چگونه خانم‌های کوهنورد ایران در میان برف و سرما به کان صیفی رسیدند؟

کبیر‌ کوه زیر گام‌های بانوان ایرانی

کوهنوردان 20 استان خودشان را به پای قله کان صیفی می‌رسانند. هوا سرد است. مردم محلی با اسکان کوهنوردان در چادر سیاه‌های عشایری، آخرین وسایل پذیرایی و رفاهی برای حرکت به سمت قله را در اختیار بانوان کوهنورد قرار می‌دهند تا صعود زمستانی کوهنوردان در انبوهی از برف آغاز شود؛ انسان و طبیعت. برخی استادان کوهنوردی بر این اعتقادند طبیعت خیلی بزرگ‌تر از انسان است و انسان هرگز قادر به فتح طبیعت نخواهد بود، بنابراین آنها با گفتن فتح قله مخالفند و می‌گویند طبیعت این اجازه را به انسان داده تا از آن عبور کند یا در ارتفاعاتش صعود داشته باشد.
کد خبر: ۷۶۰۵۰۴

برای کوهنوردان، کوهنوردی به منزله روش زندگی است و آنها کوهنوردی را فراتر از یک ورزش می‌دانند. در کان صیفی بسیاری از آنها باید در شرایطی قرار بگیرند که تاکنون آن را تجربه نکرده بودند. در صعود زمستانی آنها در شرایطی قرار می‌گیرند که در فصل‌های دیگر سال نمی‌توان آن را تجربه کرد. چالش‌های طبیعت زیبا، اما با بوران و سرما در کان صیفی، آنها را به یک چالش بزرگ دعوت می‌کند. کان صیفی، قله‌ای بسیار زیبا در اوج کبیرکوه است. کبیرکوه، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رشته‌کوه استان ایلام است. طول این رشته‌کوه ۱۶۰ کیلومتر است و به صورت دیواری منظم امتداد دارد. کان صیفی، بلندترین قله کبیرکوه ۳۰۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

وقتی خانم‌های کوهنورد برای صعود زمستانی، پای کبیرکوه و در روستای گنجه با سرپرستی خانم دادوند، سرقدم و عقب دار گروه را تعیین می‌کنند، تیم 120 نفری به سمت فتح قله حرکت می‌کند. این نفرات بعد از فراخوان فدراسیون کوهنوردی، خود را به پای کبیرکوه رساندند. فدراسیون از هیات‌های خود درخواست کرد برای صعود زمستانی بانوان، پنج نفر را معرفی کنند. به این ترتیب جمعیت 120 نفری کوهنوردان شکل گرفت. استقبال استان‌ها برای مسئولان فدراسیون هم جالب توجه بود. حتی حضور استان‌هایی که به دلیل شرایط اقلیمی و نداشتن ارتفاعات کوهستانی علاقه‌مندانی به این ورزش را در خود جای داده که برای کوهنوردی باید مسیر زیادی را به دیگر نقاط ایران سفر کنند، اما عشق به طبیعت و کوهستان، پیمودن این مسیر دور را برایشان شیرین ساخته است. آنها برای رسیدن به رشته‌کوه‌های زاگرس نیز باید هزینه کنند، بنابراین دیدن خانم‌های این منطقه از ایران در پایین قله کان صیفی جالب توجه بود.

نام کان صیفی از دامنه شمالی کوه گرفته شده است. جایی که در آن چشمه‌ای به نام صیفی وجود دارد و به خاطر این چشمه، این قله نام کان صیفی به خود گرفته است. در تابستان‌ها طبیعت گیاهی کبیرکوه بسیار منحصربه‌فرد و از این لحاظ جزو یکی از زیباترین کوه‌های ایران است، اما در زمستان نیز زیبایی‌های طبیعت به گونه‌ای دیگر جلوه‌گر می‌شود. کوهنوردان در هوای سرد و برفی برشانه‌های کوه از شیب‌های تند و از کنار درختان بلوط با چشم‌انداز زیبا و از دره‌های عمیق عبور می‌کنند و به دلیل وزش باد شدید و یخ‌زدگی با احتیاط روی خط‌الراس منتهی به قله قرار می‌گیرند.

حرکت اعضای گروه به طرز قابل توجهی متفکرانه و موید نکات زیادی است. در کوهنوردی هیچ کدام از افراد گروه برای رسیدن به قله با هم رقابت ندارند. همه می‌خواهند پابه‌پای هم و در سلامت کامل به قله برسند. نکته‌ای که وجه تمایز کوهنوردی با ورزش‌های دیگر است. شاخصه کوهنورد بودن، داشتن روحیه دسته‌جمعی است و خشونتی که آنجا وجود دارد از کوهنوردان انسان‌های صبور، با پشتکار و با اراده می‌سازد؛ کسانی که در زندگی روزمره می‌توانند از این مولفه‌ها استفاده کنند و موانع را کنار بزنند. به خاطر آرامشی که در کوه وجود دارد، دوری از دغدغه‌های شهری و... شکوه و صلابت کوه و حسی که منتقل می‌کند برای همه اقشار جامعه مناسب است. به طوری که در این همایش زمستانی، جوانان بیست تا خانم‌های پنجاه ساله در یک کار گروهی بدون محدودیت سنی در شیب‌های تند کان صیفی دیده می‌شوند.

فدراسیون کوهنوردی این صعود زمستانی را در برنامه‌های گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی و یادواره نخستین مربی زن کوهنوردی ایران شادروان نرگس حکیمی همزمان با هفته وحدت، میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق(ع) برگزار کرد. رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی درباره این همایش بانوان کوهنورد اعلام می‌کند: امیدواریم در این همایش علاوه بر بهره‌مندی از سرمایه‌های طبیعی ایرانِ عزیز در خطه زیبای ایلام، بستری برای توسعه ورزش کوهنوردی، تقویت و پرورش استعدادها، تبادل تجربیات، تعامل‌ها، دوستی‌ها و ظهور و بروز توانمندی بانوان کوهنورد فراهم آوریم. بی‌شک بانوان کوهنورد از توانایی‌های فیزیکی قابل توجهی برخوردارند که اگر با آموزش، ارتقای فنی و آگاهی‌های مربوط همراه باشد، می‌توانند همچنان که پیشتر نیز رخ داده است، بر فراز قله‌های رفیع افتخار گام نهند.

محمدجلال پاشاپوریان، رئیس هیات کوهنوردی ایلام که هیاتش با هماهنگی فدراسیون میزبان این برنامه بود، می‌گوید: بانوان کوهنورد از 20 استان موفق به صعود به ارتفاع پوشیده از برف و یخ قله کان صیفی شدند. این دومین موفقیت هیات کوهنوردی استان در برنامه‌‌ریزی برای صعود سراسری کوهنوردان به ارتفاعات کبیرکوه است. اردیبهشت نیز صعود مردان را شاهد بودیم.

محمد جلال پاشاپوریان، رئیس هیات کوهنوردی ایلام که هیاتش با هماهنگی فدراسیون میزبان این برنامه بود، می‌گوید: بانوان کوهنورد از 20 استان موفق به صعود به ارتفاع پوشیده از برف و یخ قله کان صیفی شدند. این دومین موفقیت هیات کوهنوردی استان در برنامه‌‌ریزی برای صعود سراسری کوهنوردان به ارتفاعات کبیرکوه است. در اردیبهشت ماه نیز صعود مردان را شاهد بودیم.

مردم محلی با پذیرایی از کوهنوردان در سیاه‌چادرهای عشایری، آخرین وسایل پذیرایی و رفاهی برای حرکت به سمت قله را در اختیار بانوان کوهنورد قرار می‌دهند تا صعود زمستانی در بارش برف آغاز شود. بانوان کوهنورد برای صعود به قله کان صیفی ساعت 5 بامداد از محل ورزشگاه شهدای قلاویزان به سوی منطقه مبدا صعود، واقع در روستای گنجه جاده ایلام به شهرستان بدره حرکت کردند. فاطمه آقاجانی، عضو هیمالیا نوردی استان تهران یکی از بانوان گروه برای فتح قله کان صیفی درباره این صعود چنین می‌گوید: ما در شرایط کولاک از ایلام به سمت قله رفتیم و پیش بینی می‌کردیم با آغاز حرکت صعود شرایط دشوارتری در ارتفاعات کبیرکوه داشته باشیم. بعد از پنج ساعت در منطقه وسیعی کمپ گروه را برای شبمانی دایر کردیم. این کوهنورد درباره تفاوت این صعود می‌گوید: من صعودهای سخت‌تر از این هم داشته‌ام، اما در این صعود به دلیل تعداد نفرات زیاد، هماهنگی تیمی کار بسیار دشوارتری بود. بعد از عبور از شیب‌های تند در لابه‌لای درختان به یال منتهی به خط‌الراس رسیدیم که به دلیل وزش باد زیاد در برخی جاها یخ زده بود و باید با احتیاط بیشتری مسیر را طی می‌کردیم. وزش باد بسیار شدید بود به طوری که بعد از رسیدن به قله نتوانستیم بیشتر از 15 دقیقه در آنجا توقف کنیم. ورود یک جبهه هوای سرد سبب افت دما شد و صعود را دشوارتر کرد.

آقاجانی درباره دلیل استقبال خانم‌ها از صعودهای زمستانی با توجه به شرایط محیطی سخت می‌گوید: صعودهای زمستانه در کنار صعودهای فنی یخچال‌ها و دیواره از صعودهای شاخص است، همچنین صعودهای دوردست نیز بسیار اهمیت دارد؛ مثل کان صیفی که برای کوهنوردان اهمیت زیادی دارد، زیرا در رزومه آنها ثبت می‌شود.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها