شلیک مداوم موشک‌ها و خمپاره انداز‌ها در مناطق شرقی اوکراین بار دیگر اوضاع این منطقه را وخیم کرده است؛ در سایه این درگیری‌ها مردم این مناطق از زمستان سرد و کمبود مواد غذایی رنج می‌برند. جدایی‌طلبان طی یک هفته گذشته سعی کرده‌اند فرودگاه شهر صنعتی دونتسک را به کنترل خود در آورند و همین امر منجر به درگیری‌های شدید در داخل و اطراف این شهر شده‌است. شلیک خمپاره به یک اتوبوس در شهر ولووناکا و کشته شدن 13 غیرنظامی، فقط گوشه‌ای از حوادث چند روز اخیر است.
کد خبر: ۷۶۲۱۶۸

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، از آغاز درگیری‌ها در منطقه دونباس از فوریه سال گذشته، حدود 4800 نفر کشته شده‌اند؛ براین اساس، طی این مدت حدود یک میلیون و 200 هزار نفر نیز بی خانمان شده‌اند. تلاش‌های بین‌المللی اخیر برای برگزاری مذاکرات صلح میان طرفین با شکست مواجه شده و آتش بسی که ماه سپتامبر به امضا رسید، بارها نقض شده است. در حالی‌که درگیری‌ها شدت گرفته است، یکی از مقامات سازمان امنیت و همکاری اروپا با بیان این‌که دو طرف در حال مذاکره هستند، ابراز امیدواری کرد که صلح در منطقه بتدریج به‌دست خواهد آمد. الکساندر هاگ، معاون نماینده این سازمان در اوکراین اظهار کرد: همه می‌گویند هیچ مذاکره‌ای در جریان نیست، اما من طی چند روز گذشته شاهد چنین گفت‌وگوهایی بوده‌ام. وی‌افزود: افسران ارتش اوکراین در دونتسک حاضرند و با نیروهای جمهوری خلق دونتسک رو در رو صحبت می‌کنند و همین موضوع دال بر انجام مذاکره است.

با وجود این اظهارات، شهروندان در هر گوشه از دونتسک نگران شدت گرفتن درگیری‌ها هستند. آندری آناتولی ویچ، یک آتش نشان است که محل کارش در نزدیکی فرودگاه دونتسک قرار دارد. او همین چند روز پیش شاهد برخورد یک خمپاره در کنار یکی از ماشین‌های آتش‌نشانی بود که براثر آن یکی از همکارانش زخمی شد. بنا به گفته آندره، افراد سالخورده بیشترین آسیب‌دیدگان درگیری‌های اخیر بوده‌اند. وی افزود: بیشتر افرادی که در اینجا مانده‌اند، افراد سالخورده‌ای هستند که جای دیگری برای رفتن ندارند. بیش از 70 درصد خانه‌ها در روستای‌های اطراف خالی از سکنه است. پس از شلیک موشک‌ها، افراد به دیگر خانه‌ها سر می‌زنند تا از زنده بودن همسایگان خود مطمئن شوند.

در کنار جمهوری مردمی دونتسک و فدراسیون روسیه، جمهوری مردمی لوهانسک قرار دارد که طی ماه‌های تابستان زیر بمباران شدید قرار داشت. وضع زیرساخت‌ها در شرق بسیار وخیم است و چاله‌های ایجاد شده در جاده‌ها براثر شلیک خمپاره، ارسال کمک‌های نظامی و انسانی را سخت کرده است. اولگ پوپوف، یکی از مقامات لوهانسک در این زمینه می‌گوید: یکی از اهداف پروژه نووروسیا ایجاد هشت ایالت و جمهوری مستقل است تا اتحاد اقتصادی، سیاسی و نظامی نزدیکی با روسیه داشته باشد. لیاه کوالنکو، رئیس شورای مردمی به این موضوع اشاره می‌کند که قوانین اوکراین سال‌هاست بدون تغییر باقی مانده و این در حالی است که قوانین دیگر کشورها دستخوش تغییرات زیادی شده است.

خشونت و درگیری‌ها فقط محدود به مناطق تحت کنترل شبه نظامیان طرفدار روسیه نیست. در شهر نووس ویتلیکا در 18 کیلومتری جنوب شهر لوهانسک، ایریان تچارنیکووا می‌گوید ده‌ها شهروند این منطقه به دلیل درگیری‌های شدید در کلیسا پناه گرفته‌اند. چند روز پیش اصابت یک خمپاره به ساختمان این کلیسا باعث کشته شدن یک نفر شد. در حالی که او نیروهای گارد ملی اوکراین را تحسین می‌کند، اما نظر مساعدی نسبت به شبه‌نظامیان اوکراینی ندارد. وی در این زمینه گفت: گروهی به نام ایدار وجود دارد که گرچه اوکراینی هستند، اما رفتار اعضای آن با شهروندان بسیار خشن است.

سازمان عفو بین‌الملل در ماه سپتامبر در گزارشی اعلام کرد گروه ایدار در برخی مناطق مرتکب جنایات جنگی شده است. ایریان افزود: چند روز پیش یک گروه 15 نفره از آنها به کلیسا آمد و در حالی‌که سلاح‌هایشان را پشت سر ما گذاشته بودند، از ما خواستند روی زانوهای خود بنشینیم. بسیاری از افراد آواره که نتوانسته‌اند از کشور خارج شوند، این روزها یا در کنار دوستان و اقوام خود بوده یا در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. گنادی تسیپلاکوف، نخست‌وزیر جمهوری مردمی لوهانسک در مورد اوضاع این روزهای منطقه می‌گوید: امروز لوهانسک با اوضاع سختی روبه‌روست. با وجود فصل شدید سرما، تمرکز و هدف‌اصلی ما گرم کردن و فراهم ساختن غذا برای شهروندان است. او به اوضاع بی‌ثبات و سخت لوهانسک اشاره می‌کند، اما می‌گوید احتمالا اوضاع وخیم‌تر از این نیز خواهد شد. وی گفت: ما همیشه می‌گوییم، یک توافق بد، بهتر از ادامه هر جنگی است. تنها چیزی که ما می‌خواهیم، صلح و آرامش است. مردم پیش از این از طریق همه‌پرسی ماه می‌ و انتخابات ماه نوامبر، تصمیم خود را به همه اعلام کردند. مردم فقط خواهان این هستند که به آنها خیانت نشود.

الجزیره انگلیسی ‌/‌ مترجم: حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها