تماشاگران سینما منتظر اکران پنجمین سری از ماجراجویی‌های «جیسن بورن» هستند

ادامه ماجراجویی‌های بورن

تماشاگران سینما و دوستداران ماجراجویی‌های جیسن بورن برای دیدن قسمت جدید مجموعه فیلم «هویت بورن» باید تا اواخر ژوئن 2016 صبر کنند.
کد خبر: ۷۶۱۲۵۱

این فیلم در حالی تا زودتر از این زمان روی پرده سینماها نمی‌رود که قبل از این گفته شده بود تا پایان سال جاری میلادی آماده نمایش خواهد شد، اما کمپانی یونیورسال تهیه‌کننده این مجموعه فیلم اکشن و دلهره‌آور افشاگرانه به صورت رسمی اعلام کرد کار تولید آن طول خواهد کشید.

این مساله به صورت طبیعی زمان نمایش عمومی آن را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. قسمت جدید فیلم هنوز نامی ندارد و با عنوان «پروژه بدون نام و جدید بورن» جلوی دوربین خواهد رفت. این فیلم پنجمین قسمت از مجموعه فیلم است که وارد مرحله تولید می‌شود و به نوعی بازگشت دوباره به ماجراجویی‌های اصلی کاراکترهای قسمت اول آن را نوید می‌دهد.

پل گرینگراس، کارگردان نسخه‌های اصلی فیلم دوباره برای کارگردانی ماجراجویی جدید جیسن بورن پشت دوربین آن برمی‌گردد و مت دیمون برای چهارمین بار در نقش بورن عاصی و افشاگر بازی خواهد کرد. هر دوی آنها جزو تهیه‌کنندگان فیلم هم هستند. فیلمنامه قسمت پنجم بورن را این دو با همکاری کریستوفر روس نوشته‌‌اند و اطلاعی از جزئیات آن در دست نیست. از ماه قبل که خبر ساخت فیلم منتشر شد، رسانه‌های گروهی کنجکاوی زیادی از خودشان در رابطه با حال و هوا و قصه آن نشان داده‌اند.

خبر بازگشت دیمون و گرینگراس به پروژه بورن با استقبال دوستداران سینما روبه‌رو شد و این در حالی است که طی چند سال اخیر به طور مرتب و مداوم این سوال پرسیده می‌شد که آیا آنها دوباره با این مجموعه فیلم همکاری خواهند کرد یا خیر.

گرینگراس و دیمون همکاری خود با این مجموعه فیلم پرفروش و پرسر و صدا را سال 2007 قطع کردند. در آن زمان سه قسمت از مجموعه فیلم براساس قصه کتاب سه جلدی و پرخواننده رابرت لادلوم ساخته شده بود. این نویسنده پس از نوشتن این کتاب‌ها درگذشت و به همین خاطر، تهیه‌کنندگان فیلم جلد دیگری از مجموعه کتاب نویسنده را در اختیار نداشتند تا براساس آن قسمت چهارم فیلم را جلوی دوربین ببرند. نبودن یک فیلمنامه آماده باعث کناره‌گیری پل گرینگراس از پروژه شد و او گفت قسمت تازه‌ای از آن را کارگردانی نخواهد کرد.مت دیمون هم حضور خود در نقش اصلی فیلم را مشروط به حضور گرینگراس در پشت دوربین آن کرد. تلاش مسئولان کمپانی یونیورسال برای راضی کردن گرینگراس بی‌نتیجه ماند و به صورت طبیعی، دیمون هم حاضر به همکاری با قسمت چهارم فیلم نشد. این مساله باعث شد تهیه‌کنندگان فیلم به سراغ قصه‌‌ای تازه برای کاراکترهای جدید بروند.

اگرچه قصه فیلم جدید در فضای آشنای سه قسمت قبلی آن رخ می‌داد، ولی شخصیت اصلی ماجرا جوان تازه‌واردی به نام آرون کراس بود که نقش او را جرمی‌ رنر بازی می‌کرد. کارگردانی فیلم را هم تونی گیلروی فیلمنامه‌نویس انجام داد. آرون کراس در همان مکانی کار می‌کند که جیسن بورن کار می‌کرد و در طول فیلم، چند بار نام وی شنیده می‌شود. چهارمین قسمت این اکشن افشاگرانه که با نام «میراث بورن» اکران عمومی شد، نتوانست موفقیت خوب سه قسمت قبلی را تکرار کند. شاید به همین دلیل بود که تهیه‌کنندگان فیلم دوباره به سراغ دیمون و گرینگراس رفته و مذاکرات تازه‌ای را با آنها شروع کردند.این اتفاقات در شرایطی می‌افتد که منتقدان سینمایی می‌پرسند بازگشت این دو می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت قسمت تازه این مجموعه فیلم باشد یا خیر. از یک‌سو تنها یک فیلمنامه قوی می‌تواند پنجمین قسمت بورن را نجات دهد و از سوی دیگر، بالا رفتن سن مت‌دیمون تا حد زیادی او را از مقام یک ستاره فیلم‌های پرفروش دور کرده است.

این بازیگر در چند سال اخیر، حتی یک فیلم موفق و پرفروش در جدول گیشه نمایش سینماها نداشته است. زمانی که او قسمت اول بورن را سال 2002 بازی کرد، بازیگر جوانی بود که می‌توانست صحنه‌های پرتحرک و اکشن آن را بازی کند. این فیلم توسط داگ لایمن کارگردانی شد و با هزینه 60 میلیون دلاری خود، 122 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد.

منتقدان هم فیلم را پسندیدند و آن را با «ارتباط فرانسوی» ویلیام فریدکین (که در دهه 70 میلادی سر و صدای زیادی به پا کرد)‌ مقایسه کردند. این فیلم، مت دیمون را به یک قهرمان اکشن و ستاره‌ مطرح تبدیل کرد و از خود فیلم به‌عنوان یک رقیب جدی و روشنفکرانه برای مجموعه فیلم جاسوسی جیمز باند اسم برده شد. دومین قسمت فیلم سال 2004 به نمایش عمومی درآمد و پل گرینگراس آن را کارگردانی کرد. فروش جهانی 289 میلیون دلاری فیلم، راه را برای تولید سومین قسمت آن فراهم کرد. این فیلم سال 2007 اکران عمومی شد و دوباره پل گرینگراس کارگردان آن بود.

فروش جهانی 442 میلیون دلاری فیلم، آن را به پرفروش‌ترین قسمت این مجموعه فیلم تبدیل کرد. تونی گیلروی نویسنده اصلی فیلمنامه سه قسمت اول بورن، کارگردانی چهارمین قسمت آن را هم به عهده گرفت، در حالی که هزینه تولید قسمت‌های قبلی بین 60 تا 100 میلیون دلار بود، این قسمت با هزینه بالای 125 میلیون دلاری تهیه شد. فروش جهانی فیلم 276 میلیون دلار شد که 113 میلیون دلار آن سهم سینماهای آمریکای شمالی بود.

امپایر آنلاین / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها