رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش:

کنکور حذف نمی‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش متوسط کتاب به ازای هر دانش آموز را هفت جلد ذکر کرد و گفت: نیمی از مدارس کشور فاقد کتابخانه هستند، زنگ رسمی کتاب و کتابخوانی را هنوز سامان نداده‌ایم و «غول کنکور» چون چراغ جادویی کتب کمک‌آموزشی را می‌بلعد.
کد خبر: ۷۵۹۹۳۷
«غول کنکور» کتب کمک‌ آموزشی را می‌بلعد

حمیدرضا کفاش در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با اشاره به سخنان خود در جشنواره دهم افزود: سال گذشته گفتیم حوزه پرورشی تابع شورای سامان‌بخشی منابع آموزشی و در خدمت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و در این راستا اقدام به برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه‌ها نیز آثار خروجی شورای ساماندهی را به نمایش خواهد گذاشت، افزود: امسال یک یا دو گروه به این نمایشگاه‌ها اضافه شد و اگر دو تا سه سال دیگر اینطور کار کنیم، روند بهتری داریم و امیدواریم در آینده نزدیک در برگزاری نمایشگاه‌ها و خرید کتاب فقط از طریق دبیرخانه شورای سامان‌بخشی استفاده کنیم تا کتابی از قلم نیفتد.

کفاش گفت: این کار نیز امسال با هماهنگی انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم این میزان را به 70 درصد برسانیم و هر کتابی که از ناشرین در بخش‌های آموزشی و تربیتی معرفی شد صرفاً از طریق این شورا تأیید شود و وارد سامانه شده و خریداری شود.

انتقاد از وضعیت کتاب و کتابخوانی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارهای خوبی در یازده دوره جشنواره انجام شده است، افزود: اما هنوز وضعیت کتاب و کتابخوانی خوب نیست و باید برای گره‌های موجود فکر کنیم و در حوزه پرورشی و فرهنگی سازمان پژوهش و برنامه آموزشی، معاونت متوسطه و ابتدایی نیاز به یک کار جهادی در عرصه کتاب و کتابخوانی داریم.

وی با بیان اینکه حال کتاب و کتابخوانی بدون تعارف خوب نیست، افزود: کتابخوانان، روزنامه‌خوان شده‌اند و متوسط کتاب به نسبت هر دانش‌آموز 7 جلد کتاب است و این به نسبت نرم جهانی زیر 50 درصد است به گونه‌ای که متوسط کتاب به نسبت هر دانش آموز در سایر کشورها 15 کتاب است.

کفاش با تاکید بر اینکه خرید کتاب در سبد خانواده‌ها نیست، افزود: کتابدار در مدارس کشور حذف شده و بیش از نیمی از مدارس کشور هنوز فاقد کتابخانه هستند و زنگ رسمی کتاب و کتابخوانی را هنوز سامان نداده‌ایم.

وی اظهار داشت: رسانه‌های جمعی به طور مستمر مبلغ کتاب نیستند و از مؤلف و نویسنده در رده چندم ورزشی‌ها نیز تجلیل نمی‌شود و انبوه نشر کتاب مربوط به حوزه‌های غیرمؤثر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: ناشران کتاب ثبات شغلی ندارند و کتابفروشان چندشغله هستند و غول کنکور چون چراغ جادویی کتاب کمک‌آموزشی را می‌بلعد و توسعه فضای مجازی مطالعه را ضعیف کرده است و به نظر می‌رسد در کنار حرکت این جشنواره نیاز به یک نهضت کتابخوانی داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: آسیب‌ها را شناسایی کرده‌ایم و باید با همت اندیشمندان کارهای بزرگی در این عرصه آغاز کنیم، به امید آن روز که نشر کتاب در کشور از نشر مواد غذایی متعدد برای دانش‌آموزان بیشتر باشد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها