جام جم ورزشی: ایران در ادوار جام ملت های آسیا گل های بسیار زیبایی وارد دروازه حریفان کرده است. به بهانه گل استثنایی سردار آزمون به قطر، نگاهی داشتیم به گل های زیبای ایران در ادوار جام ملت ها.
کد خبر: ۷۶۰۷۹۳
10 گل برتر ایران در جام ملت‌ها / از چرخش استادانه علی دایی تا شلیک آقاکریم

گل سردار جوان فوتبال ایران به قطر، گلی فراتر از آسیا بود. یک گل برابر با استانداردهای فوتبال روز دنیا. سردار در یک لحظه طلایی، درست همان جایی مستقر شده بود که باید باشد و درست به همان شکلی چرخید که باید می‌چرخید و درست همان جایی زد که باید می‌زد. سردار چرخید و با یک ضربه استثنایی دروازه قطر را گشود و کروش که سال‌ها در اروپا بوده و «گل ندیده» نیست، او را فان‌ نیستلروی تیمش نامید. حالا بماند که ما بیشتر یاد دنیس برگ‌کمپ افتادیم، فقط او بود که از این چرخش‌های ناگهانی می‌کرد و توپ را هم با خودش می‌چرخاند.

به بهانه گل دیدنی سردار آزمون مروری داریم بر گل‌های دیدنی ستاره‌های ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا... تقریباً در هر دوره جام ملت‌ها چند گل دیدنی داشتیم اما در این مطلب به گل‌هایی می‌پردازیم که چشم‌ها را گرد کردند و مثل گل سردار ورد زبان فوتبال‌دوستان کشورمان شدند.

با اجازه تمام گلزنان حرفه‌ای این فوتبال، ما این 10 گل را از ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا بیرون کشیدیم. با این توضیح که گل‌های تماشایی دیگری هم می‌توانست در این فهرست قرار بگیرد و انتخاب این 10 گل هرگز به معنی زیر سؤال بردن زیبایی سایر گل‌ها نیست. در انتخاب 10 گل برتر، زیبایی گل را ملاک قرار دادیم، نه حساسیت گل یا تأثیرگذاری‌اش روی نتیجه را...

شماره 10- گل ضیا به چینی‌ها
جام ملت‌های آسیا 1984، بازی ایران و چین... در روزی که چین را 2 بر صفر بردیم، ضیا عربشاهی گل کم‌نظیری به چینی‌ها زد... روی یک ریباند ضیا عربشاهی با شوت از راه دور دروازه چین را گشود. از دست مدافعان و دروازه‌بان چین هم کاری جز تماشا برنیامد البته در همان جام گل‌های دیدنی دیگری هم زدیم اما گل ضیا به گواه «فوتبال‌بین»های حرفه‌ای آن دوران چیز دیگری بود.

شماره 9- گل ایران به رژیم صهیونیستی
جام ملت‌های آسیا 1968 تهران، ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) و فینال جام... ایران که میزبان بود و فقط قهرمانی را می‌خواست، در تقابل با رژیم اشغالگر قدس به یک پیروزی باارزش رسید. گل دوم ایران را دقیقه 86 بازی پرویز قلیچ‌خانی از فاصله 35 متری زد... شوت از راه دور ایران به قلب رژیم صهیونیستی فرو رفت. ایران 2 بر یک برد و قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

شماره 8- هت‌تریک قهرمانی با گل پروین
جام ملت‌های آسیا 1976 تهران، فینال جام، بازی ایران و کویت... در فینال این دوره دنبال کسب سومین قهرمانی پی‌درپی و هت‌تریک آسیایی بودیم. این هت‌تریک با گل علی پروین رقم خورد. از آن روز تا به حال دیگر قهرمان آسیا نشدیم. پروین گل دیدنی خود را از پشت محوطه جریمه و با پای راست زد؛ از آن گل‌هایی که تماشایش واقعاً کیف داشت.

شماره 7- گل نیمه‌چیپ جادوگر
جام ملت‌های آسیا 2004 پکن، بازی ایران و کره جنوبی... پیروزی 4 بر 3 تیم ملی مقابل کره‌ای‌ها با درخشش و هت‌تریک علی کریمی همراه بود. کریمی انواع و اقسام گل‌ها را به کره جنوبی زد، ‌با سر، از دور و از نزدیک... یکی از این 3 گل را علی کریمی چیپ (البته دقیق‌ترش می‌شود نیمه‌چیپ!) زد. آن گل هم برای فوتبال‌دوستان ایرانی بسیار لذت‌بخش بود.

شماره 6- چرخش استادانه شهریار
جام ملت‌های آسیا 1996 امارات، برد تاریخی و 6 بر 2 ایران مقابل کره جنوبی... علی دایی گلی زد که مدت‌ها در تیتراژ هر برنامه ورزشی تلویزیون پخش می‌شد. روی ارسال از کنار، علی دایی استادانه چرخید و هنرمندانه توپ را به تور دروازه کره جنوبی دوخت. این گل دیدنی که آن زمان فراتر از سطح فوتبال آسیا به نظر می‌رسید و اروپایی بود، گل چهارم ایران به کره جنوبی در آن بازی و سومین گل دایی به کره‌ای‌ها محسوب می‌شد.

شماره 5- گل سیروس‌آبای به امارات
جام ملت‌های آسیا 1992 هیروشیما، بازی ایران و امارات و گل تماشایی زنده‌یاد سیروس قایقران... سیروس‌آبای که خدایش بیامرزد، متخصص شوت از راه دور بود و اگر توپ به پایش جفت و جور می‌شد، کمتر دروازه‌بانی می‌توانست مانع گلزنی‌اش شود. قایقران با شوت از راه دور، از همان شوت‌های دیدنی که هنرش بود،‌ دروازه اماراتی‌ها را باز کرد.

شماره 4- گل نیمه مارادونایی خداداد به عربستان
جام ملت‌های آسیا 1996 امارات، مرحله گروهی، ایران 3 - عربستان صفر... پیروزی تاریخی مقابل سعودی‌ها را با درخشش خداداد عزیزی به دست آوردیم. خداداد در این بازی هر کاری دلش خواست کرد و اوج هنرش را هم روی همان گلی به رخ کشید که «مارادوناوار» مدافعان حریف را جا گذاشت و دروازه عربستان را گشود. آن گل خداداد هنوز هم جذابیت دارد و دیدنش بیننده ایرانی را ذوق‌زده می‌کند.

شماره 3- گل آقاکریم به کره جنوبی
جام ملت‌های آسیا 2000 لبنان، بازی یک‌چهارم نهایی ایران و کره جنوبی... در این دیدار کریم باقری گلی زد که نزدیک به یک دهه در تیتراژ برنامه‌های ورزشی تلویزیون بازپخش می‌شد. در روزی که به تلخی بازی برده مقابل کره جنوبی را 2 بر یک باختیم، تنها گل ایران با شوت از راه دور آقاکریم به ثمر رسید. به هر حال یک کریم بود و یک عالمه گل قشنگ بیست، سی، چهل متری! به تاریخچه بازی‌های ملی و باشگاهی که نگاه کنید، کریم از این گل‌ها کم ندارد.

شماره 2- شاهکار دایی و گلزنی تا پای جان!
جام ملت‌های آسیا 1996 امارات، بازی رده‌بندی ایران و کویت... هنوز هم وقتی فیلم گل علی دایی در این بازی را می‌بینیم، شگفت‌زده از خودمان می‌پرسیم یعنی واقعاً گردن علی دایی نشکست؟! علی دایی روی ارسال از جناح چپ به سمت توپ یورش برد و با ضربه سر دروازه کویت را گشود و سپس روی گردن فرود آمد. این گل نشانه غیرت و تعصب بی‌مانند علی دایی در بازی‌های ملی بود که جانش را هم برای تیم ملی به خطر می‌انداخت. او بی‌دلیل آقای گل جهان نشد.

شماره 1-و حالا... سردار جوان ایران
جام ملت‌های آسیا 2014 استرالیا، مرحله گروهی و بازی ایران - قطر... آندرانیک تیموریان در روز روشن(!) توپ را از مدافع قطر می‌دزدد و اشکان دژاگه را راه می‌اندازد، اشکان سربالا و مسلط توپ را برای سردار ارسال می‌کند و آزمون یک لحظه تلفیقی از دنیس برگ‌کمپ و رودفان نیستلروی می‌شود و با چرخشی تماشایی مدافع حریف را قال می‌گذارد و با ضربه‌ای آرام و فنی دروازه قطر را باز می‌کند. حرکت منجر به گل سردار از گلش زیباتر است و خودش به اندازه 10 گل می‌ارزد.

(روزنامه خبرورزشی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها