نایب رییس مجلس آلمان گفت: امیدوارم تندروها در کنگره آمریکا از مخالفت ها و کارشکنی دست بردارند و مانع ادامه مذاکرات دولت اوباما با ایران نشوند.
کد خبر: ۷۶۳۳۱۵
تندروها در کنگره آمریکا مانع ادامه مذاکرات با ایران نشوند

«کلاودیا روت» که در قالب سفر رسمی پنج روزه در ایران حضور دارد، در مورد ایفای نقش فعال تری توسط آلمان در روند مذاکرات هسته ای ایران گفت: وزارت امور خارجه آلمان به شدت برای نتیجه بخش بودن مذاکرات تلاش می کند.

وی افزود: من عضو دولت فدرال آلمان نیستم و وزیر امور خارجه نیز از حزب من نیست. (فرانک اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات است) ولی من واقعا به مهارت او اعتماد دارم و می دانم به شدت تلاش می کند. اشتاین مایر واقعا می خواهد مذاکرات به نتیجه برسد و ماهرترین افراد به عنوان نماینده آلمان در مذاکرات 3+3 با ایران حضور دارند.

نایب رییس مجلس آلمان گفت: آنها وظیفه دیگری نیز دارند و می خواهند روسیه را از مخالفت در روند مذاکرات برحذر دارند زیرا اکنون اتحادیه اروپا با روسیه چالش مهمی در زمینه بحران اوکراین دارد که می تواند به شدت بر مذاکرات هسته ای تاثیر منفی گذارد بنابراین آنها تلاش می کنند این اتفاق نیافتد و به روشنی به روسیه نشان دهند باید در این زمینه همکاری کند اما مذاکره کنندگان ایرانی نیز باید تلاش کنند.

«روت» با اشاره به دیدار اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشتاین مایر افزود: بعضی رویدادها در زمینه سیاست نمادین هستند مانند دعوت اشتاین مایر از ظریف به وزارت امور خارجه آلمان که بسیار مهم بود. آنها به عنوان مثال پیش از این در آلمان در نشست امنیتی مونیخ سال گذشته و دیگر نشست ها دیدار کرده بودند؛ اما این بار دعوت در وزارت خارجه و به عنوان مهمان دولت آلمان مهم بود البته آنها یقینا در نشست امنیتی مونیخ امسال که هفته اول ماه فوریه برگزار می شود نیز دیدار می کنند.

وی افزود: احتمالا «جو بایدن»، معاون رییس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شمار دیگری از مقامات مهم نیز در نشست حاضر خواهند بود. این نشست فرصت دیگری برای ادامه دیدارها و رایزنی ها و نزدیک کردن مواضع، در اختیار خواهد گذارد. برای دولت آلمان مهم است مذاکرات به نتیجه خوبی ختم شود اما این پایان همکاری ها و روابط نیست. باید روحیه همکاری را در دیگر موضوعات و حوزه ها نیز تقویت کنیم.

نقش ایران در ثبات سیاسی عراق قابل تقدیر است

عضو مهم حزب «سبزها» آلمان با اشاره به اینکه قبل از این سفر به نقش ایران در حل بحران منطقه با وجود ظهور داعش اشاره کرده است، گفت: ایران نقش بسیار مهمی در افغانستان ایفا کرده است و باید به این نقش ادامه دهد. در پاکستان نیز نقش ایران محسوس بوده است. ایران همچنین توانست نقش مهمی در روی کار آمدن دولت جدید در عراق و ثبات سیاسی این کشور ایفا کند و من از این بابت بسیار خوشحالم.

گسترش روابط را به نتیجه مذاکرات موکول نکنیم

«کلاودیا روت» در پاسخ به سوالی در مورد توسعه روابط ایران و آلمان در حوزه های جدید به ویژه با روی کار آمدن دولت حسن روحانی گفت: به نظر من مهم ترین نکته این است که مذاکرات به پایان خوب و نتیجه موفقیت آمیزی ختم شود زیرا تقریبا همه چیز تا حدی به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.

روت افزود: واقعا امیدوارم 3+3 و ایران بتوانند به نوعی مصالحه برسند. گاهی در سیاست فرصتی به دست می آید که اگر آن را از دست بدهید، خسارت زیادی حاصل می شود. اکنون تقریبا به نتیجه نزدیک شده ایم و بهانه ای برای افزایش ندادن و به تعویق انداختن همکاری ها وجود ندارد.

نایب رییس مجلس آلمان گفت: معتقدم حتی اگر موانعی وجود دارد نباید برای ایجاد راه ها و سطوح مختلف گفت و گو، تلاش نکنیم. مهم این است که افراد با هم گفت وگو و سعی کنند مواضع و عقاید طرف دیگر را درک کرده و فرصت ها و درهای نزدیک را بگشایند. این امر باید در حوزه های فرهنگی نیز روی دهد.

وی با اشاره به ارتباطات فرهنگی ایران و آلمان نیز گفت: در زمینه فرهنگ و جشنواره های فیلم نیز می توانیم بسیار همکاری کنیم. مردم آلمان و ایران از مدت ها قبل با فیلم های ساخت کشور مقابل آشنا بوده و از آن لذت برده اند. حضور فیلم های ایرانی در جشنواره فیلم برلین نیز مهم بوده است. در دیگر حوزه ها از جمله محیط زیست هم می توانیم همکاری کنیم زیرا ایران نیز با چالش های فراوانی به ویژه در مورد دریاچه ارومیه روبروست. من در مورد این دریاچه مقالات زیادی خوانده بودم اما روز گذشته وضعیت دریاچه ارومیه را از نزدیک دیدم.

نایب رییس مجلس آلمان با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در ایران نیز گفت: در زمینه های انرژی، تامین آب و کنترل آلودگی هوا می توانیم و باید،همکاری کنیم.

وی افزود: باید سطح ارتباطات و گفت و گوها تا حدی افزایش یابد که بتوانیم در باره تمامی مسایل مورد علاقه دو کشور صحبت کنیم. من بارها با نخبگان ایرانی دیدار کرده ام و بسیاری از آنها معتقدند نباید رابطه با ایران را صرفا به موضوع مذاکرات محدود کرد و کاهش داد. اکنون هر دو طرف باید مواضع خود را به نحوی تغییر دهند که به مصالحه برسیم. امیدوارم تندروها در کنگره آمریکا دست از مانع تراشی بردارند و مانع از ادامه مذاکرات توسط دولت باراک اوباما رییس جمهوری این کشور نشوند ولی نباید همه موضوعات را به نتیجه مذاکرات موکول کنیم؛ کارهای زیادی می توان انجام داد.

کلید حل بحران سوریه در دست ایران و دیگر بازیگران

نایب رییس مجلس آلمان همچنین با اشاره به خبر حضور ظریف در مراسم گرامیداشت درگذشت پادشاه عربستان نیز گفت: خوشحالم که امروز ظریف در این مراسم شرکت می کند. این حضور می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد. ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم و قدرتمند منطقه هستند و باید ارتباط خود را تقویت کنند حتی اگر در مورد مسائلی اختلاف دارند باید گفت و گو کنند زیرا تا وقتی گفت و گو نکنند راهکار سیاسی مسالمت آمیزی برای حل مسائل به دست نمی آید.

روت افزود: به نظر من دعوت نکردن از ایران برای شرکت در نشست «ژنو 2» سوریه سال گذشته اشتباه بزرگی بود. بدون ایران این نشست معنی نداشت. اگر بهبود روابط ایران و عربستان با حضور ظریف در مراسم امروز محقق شود، نزدیک شدن مواضع طرفین در مورد سوریه می تواند روند مسائل منطقه را به خوبی تغییر دهد.

وی افزود: قدرت های منطقه ای مسئولیت دارند به دیدگاه مشترکی در مورد سوریه بعد از پایان جنگ داخلی این کشور برسند و باید برای حل این معضل تلاش کنند. آمریکا نباید در این زمینه کاری کند زیرا عملکردش در عراق موفقیت آمیز نبود. حضور نیروهای خارجی دیگر از جمله نیروهای نظامی آلمانی در سوریه نیز مفید نیست و قدرت های منطقه ای بزرگ باید به توافقی برای پایان دادن به این تحولات دست یابند.

نایب رییس مجلس آلمان افزود: ایران، عربستان سعودی، ترکیه، قطر و دیگر کشورها باید به این نکته پی ببرند که وقتی با هم مذاکره نکنند، مشکل حل نمی شود و هزاران نفر باید هزینه این وضعیت را بپردازند. بحران بسیار خطرناک شده، به مرزهای بسیاری از کشورها رسیده و افراد بسیاری را کشته است. داعش به اندازه ای خطرناک است که دیگر هر کشوری نمی تواند مواضع خود را ادامه دهد.

تحولات فراوان جهانی در سال 2014 مستلزم افزایش همکاری هاست

این مقام آلمانی با اشاره به انتخابات سال 2013 سراسری در آلمان و عدم اهمیت سیاست خارجی در تبلیغات انتخاباتی گفت: وضعیت در آن زمان تقریبا عادی بود اما در سال 2014 وضعیت به شدت تغییر کرد. اکنون در جهانی زندگی می کنیم که بحران سوریه، عراق و تبعات آن برای لبنان، اردن، ترکیه و مصر به شدت خطرناک است. بیش از 50 درصد مردم سوریه اکنون در داخل کشور یا خارج از کشور خود آواره شده و همه چیز را از دست داده اند.

وی با اشاره به وضعیت اقلیت های مختلف در عراق بعد از قدرت گیری داعش، افزود: اگر به همه این موضوعات نگران کننده توجه کنید، در می یابید مهم ترین وظیفه ما این است که کنار هم بنشینیم و راهی برای پایان دادن به این بحران بیابیم و اجازه ندهیم کشتار ادامه یابد.

مقامات مهم آلمانی بر اهمیت اسلام تاکید دارند

«روت» همچنین در مورد ظهور گروه افراطی «پگیدا» و قدرت گیری آن در آلمان گفت: باید به روشنی بگویم این گروه تنها در شهر شرقی «درسدن» آلمان فعال است البته به این معنا نیست که آنها را دست کم بگیریم، پگیدا واقعا وجود دارد و من از آنها متنفرم.

وی افزود: اما نباید این نکته را فراموش کرد که همزمان با تظاهرات پگیدا در خیابان های بسیاری از شهرها مانند مونیخ، هامبورگ، برلین و شهرهای دیگر معترضان به پگیدا و عقاید و افکار این گروه نیز به خیابان ها می آیند و می گویند ما کشوری هستیم که می خواهیم تنوع را حفظ کنیم و یقینا اسلام و مسلمانان بخشی از ما هستند.

روت با اشاره به سخنان اخیر انگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت: مرکل از حزب دمکرات مسیحی است و با وجود این اخیرا در مخالفت با پگیدا گفت که اسلام بخشی از آلمان است. این سخن حتی باعث انتقاداتی از وی در حزب خود او شد اما به نوعی مواضع مقام های ارشد آلمان را در قبال این گروه نشان داد. روشن است که مسلمانان دومین گروه مذهبی در آلمان بعد از مسیحیت هستند. مسلمانان بخشی از واقعیت هستند و ما باید به اسلام در آلمان رسمیت بدهیم.

وی افزود: ما با مشکل اسلام هراسی و حتی در پاره ای موارد ضدیت با یهودی ها روبرو هستیم؛ اما فکر کنم به اندازه ای دمکراسی قوی داریم که بگوییم اسلام بخشی از کشور ماست.

بحران اوکراین همچنان ادامه دارد

نایب رییس مجلس آلمان درباره اینکه تدابیر اتحادیه اروپا برای مهار بحران اوکراین از سال گذشته تاکنون مفید بوده است یا خیر، گفت: بحران اوکراین هنوز پایان نیافته است و خشونت ها همچنان در شرق این کشور ادامه دارد. الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از نظر ما نقض قوانین بین المللی و بر خلاف خواسته مردم و دولت اوکراین بود. وضعیت دشواری است که هیچکس نمی داند بهترین کار برای حمایت از خواسته مردم اوکراین و احترام به قوانین بین المللی چیست ولی باید مطمئن شویم هیچ یک از طرف ها قوانین بین المللی را نقض نمی کنند.

روت افزود: مطمئن هستم هیچ کس صددرصد پاسخ درست را نمی داند؛ اما مهم است اجازه نقض قوانین بین المللی را ندهیم، کاری که در کریمه انجام شد. اما باید توجه کرد خشونت هنوز در اوکراین ادامه دارد. بنابراین همه کشورها و سازمان ملل وظیفه دارند برای احترام به قوانین بین المللی همه توان خود را به کار گیرند.

کاهش قدرت اتحادیه اروپا به ضرر همه کشورهای عضو است

وی همچنین در مورد تحول دیگر در اتحادیه اروپا یعنی ظهور احزاب اروپاستیز که در انتخابات ماه مه گذشته (خرداد 93) پارلمان اروپا توانستند قدرت بگیرند نیز گفت: من تقریبا 10 سال عضو پارلمان اروپا بوده ام. با توجه به این سابقه به شدت از بابت موفقیت این احزاب نگرانم؛ زیرا در جهان فعلی به اروپای متحد و قوی نیاز داریم. به وضعیت تغییرات آب و هوا نگاه کنید. اگر نتوانیم در این زمینه کاری کنیم؛ فرزندانمان آینده ای نخواهند داشت.

«روت» با اشاره به گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی افزود: تغییرات آب و هوا به آلمان و ایران رسیده و همه این چالش ها ما را ملزم می سازد اروپای متحد را تقویت کنیم. همچنین باید از مولفه های حقوق بشر در جهان دفاع کنیم بدون اینکه استانداردهای دوگانه را منشا حقوق بشر قرار دهیم.

وی گفت: به اروپای قوی نیاز داریم زیرا در این صورت می تواند در بسیاری از درگیری ها و جنگ ها میانجی باشد و طرفین را کنار هم بنشاند. البته به آسانی می توان اتحادیه اروپا را برای همه مشکلات اعم از مشکلات اقتصادی و سیاسی مقصر شناخت و احزاب اروپاستیز این کار را می کنند. در آلمان نیز صدای حزب ضداروپایی شنیده شد اما این صدا ضعیف بود. وجود اروپای متحد به نفع همه ماست و اگر اتحادیه اروپا ضعیف شود؛ همه کشورها از جمله فرانسه انگلیس و غیره ضرر می کنند.

«کلاودیا روت»، عضو مهم حزب سبزهای آلمان از سال 1985 با ورود به این حزب و فعالیت به عنوان سخنگو در غرب آلمان، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد.

وی از سال 1989 عضو پارلمان اروپا، از 1999 عضو مجلس آلمان به نام «بوندستاگ» بوده و طی سال های 2005 تا 2009 معاونت رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان را برعهده داشته است.

روت شصت ساله که از سال 2013 نایب رییس مجلس این کشور بوده است؛ در صدر هیات پارلمانی و در سفری پنج روزه روز چهارشنبه (اول بهمن/ 21 ژانویه) وارد تهران شد.

وی در بیانیه ای پیش از سفر به ایران به اهمیت سیاست خارجی، نقش ایران در منطقه و ضرورت استفاده از کمک این کشور برای حل بحران های منطقه ای از جمله تروریسم داعش در کشورهای عراق و سوریه تاکید کرده است.

دیدار با مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه ایران و شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از جمله برنامه های اعلام شده وی در ایران است.

نماینده ارشد حزب سبزها در مجلس آلمان که به عنوان یکی از فعالان محیط زیست در این کشور شناخته می شود با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دیدار می کند.

بر اساس بیانیه ای که روت پیش از سفر به ایران منتشر کرد، دیدار با بعضی نمایندگان نهادهای مدنی و حقوق بشری، اقلیت های مذهبی از جمله برنامه های روت در پنج روز اقامت در ایران خواهد بود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها