روزهای آرام گرت بیل در رئال مادرید به پایان رسیده است

آلکسیس؛ باتری تمام‌نشدنی آرسنال

او نخستین شیلیایی تاریخ باشگاه آرسنال است. آلکسیس سانچز هرچند یکی از خریدهای گران‌قیمت تاریخ باشگاه است اما گران‌ترین به شمار نمی‌رود، چرا که این عنوان از آن مسوت اوزیل آلمانی است؛ بازیکنی که دو فصل پیش از رئال به آرسنال پیوست.
کد خبر: ۷۶۰۵۰۸
آلکسیس؛ باتری تمام‌نشدنی آرسنال

اما سانچز از بارسلونا در ابتدای همین فصل راهی لندن شد تا فصل دیگری از فوتبال حرفه‌ای خود را آغاز کند. مهاجم سابق آرسنال اصلی‌ترین هدف آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی آرسنال برای فصل نقل و انتقالات بود. ونگر بارها بر این تاکید کرده بود که بهترین مهاجمان کنونی دنیا اهل آمریکای جنوبی هستند و به دنبال بازیکنی از این منطقه است. اما چه اتفاقی افتاد که سانچز تنها در شش‌ماه تبدیل به ستاره نخست آرسنال شد؟

انرژی تمام‌نشدنی یک بازیکن

انگار انرژی تمام‌نشدنی دارد. می‌خواهد یک‌تنه آرسنال را به پیش ببرد و این تیم را حداقل به لیگ قهرمانان فصل آینده برساند. آلکسیس سانچز با تمام انرژی و توان برای آرسنال می‌دود، آنقدر که الکس چمبرلین، هافبک آرسنال او را به باتری آرسنال تشبیه می‌کند. طبیعی است که اگر باتری از کار بیفتد آرسنال هم از کار می‌افتد. حالا این باتری که تمام‌نشدنی به نظر می‌رسد و خریدش 32 میلیون پوند برای آرسنالی‌ها هزینه دربرداشته صاحب یک رکورد جالب در لیگ برتر انگلیس شده است. او بیشتر از هر بازیکن دیگری در این فصل در به ثمر رسیدن گل‌ها (چه گلزنی خودش و چه پاس گل) نقش داشته است. سانچز تا این هفته از رقابت‌های لیگ برتر 12 گل زده و هفت پاس گل داده است. در واقع نقش او به یک مورد خلاصه نمی‌شود، سانچز به همان اندازه که در زدن گل‌های حساس تبحر دارد، می‌تواند در نقش یک گلساز هم ظاهر شود. این در حالی است که سایر ستاره‌های مطرح لیگ برتر تنها در یک زمینه تبحر دارند؛ مانند کاستا و فابرگاس، ستاره‌های بارسلونا که اولی فقط گل می‌زند و دومی فقط پاس گل می‌دهد. یکی از رازهای موفقیت سانچز در آرسنال تمرینات سخت و طاقت‌فرسایی است که پشت سر می‌گذارد. او نه‌تنها از زیر تمرینات در نمی‌رود، بلکه خود را مجبور به تمریناتی سخت‌تر و ویژه‌تر هم می‌کند.

تسلط بر تمام راه‌های گلزنی

هر جا که موقعیت گلزنی باشد سانچز از راه می‌رسد. گویا تمام راه‌های گلزنی را بلد است. می‌داند هم‌تیمی‌هایش می‌خواهند سانتر کنند، بنابراین خود را برای سرزنی آماده می‌کند. از عمق نفوذ و تیم را به جلو هدایت می‌کند. در واقع نقشی که او ایفا می‌کند بیشتر از نقش یک مهاجم است. این شیلیایی در بارسلونا هم به همین اندازه پرانرژی بود، اما این‌که چرا وی همانند آرسنال در بارسلونا تبدیل به ستاره نشد نیاز به تحقیق ندارد. در بارسلونایی که ستاره‌هایی همچون مسی و نیمار بازی می‌کنند باید هم توانایی‌های یک شیلیایی به نام سانچز کمتر دیده شود.

«زندگی در لندن لذتبخش است، اینجا چیزهای تازه‌ای دیدم و یاد گرفتم. خیلی خوشحالم که به آرسنال پیوستم. حضور در آرسنال یکی از بهترین تصمیمات زندگی من بود.» اینها را سانچز می‌گوید، سانچزی که البته هنوز در لندن برایش برخی چیزها عجیب است.

اما آرسنال برخلاف فصل گذشته که یکی از مدعیان لیگ برتر بود اکنون در رتبه پنجم است و بیم آن می‌رود که سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای فصل بعد از دست برود. سانچز اما با گل‌های حساسی که زده می‌تواند یکی از راه‌های نجات توپچی‌ها باشد و حتی باعث شود که این تیم به کورس قهرمانی برگردد. سانچز در این‌باره نیز می‌گوید: هدف مهمی داریم و نمی‌خواهیم از آن دست بکشیم. می‌خواهیم در رقابت قهرمانی حضور داشته باشیم و علاوه بر آن برای رسیدن به اروپا دست از تلاش برنمی‌داریم. آرسنال رقیب مهمی برای مدعیان قهرمانی در لیگ برتر است و علاوه بر آن در لیگ قهرمانان اروپا هم باید برای هدف بسیار بزرگ‌تر مبارزه کند.

سانچز؛ از دیروز تا امروز

سانچز چگونه از فوتبال شیلی به اروپا رسید و چگونه نخستین شیلیایی تاریخ باشگاه آرسنال شد؟ سانچز بیست و شش ساله که متولد شهر توکوپیای شیلی است فوتبال خود را در باشگاه کوبرلوئا آغاز کرد. او در آن زمان هجده ساله بود و تنها یک فصل را در این باشگاه سپری کرد، چرا که سرعت باور نکردنی رشد این بازیکن باعث شد از سوی آژانس‌های نقل و انتقال و استعدادیابی بازیکنان شناسایی شود و در نوزده سالگی به اودینزه ایتالیا برود. او در فصل 2007ـ2006 به اودینزه پیوست، اما به محض پیوستن به این تیم بدون انجام حتی یک بازی به طور قرضی به کولو کولو، دیگر تیم شیلیایی رفت اما در پایان فصل دوباره به طور قرضی پیراهن باشگاه ریورپلات آرژانتین را بر تن کرد. سانچز در این باشگاه نیز یک فصل بازی کرد تا این‌که در نهایت به تیم اصلی خودش یعنی اودینزه رفت. نقطه عطف زندگی فوتبالی سانچز در سال 2011 اتفاق افتاد؛ یعنی هنگامی که سر از بارسلونا درآورد. او سه فصل برای آبی ـ اناری‌های کاتالانی بازی کرد که در این مدت تمام افتخارات موجود را به دست آورد؛ قهرمانی در لالیگا، کوپا دل‌ری، سوپر جام اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا و در نهایت جام باشگاه‌های جهان.

منبع: دیلی‌میل ‌/‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها