معمولا وقتی به کشوری غیر از محل سکونتتان می‌روید با دانستن یک زبان دیگر مشکل شما حل می‌شود، اما در دنیای وب حتما باید به تمام زبان‌های زنده برنامه‌نویسی مسلط باشید تا بتوانید حرف خود را با زبان کد بیان کنید.
کد خبر: ۷۶۰۸۱۸

توسعه برنامه‌های تحت وب از برنامه‌نویسی به زبان ماشین (اسمبلی) گرچه ساده‌تر است، اما کماکان از دشواری‌هایی نیز برخوردار است. یکی از آنها این است که برنامه‌های کاربردی تحت وب معمولا زبان‌های CSS، XML، Script Java و HTML را در هم می‌آمیزند، اما زبان جدید Ur شاید بتواند برای اولین بار برهم کنش‌های میان این عناصر را با فرم جدیدی از زبان برنامه‌نویسی ساده‌تر کند.

زبان توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وبی که آدام چلیپالا، از استادان فناوری نرم‌افزار دانشگاه MIT، در انجمن ماشین‌های محاسب با نام یو آر وب ارائه کرده است، از کامپایلری بهره می‌برد که خروجی‌اش کد وب واقعی بوده و مغایرت‌ها، همپوشانی‌ها و مناطق خاکستری (مبهم) را که می‌تواند در میان CSS، XML، HTML و Script Java به‌وجود بیاید، مشخص می کند.

دکتر چلیپالا را بیشتر از هر چیز به راهکارهای تضمینی مرتبط می‌شناسند. او در دانشگاه MIT، مدرس برنامه‌نویسی تضمین شده (مقاوم دربرابر خطا) است، اما به قول خودش از یک روش «بسیار غیرمتداول، با تمرکز بر جایگزینی تضمین‌های تعبیه شده به‌صورت دستی با انبوهی از گونه‌های وابسته و تضمین‌های خودکار بر مبنای رویه‌های تصمیم‌گیری مکتوب» استفاده می‌کند.

این موضوع، با توجه به طرح‌های محبوب او که زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی با تمرکز بر
expession type system است و دقیقا بر پایه روش‌های غیرمتداول در برنامه‌نویسی است، منطقی‌تر جلوه می‌کند. هدف نهایی او به‌عنوان یک استاد دانشگاه تجهیز دانشجویانش به دانش و ابزارهای لازم مانند Coq برای کاهش هزینه‌های انسانی مرتبط با تائید صلاحیت نرم‌افزار است. او همچنین به بررسی زبان‌های سطوح بسیار پایین و بسیار بالا علاقه‌مند است. در نتیجه زبان او، Ur، برمبنای گونه‌های وابسته کار می‌کند. او این زبان را با Haskell و ML مقایسه می‌کند، مضاف بر این‌که از سیستم‌های بسیار غنی بهره می‌برد.Ur/Web در واقع زبانی دارای کتابخانه‌های متمرکز بر وب و کامپایلری است که کد نوشته شده در Ur را به HTML، CSS، iptscr Java و CML تبدیل می کند. از آنجا که این زبان به‌وسیله استاد دانشگاه MIT طراحی شده که یکی از دغدغه‌هایش گواهی کردن برنامه‌ها از نظر ایمنی، درستی و نداشتن باگ است، Ur/Web برتری‌هایی نسبت به مدل‌های توسعه‌یافته فعلی دارد.

به ‌گفته دکتر چلیپالا، نه‌تنها برنامه‌های نوشته شده با این زبان هنگام تولید صفحات بخصوص از کار نمی‌افتند، بلکه نسبت به هرگونه حمله مبتنی بر تزریق کد مصونیت داشته و مشکلاتی مثل بازگرداندن HTML نامعتبر، دربرداشتن لینک‌های میان برنامه‌ای مرده و تطابق نداشتن بین فرم‌های HTML و پیش‌بینی فیلدها توسط هندلرها حل شده است. این ادعا البته بسیار خوشبینانه بوده و اثبات آن در عمل با اما و اگرهای بسیار همراه است، زیرا به‌طور مثال در سیستم خرید و رزرو بلیت یک خط هوایی پیچیدگی بسیار باعث می‌شود تائید صلاحیت کامل و 100 درصد سیستم به‌صورت یک فرض ریاضی باقی بماند.

سامان تابش/ برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها