برخی مشاغل باعث افزایش آسیب به ناحیه کمر می‌شوند

محققان: درست بنشینید تا کمردرد نگیرید

جام جم سرا: به گفته یک فیزیوتراپ، سن استفاده از کامپیو‌تر و پشت میزنشینی بسیار کاهش پیدا کرده است و همین امر سن ایجاد قوزپشتی را کاهش داده و می‌تواند زمینه‌ای برای داشتن نسلی قوزپشت و خمیده با هیکل‌های کوچک و کله‌های بزرگ فراهم کند.
کد خبر: ۷۶۰۴۸۲
آماده باشید: نسل قوزپشت‌های کله‌گنده در راهند!

دکتر مرتضی عزیزیان، قوزپشتی را شایع‌ترین ناهنجاری ستون فقرات دانست و افزود: این اختلال به دنبال نشستن طولانی به ویژه در حالت‌های خمیده و نامناسب ایجاد می‌شود. همچنین این اختلال می‌تواند به دنبال ضعف عضلات صاف‌کننده ستون فقرات و یا کوتاهی یا سفت‌شدن عضلات قدامی قفسه‌ سینه نیز ایجاد شود.

عزیزیان نسشتن‌های طولانی که در آن قوس کمر پر نشده باشد را عامل اصلی ایجاد قوزپشتی عنوان کرد و افزود: این طرز نشستن در زمان‌های کوتاه مثلا نشستن دور سفره غذا مشکل‌ساز نیست. آنچه موجب ایجاد قوزپشتی می‌شود این است که ساعت‌های طولانی حضور در محیط کار و یا کار با کامپیو‌تر در منزل را بخواهیم این گونه بنشینیم.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه سن استفاده از کامپیو‌تر و پشت میزنشینی بسیار کاهش پیدا کرده، یادآور شد: این امر می‌تواند سن ایجاد قوزپشتی را کاهش داده و زمینه را برای‌دان یک نسل قوزپشت و خمیده با هیکل‌های کوچک و کله‌های بزرگ ایجاد کند.

عزیزیان در ادامه اولین اصل پیشگیری از ابتلا به قوزپشتی را اصلاح ارگونومی بدن عنوان کرد و افزود: بهترین طرز نشستن بر روی صندلی آن است که اولا صندلی بدون چرخ و ثابت بوده و طراحی آن بگونه‌ای باشد که هنگام نشستن فرد بر روی آن مفصل زانو دو انگشت بالا‌تر از مفصل ران قرار گیرد. همچنین صندلی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند قوس کمر را پر کند و در این حالت باید روی صندلی صاف نشست. افرادی که از رایانه استفاده می‌کنند باید به هنگام نشستن بر روی صندلی ارتفاع مانیتور را به گونه‌ای تنظیم کنند که بالای صفحه مانیتور رایانه آن‌ها موازی با بالای سر آن‌ها باشد.

وی استراحت و انجام حرکات کششی بعد از ۱/۵ تا دو ساعت نشستن را ضروری دانست و اظهار کرد: پس از این مدت افراد باید بلند شده راه بروند و حرکت کششی انجام دهند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها