بازار مکاره تبلیغات طلاق توافقی

با ۲ میلیون ۱۰ روزه جدا شوید!

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش با بیان اینکه بسیاری از روابط اجتماعی با دگرگونی هایی مواجه شده اند، گفت این تحولات باعث شده تا بسیاری از دختران در تجردهای ناخواسته باقی بمانند.
کد خبر: ۷۶۰۴۳۶
هر ماه 75 طلاق توافقی در تهران صورت می گیرد

محمود گلزاری طی سخنانی در برنامه نشست آموزشی مشورتی ازدواج و سلامت جوانان که امروز - شنبه - در مرکز بهداشت جنوب تهران برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون 300 سایت همسریابی به طور غیرقانونی در کشور فعالیت می کنند ، گفت: با همکاری موسسه تبیان تا یک ماه دیگر از سایت رسمی همسریابی رونمایی می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش همچنین حوزه مشاوره قبل از ازدواج را بسیار آشفته دانست و گفت: نگران هستیم که نگاه مردم به جامعه متخصصان مشاور، منفی شود اما از سوی دیگر اگر مشاوران قبل از ازدواج نباشند، مساله ازدواج در کشور بحرانی می شود.

بررسی هفت بحران ازدواج در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش در بخشی دیگر از سخنانش از بررسی چالش ها و بحران های ازدواج در هفت حوزه خبر داد.

گلزاری، بی انگیزه بودن بخشی از جوانان به ازدواج، مشکل همسریابی، مشاوره قبل از ازدواج، آموزش های ازدواج، مشاوره بعد از ازدواج، مشکلات قانونی در فرآیند طلاق و مدیریت بعد از طلاق را هفت بحران ازدواج در کشور عنوان کرد که مورد بررسی قرار گرفته اند.

بی انگیزه بودن به ازدواج

وی گفت: بی انگیزه بودن و زیر بار ازدواج نرفتن در جوانان کشور رو به افزایش است که 50 درصد این مساله به خاطر مشکلات اقتصادی به ویژه نداشتن شغل است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش افزود: میانگین بیکاری تحصیلکردگان کشور، 10 درصد بیشتر از میانگین کشور است.

گلزاری افزود: از سوی دیگر جوانان حتی تا سن 25 سالگی در حقیقت نوعی «نوجوانی ادامه یافته» را داشته و مسئولیت پذیر نیستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش، ترس از ازدواج، نداشتن مسئولیت پذیری و لذت های آنی و گذرا را از دیگر دلایل بالارفتن سن ازدواج عنوان کرد و گفت: هم اکنون 10 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند که مجرد هستند و این آمار نگران کننده است و باید آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت گیرد.

مشکل همسریابی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: دختران بیشتر از پسران علاقمند به ازدواج هستند اما فرد مناسب را پیدا نمی کنند.

گلزاری افزود: مکانیسم پیدا کردن همسر به شکل سنتی به دلایل گوناگون شهرنشینی، تبدیل خانواده گسترده به خانواده هسته ای و دور شدن از همسایگان کمرنگ شده و موجب شده تا بسیاری از دختران در تجردهای ناخواسته باقی بمانند.

وی با بیان اینکه ازدواج نکردن پس از 40 سالگی را به معنای تجرد قطعی می دانیم، افزود: بطور مرتب سن دختران افزایش یافته و به تجرد قطعی می رسند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش افزود: از سوی دیگر برخی از پسران به دلیل رابطه های قبل از ازدواج دچار بدبینی در ازدواج شده اند.

وی با اشاره به فعالیت 300 سایت غیرقانونی همسریابی گفت: چهار سال پیش تعداد این سایت ها، 120 سایت بود و پلیس فتا نمی تواند با آنها برخورد کند.

گلزاری افزود: در کنار این سایت های غیرقانونی همسریابی، رمال، جادوگر و دعانویس برای همسریابی هم فراوان داریم.دولت و حاکمیت باید وارد مساله ازدواج شود.

وی گفت: بسیاری از عشوه گری های دختران و پسران مربوط به ازدواج است اما مردم را رها کرده ایم تا در ازدواج و همسریابی دست به آزمون و خطا بزنند بطور مثال یک موسسه خیریه 90 مورد همسر به یک دختر معرفی می کند که هیچکدام از آنها مناسب نیستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: گله عمده من از مسوولان دولتی این است که حساسیت جدی نسبت به ازدواج جوانان ندارند.

گلزاری افزود: کل حمایت از ازدواج از سوی مسئولان خلاصه به ارائه وام شده است.

مشاوره قبل از ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: بیش از یک سوم ازدواج در تهران کمتر از پنج سال به طلاق می انجامد درحالیکه 90 درصد این ازدواج ها ، سنتی بوده است.

گلزاری افزود: پس معلوم می شود تنها ازدواج های سنتی برای داشتن یک زندگی پایدار کافی نیست؛ دو زوج برای ازدواج باید سالم و هماهنگ باشند.

وی اظهارداشت: چندین هزار پروانه تخصصی مشاوره در کشور صادر شده اما هیچکدام از آنان در درس های خود مطلبی مرتبط با «مشاوره ازدواج» نخوانده اند چه برسد به مشاوره ازدواج ایرانی و اسلامی.

گلزاری گفت: بسیاری از مشاوران اعم از مشاورانی که در صدا و سیما برنامه دارند یا در کلینیک ها کار می کنند، در مشاوره ازدواج، متخصص امر نیستند.

وی گفت: پروتکل جدی واحدی در مشاوره ازدواج وجود ندارند و اگر یک زوج را به مشاوره های مختلفی، ارجاع دهیم، هر کدام یک نظر می دهند.

گلزاری افزود: در کنار روانشناسان پروانه دار، روانپزشکان و روحانیون نیز وارد کار مشاوره ازدواج شده اند و حوزه مشاوره قبل از ازدواج آشفته است که باید سامان یابد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: این بخش با همکاری سازمان روانشناسی در حال ساماندهی مراکز مشاوره قبل از ازدواج است و برای اینگونه مشاوران چهار شرط طراحی شده است.

وی داشتن سن بالای 35 سال، تاهل، داشتن مجوز سازمان روانشناسی و عمل کردن طبق پروتکل علمی مشاوره دانشگاهی را چهار شرط برای مشاوران ازدواج ذکر کرد و افزود: قرار شده تا تابلوی مشخصی به مراکز مشاوره ازدواج داده شود.

گلزاری در عین حال از تدوین سند ملی مشاوره قبل از ازدواج با همکاری یکصد روانشناسی با همکاری شورای عالی جوانان و هیات دولت خبر داد و افزود: این سند در مراحل پایانی بوده و به زودی ابلاغ می شود.

نیاز به آموزش ازدواج


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: ورود مجردها به دنیای ازدواج باید سالم و با نظر مثلث جوانان، والدین و مشاوران باشد.

گلزاری افزود: بررسی ها نشان می دهد که یک سوم ازدواج ها در کشور ناقص و ناسالم شکل می گیرد و زوج ها در این ازدواج ها در حقیقت روی گسل، خانه های خود را بنا می کنند.

وی اظهارداشت: زوج ها، دست کم پنج سال بعد از ازدواج نیاز به آموزش و مراقبت دارند دولت باید به مردم زن داری، شوهرداری و فرزندداری را یاد بدهد.

گلزاری با اشاره به لزوم آموزش های جنسی، افزود: بسیاری از مردان جوان، چنین مشکلاتی دارند و در آموزش این مسائل دچار آشفتگی هستیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: همه از روش های حضوری تا سایت های اینترنتی وارد حوزه آموزش مسائل جنسی با رویکرد دینی یا غیردینی شده اند و با بی پروایی این مسائل را بطور اشتباه آموزش می دهند.این آموزش ها که اخلاق مردم را از بین می برد، باید سامان یابد.

مشاوره بعد از ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: زوج ها بعد از ازدواج به ویژه هنگام درگیری نیاز به مشاوره دارند.

گلزاری افزود: اختلاف و ناسازگاری تا خیانت های اولیه می تواند دلیل این درگیری ها باشد و چگونگی حل مساله با مشاوره در این مسائل مهم است.

این مقام مسئول در وزارت ورزش گفت: مشاوره های بعد از ازدواج ممکن است طولانی حتی تا دو سال هم باشد.

مشکلات قانونی در فرایند طلاق

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: مشاوران در مواردی به این نتیجه می رسند که زوج باید از یکدیگر طلاق بگیرند.

گلزاری افزود: در فرایند طلاق ، مشکلات قانونی وجو دارد که قوه قضاییه باید این مساله را پیگیری کند.بطور مثال برخی قضات و مشاوران عقیده دارند که یک دختر 22 ساله باید طلاق بگیرد اما شوهر او این دختر را طلاق نمی دهد و اکنون این دختر 29 ساله است.

وی گفت: از سوی دیگر در تهران ظرف دو ماه، 150 طلاق توافقی صورت می گیرد؛ طلاق باید به دست قضات باتجربه و متخصصان امر صورت گیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش افزود: به نظر می رسد برخی وکلا با گرفتن حق الوکاله، طلاق را تسریع می کنند که بررسی های قوه قضاییه و کانون وکلا نشان داده که این امر درست است بنابراین کار وکلا در این رابطه باید سامان دهد؛ در کنار وکلا باید «وکیل صلح » هم باشد.

مدیریت بعد از ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: سالانه هزاران زن جداشده زیر 30 سال داریم که این افراد بعد از جدا شدن یا مورد طمع هوسرانان قرار گرفته یا به فکر مهاجرت می افتد یا اینکه صدایشان درنمی آید.

گلزاری افزود: باید فرهنگی دینی درمورد این افراد به درستی در جامعه ترویج شود و تلاش کنیم اگر همسر باصلاحیتی دارند دوباره به زندگی خود برگردند و اگر نه ، شرایط ازدواج دوباره آنان را با فرد دیگری فراهم کنیم.

وی افزود: نباید «ازدواج موقت» وسیله ای گذرا برای برخی برخوردها باشد ؛ «ازدواج دائمی» جزو فرهنگ ایرانی است؛ کانون خانواده نباید سست شود.

آستانه خشم مردم کشور پایین آمده است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: آستانه خشم مردم کشور پایین آمده و هر روز شاهد بحران های نزاع خیابانی، پرخاشگری کلامی و خشونت های زبانی هستیم بطوریکه در اغلب سفرهایم به استان ها مطرح می شود که مردم عصبی و بدزبان شده اند.

گلزاری افزود: بعد از اعتیاد مهم ترین مشکل، خشونت ها در خانه است که طی سال های اخیر افزایش یافته است.

وی با اشاره به وقوع تعداد زیادی از اسیدپاشی ها، اظهارداشت: عمده ترین نیاز روانی انسان، «امنیت خاطر» و محبت و همبستگی است که اگر نباشد انسان دچار غم، خشم و اضطراب شده که امنیت خاطر با ازدواج حاصل می شود.

گلزاری افزود: ترکیب غم، اضطراب و خشم تبدیل به کینه و حسادت می شود که این مسائل نیز منجر به اعتیاد، طلاق و خشونت می شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: اگر می خواهیم انسانی سالم تربیت شود باید به نیازهای جسمی، روانی، اخلاقی، دینی، معنوی و اجتماعی آنان توجه کنیم.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها