داغی که قلب زاگرس را سوزاند

آتش در بلوطستان + عکس

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح احیای جنگل های بلوط در پایلوت دنای غربی پارک ملی دنا خبرداد.
کد خبر: ۷۶۰۴۵۹
کاشت ۲۰۰ کیلوگرم بذر بلوط در پارک ملی دنا

عطا پورشیرزاد پیش از ظهر شنبه به خبرنگاران گفت: این طرح با همکاری پروژه زاگرس، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره حفاظت از محیط زیست و طبیعت دوستان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.

وی بیان کرد: در این طرح در جنگل هایی که بر اثر آتش سوزی یا دیگر عوامل تخریب یا تنک شده بودند، بذر درخت بلوط کشت شد.

پورشیرزاد اظهار داشت: در این راستا ۲۰۰ کیلوگرم بذر با همکاری ۶۰ نفر از اعضای بسیج دانش آموزی و تشکلهای مردمی دوستدار طبیعت در هشت هکتار از جنگل های پارک ملی دنا و منطقه دنای غربی کشت شده است.

وی تصریح کرد: جنگل‌های بلوط غرب ایران با وجود خدمات و کارکرد‌های بسیار زیست بومی در زمینه تولید آب و هوای سالم، با قدمتی حدود پنج هزار سال از دیدگاه اکولوژیک جنگل‌هایی جوان و آسیب‌پذیر هستند.
مدیرکل محیط زیست استان گفت: هم اکنون زوال و خشکیدگی درختان بلوط از مهمترین تهدیدات تنوع زیستی جنگل‌های غرب ایران است.

پورشیرزاد بیان داشت: در پی تغییرات اقلیم و کاهش سطح آب زیرزمینی، زادآوری طبیعی درختان بلوط به شدت کاهش یافته و باعث تشدید ورود ریزگردها شده است.

وی عنوان کرد: جنگل ها و منابع طبیعی در زیبایی محیط زیست، سلامتی انسان، کاهش آلایندگی هوا و توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مولد و اشتغالزا اهمیت شایانی دارد.

پورشیرزاد ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح مشارکت مردم به عنوان بهره برداران اصلی جنگل ها و مراتع برای حفظ این سرمایه های خدادادی به ویژه در پیشگیری از تخریب بیشتر شود.

مدیرکل محیط زیست استان همچنین گفت: طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی به منظور یکپارچه سازی بهره برداری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در فعالیت های اقتصادی و برنامه ها و طرح های بخشهای دولتی، اقدام به تدوین استراتژی های توسعه برای مدیریت بهره برداری منابع در محدوده کوهستان زاگرس مرکزی کرده است.

به گزارش مهر، پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا با ۹۰ هزار هکتار مساحت دارای دو هزار گونه گیاهی، ۵۰ گونه گیاهی آندومیک و با گونه غالب بلوط یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده زاگرس مرکزی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها