ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی که در سن 90 سالگی درگذشت، امروز جمعه در مراسمی با حضور جمعی از سران کشورها و آل سعود در قبری بی نام و نشان در ریاض ، پایتخت این کشور به خاک سپرده شد.
کد خبر: ۷۶۲۵۶۸
تشییع جنازه پادشاه عربستان + عکس

بنا به گزارشها، پیش از خاکسپاری پادشاه فقید عربستان، در مسجد جامع امام ترکی ریاض بر پیکر وی نماز خوانده شد.

به گزارش شبکه العربیه، پس از نماز، پیکر ملک عبدالله بر دستان پسران و اعضای خانواده‌اش تشییع شد و در قبرستان "العود" در ریاض به خاک سپرده شد.

او از چهار همسر خود، دارای 15 پسر و 7 دختر بود و از حدود سه هفته پیش به دلیل وخامت مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده بود.

ملک عبدالله که یکی از ثروتمندترین مردان جهان بود، در کفنی سفید و در جمع معدودی از اعضای خاندان آل سعود و رهبران کشورها تشییع شد و در قبری جای گرفت که هیچ نشانی بر خود ندارد.

بر خلاف همه کشورهای دیگر که در آنها، فرزند بزرگ پادشاه بر جای او می نشیند، در عربستان سلطنت به فرزندان پسر ملک عبدالعزیز بنیانگذار آل سعود و بر اساس ارشدیت آنها می رسد. به همین دلیل، ملک عبدالله در 81 سالگی بر تخت سلطنت نشست و اکنون، برادر ناتنی 79 ساله اش، امیر سلمان جای او را گرفته است. فرزندان پسر آل سعود 42 پسر بوده اند که برخی از آنها، پیش از به پادشاهی رسیدن بر اثر کهولت سن فوت کرده اند. سلطنت این پادشاهان کهنسال در کشوری است که دو سوم جمعیت آن، کمتر از 30 سال سن دارند.

با اعلام خبر مرگ ملک عبدالله، سران برخی کشورها نظیر برنامه های سفر خود را برای شرکت در مراسم بزرگداشت او لغو کرده و راهی ریاض شده اند. از جمله این افراد به می توان به ملک عبدالله پادشاه اردن و ژنرال عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر اشاره کرد که قرار بود برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به داووس سوییس سفر کنند. رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز سفر خود به سومالی را لغو کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سوییس بسر می برد نیز به ریاض می رود تا در مراسم رسمی فردا - شنبه - برای بزرگداشت ملک عبدالله شرکت کند.

بنا به گزارشها، صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر کویت اولین رهبر در میان رهبران کشورهای عربی بود که به همراه هیاتی بلند پایه وارد ریاض شد تا به خاندان سعود تسلیت بگوید و در مراسم خاکسپاری شرکت کند.


هیات قطری به ریاست تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دومین گروهی بود که وارد ریاض شد تا در این مراسم شرکت کند. روابط قطر و عربستان به دلیل حمایت‌های دوحه از اخوان المسلمین تیره شده است و تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بهبود روابط این دو کشور انجام پذیرفته است.

پس از قطر نیز حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به همراه هیاتی رسمی وارد ریاض شد. خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و عمر البشیر، رئیس جمهور سودان از دیگر کسانی بودند که برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملک عبدالله به ریاض رفتند.

به گزارش ایسنا، در عربستان و برخی کشورهای عربی اعلام شده است که برای ملک عبدالله پس از نماز عشاء، نماز "میت غایب" خوانده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها