکت می‌کنند و برخی هم حضور نخواهند داشت، افزود: مشکل اول لجستیکی است زیرا همه وزرای 1+5 باید حضور داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این که گفت‌وگوهای هسته‌ای مونیخ یک فرصت است و باید از آن استفاده کرد، گفت: در زوریخ هم گفت‌وگوها انجام شده و در آخر هفته با سه کشور اروپایی دیدارهایی انجام می‌شود. با چین و روسیه نیز گفت‌وگوهای مستمری داشته‌ایم و خود من هم در داووس دیدار داشتم. ظریف تاکید کرد: این دیدارها و گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی است که به نظر من در دسترس است.

وزیر امور خارجه با بیان این که مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد اگر طرف مقابل اراده سیاسی لازم را داشته باشد، خطاب به دیپلمات‌های غربی تاکید کرد: یک نکته را سیاستمداران غربی و بخصوص آمریکایی‌ها باید مدنظر داشته باشند که تحریم‌ها جز خسارت برای آنها و ایجاد نفرت از آنها در بین مردم ایران فایده‌ای نداشته و نتوانسته هیچ خدشه‌ای بر برنامه‌های هسته‌ای ایران وارد کند. غربی‌ها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از طریق مذاکره به نتیجه برسند یا فشار را ادامه دهند. وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: مردم و دولت ایران نشان دادند که پای حرف خود ایستاده‌اند و اگر تعهدی داده‌اند به آن عمل می‌کنند، پس بهترین راه برای رسیدن به راه‌حل، توجه به حقوق مردم و خودداری از اعمال استانداردهای دوگانه و فشار است.

ابراز امیدواری ظریف برای همکاری عربستان

بخش دیگری از پرسش‌های خبرنگاران نیز مربوط به سفر روز شنبه ظریف به عربستان برای شرکت در مراسم سوگواری ملک عبدالله، پادشاه پیشین این کشور بود. وزیر امور خارجه در این رابطه ابراز امیدواری کرد که عربستان با نگاه مبتنی بر حسن همجواری و واقع‌بینی زمینه‌های همکاری را فراهم کند.

او با بیان این‌که ایران و عربستان در روابط دوجانبه مشکلی ندارند، اظهار کرد: در مسائل منطقه‌ای نیاز است به راه‌حل مشترکی برای کمک به منطقه برسیم. ایران در این زمینه آمادگی دارد. امیدواریم با همکاری کشورهای همسایه بتوانیم به ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بدون هر گونه دخالت خارجی از سوی مردم دست یابیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی مدت حضور خود در ریاض را سه، چهار ساعته توصیف کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات سیاسی نیز انجام داده، گفت: با توجه به فشردگی برنامه‌ها بعید می‌دانم در این چند ساعت امکان انجام مذاکرات سیاسی برای هیچ هیاتی وجود می‌داشت.

ظریف خاطرنشان کرد: همواره آمادگی خود را برای توسعه ثبات و گفت‌وگوها اعلام کرده‌ایم و دعوت من از سعودالفیصل یک دعوت باز بوده و دعوت ایشان هم این‌گونه بود. امیدواریم این سفرها در فرصت مناسب انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها