یک هفته نامه فرانسوی به رسول مکرم اسلام(ص) اهانت می‌کند، این اهانت بی شرمانه مورد حمایت سران غرب و فرهنگ پوچ آنها قرار می‌گیرد. آنگاه یک روزنامه در داخل کشور همصدا با هفته نامه «شارلی ابدو» عکسی از جورج کلونی چاپ می‌کند که در دستش تابلویی است که بر آن نوشته «من هم شارلی» هستم.
کد خبر: ۷۶۱۹۱۲
هزینه‌های خودزنی یک روزنامه برای کشور

اهانت و بی احترامی به پیامبر اعظم(ص) برای چندمین بار است که از سوی رسانه‌های اروپایی و غربی انجام می‌شود و اینگونه اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت. غربی‌ها رفتارهای اینچنینی را آزادی بیان و اندیشه و آزادی رسانه‌ها می‌پندارند.

آنها هیچ حد و حدودی را برای خود قائل نیستند، البته خط قرمزهای خاص خود را دارند، مثلاً در همین هفته نامه شارلی ابدو یکی از طنز نویسانش مطلبی را علیه پسر سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه می‌نویسد،‌ فشارهایی وارد می‌وشد و سردبیر هم از او می‌خواهد به خاطر آن طنز از پسر سارکوزی عذرخواهی کند، اما او این کار را نمی‌کند و اخراج می‌شود.

مفهوم آزادی برای غربی‌ها آن چیزی است که خود برداشت می‌کنند وگر نه آزادی‌های آنها تنها برای رسیدن به اهدافی است که برای آن برنامه ریزی شده است. آزادی ابزاری است در دست صاحبان قدرت تا بتوانند از آن سود ببرند.

اما همراهی و همصدایی برخی رسانه‌های داخل کشور با آن هفته نامه جای بسی تأسف دارد. روزنامه «مردم امروز» گرچه لغو امتیاز شد، اما همین کاری که متولیان این نشریه انجام دادند که باعث توقیف و لغو امتیاز آن شد،‌برای کشور هزینه‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری به بار می‌آورد.

این روزنامه کمتر از یک ماه بود که کار خود را آغاز کرده بود، در این کمتر از یک ماه، هنگامی که یک نشریه و رسانه که عنوان حرفه‌ای بودن را به خود اختصاص داده است، در یک زمان حساس و بزنگاه،‌به جای این که خودی نشان دهد، تحلیلی درست از وقایع فرانسه و اهانت کنندگان به ساحت مقدس رسول مهربانی‌ها داشته باشد، همصدا با همان‌هایی می‌شود که آن اقدام را انجام داده‌اند.

این روزنامه ابتدا از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر می‌گیرد،‌سپس دادسرای فرهنگ و رسانه علیه اقدام آن روزنامه اعلام جرم می‌کند و آنگاه از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز می‌شود و عمر این روزنامه کوتاه باقی می‌ماند.

روزنامه مردم امروز هشتمین روزنامه‌ای است که با مدیریت آقای قوچانی تعطیل می‌شود و همه آنها هم به خاطر اینگونه رفتارها در حوزه رسانه تعطیل شده است.

یک روزنامه و یک رسانه هنگامی که منتشر می‌شود باید نخست برای ماندگاری خود کوشش کند. برای ماندن در صحنه رقابت رسانه‌ای نیازمند درایت، هوشیاری، هوشمندی، دور اندیشی و تعهد سیاسی،‌اجتماعی و فرهنگی است.

تعطیلی 8 روزنامه نشان نمی‌دهد که تفکری که در آن رسانه‌ها حاکم بوده، خواهان ماندن بوده است، چرا که برای ماندن در عرصه مطبوعات باید چارچوب‌ها، قوانین و ضوابط رعایت شود.

البته بهتر است که خود متولیان چنین روزنامه‌هایی یک بار هم که شده بیایند و بگویند که چرا چنین می‌کنند؟

اینگونه خودزنی‌ها شاید برای خود آنهایی که در این روزنامه‌ها کار می‌کنند و سیاست‌های آنها را تعیین می‌کنند،‌هزینه داشته باشد، اما حجم و اندازه هزینه‌ای که به کشور و نظام اسلامی وارد می‌کند قابل مقایسه با آن نیست.

کشورهای غربی، سازمان‌های حقوق بشری و بسیاری مراکز دیگر مترصد آن هستند تا در ایران اتفاقی بیفتد و آنگاه دست به کار شوند و آن را با بزرگنمایی فریاد بزنند که کجایید که در ایران آزادی نیست، خفقان است، دموکراسی رعایت نمی‌شود، حقوق بشر زیر پا گذاشته می‌شود و الی آخر.

اما اگر سری به وضعیت خودشان بزنید متوجه می‌شوید که تا چه اندازه در تناقض با گفتاری است که علیه ما به کار می‌برند.

و اما ماجرای تعطیلی روزنامه مردم امروز‌ به همینجا ختم نمی‌شود، سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای لغو مجوز این روزنامه را محکوم کرد.

این یکی از همان هزینه‌هایی است که برخی همکاران مطبوعاتی برای کشور می‌تراشند.

محمد صفری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
۰
۰
سلام.نكنددروزارت فرهنگ و ارشاد تعیین صلاحیت متقاضیان كسب مجوزوپروانه فعالیت برای جرایدونشریات همینطوری انجام می شودوگرنه اشتباه یك یاحداكثردوبار.بنظرمن بایستی بامسئولین ذی ربط دروزارتخانه نیز برخورد وازطریق مجلس شورای اسلامی هم باجدیت موضوع چگونگی صدور اینگونه مجوزها كه برای كشورومردم مسلمان ومقید ایران بارسنگین عاطفی و حیثیتی داردمورد پیگیری قرار گیرد.

نیازمندی ها