از آسمان آبی و هوای پاک جز خاطره‌ای باقی نمانده است، با هر دم و بازدمی ریه‌های مان را پر می‌کنیم از هوای غبار گرفته و سمی تا هر روز یک قدم به مرگ تدریجی نزدیک مان کند. در این میان چشم دوخته ایم به طرح‌های بلندمدتی که شاید روزی جواب دهد هوای شهرمان از این حال و روز درآید.
کد خبر: ۷۶۲۵۵۸

چشم دوخته‌ایم به طرح زوج و فرد، به بهبود حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، به تشویق شهروندان برای استفاده از موتورهای برقی و دوچرخه، شاید اوضاع بهتر شود.

گاهی وقت‌ها هم انتظار معجزه‌ای از آسمان داریم، تا بادی بوزد یا بارانی ببارد شاید برای درد بی‌درمان آلودگی هوا فرجی باشد. در این میان قناعت می‌کنیم به شاخه‌های درهم تنیده درختان شهرمان هرچند کهنسال باشد و قد خمیده یا برگ‌هایشان به زردی نشسته باشد.

این روزها درختان، درختچه‌ها، گونه‌های گیاهی و فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌های شهری هرچند محدود، اما حکم همان لنگه کفش در بیابان را دارند که وجودشان برای کلانشهرهای غبار گرفته و آلوده غنیمت است.

کارشناسان محیط زیست شهری در حالی به آنها لقب ریه‌های تنفسی شهر را داده‌اند که گاه دیده می‌شود در میان انواع مصوبات ریز و درشت و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی که برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و بخصوص پایتخت در کنار هم ردیف می‌شود، ضرورت بودنشان کمتر به چشم می‌آید.

در حالی که بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا برای بهبود وضع زیست‌محیطی روی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای توسعه فضاهای سبز شهری متمرکز شده‌اند، متاسفانه نه تنها ارزش و اهمیت درختان آنچنان که باید درک نمی‌شود بلکه گاه به بهانه‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند تا سناریوی نابودی تدریجی آنها شکل بگیرد.

اتفاقی که در چند سال اخیر به بهانه ساخت و ساز از سوی بخش خصوصی یا توسعه و عمران شهری از سوی شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ و بخصوص تهران اتفاق افتاده است.

با توجه به بحران کمبود آب در کشور از یک سو و آلودگی هوا که انگار قرار نیست به این راحتی‌ها دست از سر ساکنان کلانشهرها بردارد از سوی دیگر، می‌توان روی توسعه فضاهای سبز شهری به کمک کاشت درختانی با مصرف آب کمتر و مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی هر شهر سرمایه‌گذاری کرد تا حداقل مسئولان شهری، همزمان با تداوم بحران آلودگی هوا، شهروندانشان را از نعمت تماشای سرسبزی درختان در میان این همه آلودگی و سیاهی محروم نکرده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها