شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که وقتی هوس خوردن شیرقهوه به سرتان می‌زند به مغازه یا فروشگاهی مراجعه می‌کنید و یک بسته از فرآورده‌های پودری قهوه مخلوط همچون کافی‌میکس، کاپوچینو و... را خریداری و با این باور که انواع این فرآورده‌های آماده حاوی شیر و قهوه است و علاوه بر رفع هوس، شیر موجود در آن به میزانی، نیاز روزانه شما را به لبنیات تامین می‌کند، می‌نوشید. غافل از این‌که در بیشتر این محصولات پودری، خبری از شیر نیست و در این فرآورده‌ها به جای شیر از خامه غیر لبنی استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۲۱۸۱

پودر خامه غیرلبنی، ترکیبی بر پایه روغن گیاهی است؛ یعنی از ترکیب روغن‌های گیاهی هیدروژنه و بخصوص روغن هسته خرما (پالم) و روغن نارگیل، شربت گلوکز، امولسی‌فایر و برخی افزودنی‌های غیرلبنی دیگر ساخته می‌شود و در کارخانجات از طریق یک سری مراحل و خشک کردن با متد اسپری کردن، پودری می‌شود. از این پودر در بیشتر نوشیدنی‌های پودری مانند قهوه فوری و انواع کافی‌های مخلوط، بستنی، آب‌نبات، شکلات، پودینگ، کره کاکائو و برخی سوپ‌ها و غذاهای فوری استفاده می‌شود.

میزان چربی خامه غیرلبنی تا 80 درصد تنظیم می‌شود و آن لایه سفیدرنگی که پس از اختلاط آب با پودر انواعی از کافی‌ها بر سطح نوشیدنی بسته می‌شود و آن حلالیت سریع پودر در آب و همچنین ارزان‌قیمت بودن این ترکیب نسبت به دیگر ترکیبات لبنی از خصوصیات مقبولی است که موجب شده در انواع کافی‌ها به جای شیر از خامه غیرلبنی استفاده شود؛ خامه‌ای که اجزای آن ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد و حتی می‌تواند برای سلامت مضر باشد.

اما چه ضرری؟

لازم است بدانید روغن نارگیل و پالمی که در خامه‌های غیرلبنی استفاده می‌شود، گرچه گیاهی هستند و از گذشته‌های دور هم گفته‌اند که روغن‌های گیاهی خطرات روغن‌های حیوانی را ندارد، اما نکته قابل توجه این‌که روغن نارگیل و پالم، دو روغنی هستند که برخلاف دیگر روغن‌های گیاهی میزان اسیدهای چرب اشباع آنها بسیار زیادتر است و تقریبا همچون پیه گاو با افزایش چربی و کلسترول بد باعث بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود، ضمن این‌که در هر گرم از روغن‌های گیاهی همچون روغن‌های حیوانی 9 کالری انرژی نهفته است و در نتیجه انواع کافی‌های رژیمی بدون شکر هم چون حاوی خامه غیرلبنی است، کالری داشته و چاق‌کننده‌ است و مصرف مستمر این نوع محصولات برای افراد دچار اضافه‌وزن و مبتلا به چربی خون محدودیت دارد.

نکته دیگر آن‌که در برخی از انواع کافی‌های مخلوط از مواد پودری سفیدکننده که نمایی از پودر شیرخشک را دارد و همچنین برای افزایش ماندگاری از مواد نگه دارنده استفاده می‌کنند. این ترکیبات بیشتر در انواع کافی‌های مخلوط وارداتی که برچسب تائید وزارت بهداشت را ندارد در دوزهای غیرمجاز استفاده می‌شود که در کوتاه یا درازمدت به اختلال در عملکرد کبد و بروز برخی حساسیت‌های آلرژیک منجر می‌شود. در نتیجه بهترین کار این است که این نوشیدنی را به صورت خانگی و بدون شکر تهیه کنید.

فاخره بهبهانی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها