استاد دانشگاه هاروارد مطرح کرد

مرگ حریم شخصی

مارگو سلتز استاد علوم رایانه دانشگاه هاروارد طی سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس از مرگ حریم شخصی خبر داد و افزود: همه ما در دنیای تحت کنترل و نظارت دولت‌ها زندگی می‌کنیم.
کد خبر: ۷۶۳۳۰۲
مرگ حریم شخصی

به گزارش جام جم کلیک: مارگو سلتز استاد علوم رایانه دانشگاه هاروارد پیش بینی کرد در آینده نزدیک ربا‌ت‌هایی به اندازه پشه در هوا پرواز خواهند کرد تا نمونه های دی ان ای انسان ها را بدزدند و فروشگاه ها با بررسی عادات خرید کاربران به رازهای شخصی آنها پی می برند و مثلا از باردار بودن یک زن قبل از خانواده وی مطلع می‌شوند.

مارگو سلتز که به همراه تعدادی دیگری از اساتید دانشگاه هاروارد به داووس سوییس سفر کرده افزود ما همین حالا در دنیایی هستیم که در آن حریم شخصی به شیوه ای که در قبل متداول بود دیگر وجود ندارد. حریم شخصی به شکل متعارف آن دیگر وجود نداشته و مرده است.

سوفیا روست محقق دیگر دانشگاه هاروارد هم از انتشار قطعی اطلاعات ژنتیکی افراد در حوزه عمومی خبر داد. به گفته وی نهادهای اطلاعاتی چند وقتی است در حال جمع آوری اطلاعات ژنتیکی رهبران جهان هستند تا از میزان احتمال ابتلای آنان به بیماری های مختلف و همین طور مدت زمان حیات تقریبیشان مطلع شوند.

این استاد با اشاره ای تلخ به اقدامات سناتور مک کارتی در دهه 50 میلادی که به محرومیت اجتماعی و حرفه ای هزاران آمریکایی به بهانه همراهی با کمونیسم مبدل شد افزود: ما در آستانه عصر مک کارتیسم ژنتیک هستیم.

او همچنین پیش بینی کرد تهاجم به حریم شخصی دامنه دارتر و گسترده تر شود، گفت: مساله این نیست که این اتفاقات رخ می دهد یا نه. مساله این است که این اتفاقات قبلا رخ داده اند. ما در عصر دولت های کنترل گر زندگی می کنیم.

جوزف نای اندیشمند برجسته علوم سیاسی نیز با حضور در این اجلاس گفت: دولت ها به بهانه حفظ امنیت ملی همیشه می توانند پیام های رمزگذاری شده را مشاهده کنند. وی افزود: دولت ها همیشه از ایجاد یک درب پشتی در حوزه ارتباطات صحبت می کنند تا تروریست ها نتوانند بدون اینکه مورد جاسوسی قرار بگیرند با هم ارتباط برقرار کنند. اما مشکل این است که اگر دولت ها می‌توانند چنین کاری انجام دهند، افراد بد هم می‌توانند.

نای این پرسش را مطرح کرد که شما بیشتر نگران برادر بزرگتر (اشاره به شخصیتی خیالی در رمان 1984 جرج اورل که رهبری اقتدارگرا، مستبد و کنترل گر است و عملکرد همه شهروندان را به طور دائم تحت نظر دارد) هستید یا برادرزاده زشت کوچکتان؟

البته محققان و دانشمندان ضمن هشدار در مورد خطرات پیشرفت فناوری از اشاره به جنبه های مثبت آن نیز غفلت نکردند. از جمله مارگو سلتز در این مورد گفت: به همان شیوه ای که از پهبادهای کوچک برای جاسوسی از مردم استفاده می شود، از آنها برای کمک به افراد قرنطینه شده مبتلا به بیماری ابولا هم استفاده می شود.

وی افزود: فناوری اینجاست. این بستگی به ما دارد که چگونه از آن استفاده کنیم. فناوری در مجموع بیشتر به ما کمک کرده تا آسیب وارد کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها