روزنامه خندان

دولت هم سیستم بست

روزنامه خندان

منسوخ شدن یک نسخه

طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می‌زنند و آنها که روزنامه می‌خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند. حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.
کد خبر: ۷۶۱۵۰۸
منسوخ شدن یک نسخه

جام جم :منسوخ شدن نسخه

یکی از مشکلاتی که بیماران دارند، ناتوانی در خواندن نسخه‌های اطباست. نه که آنها سواد انگلیسی‌شان خراب باشد، خیر، اشکال از دستخط ناخوانای دکترهاست.

عموما یک طوری می نویسند که انگاری تعمد دارند مریض نسخه به دست، در مسیر مطب به داروخانه، نتواند آن را بخواند و خدای نکرده هوس کند برگردد راجع به داروهایش اظهارنظر کند و زبانم لال، عالم پزشکی را زیر سوال ببرد.

نسخه های پزشکان، علی العموم بر چهار گونه است:

گونه اول: نسخه هایی که بیمار نمی تواند آنها را بخواند.

گونه دوم: نسخه هایی که داروخانه ها هم نمی توانند بخوانند.

گونه سوم: نسخه هایی که خود پزشک هم نمی تواند مجددا آن را بخواند.

گونه چهارم: نسخه های که در آینده باید باستان شناسان از آن رمزگشایی کنند.

خود حقیر، گاهی دکترهای داروسازی را مشاهده کرده است که برای خواندن نسخه، همه همکاران داخل داروخانه را صدا زده و سرانجام نسخه را به جماعت خوانده اند.

گاهی دیده ام که چند بار، کاغذ نسخه را بلاتشبیه عین نقشه گنج، سر و ته کرده اند، بلکه به نام دارویی که خوانده اند، مطمئن شوند. بالاخره صحبت از جان آدمیزاد است، نه بلانسبت برگ چغندر!

راهکار حل مشکل: برای برطرف شدن مشکل درست خواندن نسخه های پزشکی، دو راه وجود دارد. یا باید برای جمیع پزشکان بدخط، کلاس خوشنویسی اجباری گذاشت؛ یا که اصلا قید نسخه را از بیخ زد. راهکاری که در برخی کشورهای توسعه یافته، رواج یافته و از قضا خوب هم جواب داده؛ مگر در مواردی که خوب جواب نداده. این راهکار، استفاده از نسخه های الکترونیکی است. دکتر، اقلام داروهای مریض را به داروخانه ایمیل می کند و داروخانه چی محترم هم بهای داروهای نسخه را به بیمه می میلد. (میل می کند!)

بسته پیشنهادی: بهترین پیشنهاد برای حل معضل بدخطی و بدخوانی نسخه های پزشکان، همان است که در بالا به آن اشاره شد و باید که عن قریب در مملکت ما نیز ترویج داده شود. فلذا ما دیگر چه پیشنهادی بدهیم بهتر و شسته رفته تر از این؟.... فقط می توانیم بر پیشنهاد فوق، حاشیه بزنیم و چیزهایی به عنوان تکمله عرض کنیم که یک چیزی عرض کرده باشیم:

1ـ سند تو آل کردن: چون در ایران ممکن است داروخانه ها همه اقلام دارویی یک نسخه را نداشته باشند؛ بهتر است که پزشک محترم نسخه اش را همزمان به تمامی داروخانه ها ایمیل کند. هر داروخانه ای که داروها را داشت، مریض بنده خدا یکراست به همانجا برود که علاف نشود. حالا دیگر نمی دانم که مثلا داروفروشان سیار خیابان ناصرخسرو هم باید ایمیل داشته باشد، یا که بساط آنها از آنجا جمع شده است و همه چی دست خود داروخانه هاست؟

2ـ امکان چت کردن: اگر بشود که شخص بیمار برای زدن آمپول مورد نظرش در جای مناسب، بهترین آمپول زن ممکن را پیدا کند که دردش کمتر باشد، خیلی خوب می شود. برای این کار باید زنندگان سوزن نیز به ایمیل و دیگر نرم افزارهای مجازی مجهز شوند و عکس هایی از نمونه های آمپول زنی خود در معرض دید عموم بگذارند که ملت هم بتوانند زیر آن کامنت بگذارند و از خودشان لایک در کنند. خب مسلما هر آمپول زنی که بیشترین لایک را داشت، گزینۀ مناسب تر است. مثلا خود حقیر هیچ وقت به تزریقاتی سر کوچه مان مراجعه نمی کنم. پیرمرد بنده خدایی که آنجا کار می کند، لرزش دست دارد.

شرق : له و لورده

بعد از تیتر آموزنده و قشنگ «خبر مرگش» که وطن امروز زد، روزنامه قانون تیتر آموزنده و قشنگ «دهنتو...» را به کار برد که نشان بدهد وطن امروز چقدر حرف بدی زده است. دیروز هم روزنامه خبر ورزشی کارتونی را در صفحه اولش منتشر کرد که پای یک ورزشکار ایرانی در حال له‌کردن یک شیخ اماراتی است. بعد هم روی این تصویر تیتر زد «لهش کن.»

به همین مناسبت پدران روزنامه‌نگاری اعلام کردند ما پدرمان درآمد که پدر کسی درنیاید الان ولی به پدر و مادر افراد هم رحم نمی‌شود. [...]
استاد خوش‌اخلاق گفت: بحث اخلاق یک چیز است، بحث روزنامه‌نگاری یک چیز دیگر. شما بپا النگوهات نشکند.
استاد فمینیستیان گفت: این نگاه شما هم بی‌اخلاقی است. چرا باید النگو را نشان ظرافت دانست؟ آیا این توهین نیست؟
استاد برای ‌همه‌چیز نسخه‌بپیچیان گفت: همه رسانه‌ها تیتر مزخرف می‌زنند و ادب را رعایت نمی‌کنند بی‌تربیت‌ها. متاسفانه من که از همه باادب‌تر هستم و از همه بهتر تیتر می‌زنم هم تا حالا توی هیچ رسانه‌ای کار نکرده‌ام که به اینها یاد بدهم تیتر خوب و اخلاق حرفه‌ای یعنی چی.
استاد جمع‌بندیان گفت: اسم این دوره را می‌گذاریم دوران له و لورده.
بعد از انتشار تیترهای اینچنینی، به جهان ثابت شد که ما نه‌تنها فرهنگ چندهزارساله داریم که پدر منشور حقوق بشر سازمان‌ملل هم هستیم. [...]
آمبولانس‌چی نیز آمبولانس را زد کنار تا برود در افق گم بشود که در همین لحظه صفوف به‌هم‌فشرده معترضان شعار دادند: آخه تو چرا فکر می‌کنی از همه بهتری؟ [...] با اون سیبیل مسخره‌ت. [...] حیف شرق. اصلا شرق خودش چی هست که تو کی باشی؟ [...] چرا جای مارو گرفتی؟ یعنی تو تا حالا حرف بد نزده‌ای؟ بااخلاق باادب. [...]
آمبولانس‌چی گفت: ولی من داشتم می‌رفتم در افق که گم بشوم.
معترضان گفتند: برو که دیگه برنگردی.
[...]

کیهان : راستگویان !(گفت و شنود)

گفت: دیروز، روزنامه شرق در صفحه اول خود از قول جهانگیری تیتر زد که 22 هزار میلیارد دلار بدون بازگشت از کشور خارج شده است!!
گفتم: 22 هزار میلیارد دلار؟! این رقم فوق‌کلان کجا بوده؟ از کجا برداشت شده و از کجا خارج شده؟! اصلا می‌فهمند 22 هزار میلیارد دلار یعنی چی؟!
گفت: البته روزنامه شرق به روش همیشگی مدعیان اصلاحات، کلک‌مرغابی زده و در تیتر صفحه اول و تیتر خبر در صفحه 2 مبلغ 22‌هزار میلیارد دلار را آورده ولی در متن خبر نوشته 22 میلیارد دلار!
گفتم: 22 میلیارد دلار هم دروغ است چون اولا خزانه دولت، دخل بقالی نیست که هر کس از راه رسید دست کند و پول بردارد! و ثانیاً برداشت از آن به مجوز مجلس نیاز دارد و ثالثا بعد از مجوز هم از طریق بانک‌ها و در قالب سند برداشت می‌شود و رابعاً: اگر راست می‌گویند اسناد آن را ارائه کنند!
گفت: اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس به این دروغ‌ها نیاز دارند چون به هیچ‌یک از وعده‌های خود که عمل نکرده‌اند و باید با تخریب دیگران ابراز وجود کنند...
گفتم: معنی دولت راستگویان را هم فهمیدیم! از شخصی پرسیدند آیا در همه عمرت یک حرف راست زده‌ای؟ گفت؛ اگر بگویم آری، دروغ دیگری گفته‌ام!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها