مخالفت اخیر نخست وزیر انگلیس در واکنش به سخنان رهبر کاتولیک های جهان که گفته بود نباید با آزادی بیان به دیگران توهین کرد، یک بار دیگر تداعی کننده ممنوعیت های شدیدی است که رهبران اروپایی در رویکردی کاملا متناقض به مسائلی مانند انتقاد از هولوکاست دارند.
کد خبر: ۷۶۰۹۴۳
هولوکاست و کاریکاتور آزادی بیان در اروپا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بی بی سی، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس می‌گوید که با سخنان اخیر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان، در مورد تحریک کردن دیگران و توهین به دین آنها مخالف است.

پاپ فرانسیس، پس از حملات اخیر در فرانسه از حق آزادی بیان دفاع کرد، ولی همزمان گفت که تحریک دیگران با توهین به دین آنها خطاست.

او در مسیر پروازش به سمت مانیل، پایتخت فیلیپین و پیش از ورود به آن کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به یکی از دستیارانش گفت: «اگر این فرد به مادر من توهین کند، باید منتظر یک مشت باشد.»

دیوید کامرون در مصاحبه خود به شبکه خبری آمریکایی سی‌بی‌اس و در واکنش به سخنان رهبر کاتولیک های جهان گفت که رسانه‌ها حق چاپ مطالبی را دارند که می‌تواند برای عده‌ای توهین‌آمیز تلقی شود.

نخست وزیر انگلیس افزود: «فکر می‌کنم در یک جامعه آزاد، حق توهین به دین دیگران وجود دارد.»

کامرون گفت: «من یک مسیحی هستم. اگر شخصی چیزی توهین‌آمیز درباره مسیح بگوید، ممکن است آنرا توهین‌آمیز بدانم. اما در یک جامعه آزاد من حق این را ندارم که مثلا نفرت خود را بر سر آنها خالی کنم.»

نقد هولوکاست توهین نبود

با توجه به اظهارات نخست وزیر انگلیس، طرح انتقادهایی از کم و کیف طرح موضوع جنجالی هولوکاست (نسل کشی مورد ادعای یهودیان در طی جنگ جهانی دوم) نیز نباید ناقض آزادی بیان باشد و نظام دموکراتیک آزاد نباید برای چنین مبحثی مانعی ایجاد کند.

اما واقعیت چیز دیگری است. نمونه های فراوانی از اعمال مجازات برای منتقدان هولوکاست در سال های گذشته وجود دارد.

بسیاری از کشورهای اروپایی هرگونه تلاش برای انکار «هولوکاست» و یا تشکیک در ارقام و آمار آن را جرم دانسته و برای آن تا 7 سال مجازات زندان تعیین کرده‌اند؛ اکنون هم طبق این قوانین، «دیوید اروینگ» تاریخ‌دان انگلیسی در اتریش پشت میله‌های زندان قرار دارد؛ آیا هولوکاست مقدس‌تر از پیامبری است که یک‌میلیارد و پانصد میلیون مسلمان به او احترام می‌گذارند؟!

نمونه دیگر روژه گارودی فیلسوف و اندیشمند فرانسوی بود که در «مهد دموکراسی» صرفا به علت تشکیک درباره ابعاد هولوکاست ادعایی صهیونیست ها و نه انکار آن، مجازات شد.

در ۱۹۹۸، یک دادگاه فرانسوی وی را به جرم انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت و بخاطر کتاب اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل (Mythes fondateurs de la politique israélienne) که در سال ۹۵ نوشته بود، ۱۲۰٬۰۰۰ فرانک فرانسه جریمه کرد.

از این منظر، نحوه برخورد با منتقدان هولوکاست به تنهایی می تواند رسواگر ادعای آزادی بیان در کشورهای غربی باشد و این امر از آزادی بیان غربی کاریکاتوری مضحک ترسیم کرده است که عضو معیوب رسواکننده و بزرگنمایی شده در چهره آن را موضوع ممنوعیت نقد هولوکاست تشکیل می دهد.

از این گذشته در این انتقادها پیرامون هولوکاست «توهین» وجود نداشت، اما آزادی بیان ادعایی غرب نتوانست درباره منافع صهیونیست ها از امتحان دموکراتیک خود حتی در حد انتقاد و نه اهانت - آن گونه که شارلی ابدو امروز مرتکب می شود- سربلند بیرون آید.

مردودی شارلی ابدو

حتی گردانندگان خود شارلی ابدو هم که حالا خود را در پیشانی آزادی بیان بدون هیچ حد و مرز و محدودیتی می دانند نیز نتوانستند منافع صهیونیست ها را از ترس اتهام «یهودستیزی» در نظر نگیرند.

روزنامه تلگراف انگلیس در 27 ژانویه 2009 گزارش داده بود موریس سینت، کاریکاتوریست شارلی ابدو، به جرم انتشار مطلبی درباره پسر نیکلا سارکوزی ، نخست وزیر وقت فرانسه ، که از نظر مجله ، یهودی ستیزانه بوده اخراج می‌شود . این نویسنده پس از آن ، به جرم برانگیختن نفرت علیه یهودی ها نیز محاکمه می شود . روزنامه تلگراف انگلیس می نویسد فکر می کنید توهین این کاریکاتوریست به پسر سارکوزی چه بوده است ؟ بعد از ازدواج پسر سارکوزی با دختری از یهودیان ثروتمند فرانسوی این کاریکاتوریست می نویسد: «این پسر بزودی مدارج ترقی را طی خواهد کرد.» این جمله ، موجی از اعتراض سیاستمداران فرانسوی را برمی انگیزد. سردبیر مجله هوادار آزادی بیان ! شارلی ابدو از او می خواهد عذرخواهی کند. او نمی پذیرد و اخراج می شود.

جام جم آنلاین-جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حیدری
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
۰
۰
یك مشت آدم ... در غرب ... به پیامبر توهین میكنند میگویند آزادی بیان است به سوریه تروریست می فرستند و می گویند دموكراسی است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها