جام جم ورزشی: آنچه در ادامه می خوانید گزارش یک سایت بریتانیایی از تبعیض های جنسیتی تکان دهنده در مراسم توپ طلای 2014 است.
کد خبر: ۷۵۹۵۴۹
یک دنیا تبعیض جنسیتی در مراسم توپ طلا/رسوایی در مقر فیفا

به گزارش جام جم ورزشی ،دیگر حرف های فمینیستی تکراری شده است، دیگر هر چقدر عنوان شود که ورزش زنان در قیاس با ورزش مردان از امکانات و توجه کمتری برخوردار است کافی نیست. زنان ورزشکار دستمزد کمتری می گیرند، امکانات کمتری دارند، توجه کمتری می بینند و کمتر به آنها بها داده می شود. تبعیض جنسیتی بین زنان و مردان در ورزش دنیا گستردگی به تمام قاره ها و مناطق دارد. قرار نیست فعلا این اوضاع بهبود یابد. آخرین نمونه تبعیض های جنسیتی دوشنبه این هفته در زوریخ رقم خورد، جایی که فیفا مراسم سالیانه برترین های فوتبال جهان را به رسم هر سال برگزار کرد. در این مراسم همانند سال های گذشته زنان کمتر مورد توجه قرار گرفتند این در حالی است که زنان نیمی از افراد حاضر در مقر سالیانه فیفا را تشکیل می دهند.

آنچه در ادامه می آید نگاهی به رسوایی های تبعیض جنسیتی در مراسم توپ طلای 2014 میلادی است:

*لیونل مسی و کریستیانو رونالدو با چهره هایی بشاش و با اعتماد به نفس کامل در ردیف نخست سالن نشسته اند. پشت سر آنها نادینه کسلر، ابی وامباچ و مارتا قرار دارند؛ یعنی سه کاندیدای دریافت جایزه برترین بازیکن زن دنیا. این سه انگار نه انگار که کاندیداهای کسب عنوان برترین بازیکن زن جهان در سال 2014 هستند. آنها با احترام کمتری پشت سر دو ستاره مغرور دنیای فوتبال یعنی مسی و رونالدو نشسته اند و در انتظار اعلام نام برنده نهایی جایزه برترین بازیکن زن دنیا. چه کسی گفته وقتی سوپراستارهایی مثل مسی و رونالدو هستند زنان فوتبالیست باید مورد اهمیت قرار بگیرند؟! اصلا چه کسی گفته مارتا، کسلر و وامباچ باید در ردیف نخست بنشینند؟! توپ طلای مردان و جذابیت های فوتبال مردان خیلی خیلی بیشتر از فوتبال نه چندان جذاب زنان اهمیت دارد بنابراین مسئولان برگزاری جشن سالیانه توپ طلا مجازند "جنس دوم" را بر ردیف دوم بنشانند و به جای آن کریستیانو رونالدوی مغرور را که از سر غرور حتی از نگاه کردن به استفانی روچه کاندیدای زن دریافت زننده زیباترین گل سال اجتناب می کند را به دریف نخست دعوت کنند و لیونل مسی با آن کت و شلوار عجیبش را هم کنار او بگذارند.

در این عکس کسلر را پشت سر مسی و رونالدو می بینید:


*رونالدو پس از دریافت سومین توپ طلایش نعره می کشد. همه نگاه ها به اوست. همه به او نگاه می کنند و ستاره مغرور پرتغالی را می پرستند. او صدر اخبار ورزشی دنیاست. اما نادینه کسلر چه؟ دختر 25 ساله آلمانی که جایزه برترین بازیکن جهان در سال 2014 را برد چه می کند؟ در میان اخباری که با آب و تاب درباره برنده توپ طلایی فوتبال دنیا تنظیم می شود نادینه کسلر به عنوان زن سال فوتبال دنیا حتی کمتر از کت و شلوار مضحک لیونل مسی مورد توجه قرار می گیرد. کسلر جایزه اش را می گیرد و با یک شبکه تلویزیونی مصاحبه می کند و سپس به سر جای خود برمی گردد و پس از آن حتی به اندازه یکی از اعضای تیم منتخب مردان جهان دیده نمی شود.


* استفانی روچه می خواست تاریخ سازی کند. گل بی نظیر و شگفت انگیزی که او در لیگ فوتبال بانوان ایرلند زد باعث شد تا او از یک دختر گمنام به یک چهره جهانی تبدیل شود. این برای نخستین بار در تاریخ بود که یک زن در مراسم سالیانه اهدای توپ طلا در کنار دو سوپراستار مرد نامزد دریافت جایزه برترین گل سال می شود، جایزه ای معتبر و بزرگ به نام "فرانس پوشکاش" که سال گذشته به زلاتان ابراهیموویچ رسید. روچه دختر 25 ساله ایرلندی در کنار دو فوق ستاره دنیای فوتبال مردان به نام های روبین فن پرسی و خامس رودریگوئز نامزد دریافت این جایزه بود. بسیاری گل او در لیگ ایرلند را زیباتر از گل های فن پرسی و خامس به اسپانیا و اروگوئه در جام جهانی 2014 قلمداد کردند. اما در پایان کسی که این جایزه را برد خامس رودریگوئز بود نه استفانی روچه. چه دلیلی داشت روچه "فرانس پوشکاش" را ببرد؟ او نه ستاره دنیای فوتبال بود نه در لیگ مطرحی بازی می کرد و از همه مهم تر "زن" بود! روچه پس از اینکه گلش دومین گل زیبای سال شد به خامس تبریک گفت اما اظهار داشت که حسابی ناامید شده و انصاف در حق او رعایت نشده است.

روچه بزرگ ترین افتخار فوتبالی زندگی اش را از دست داد. گل او پس از گل خامس دومین گل زیبای سال شد:


* هر چقدر هم حرف از اسپانسر و اهمیت بیشتر فوتبال مردان باشد باز هم برای بسیاری قابل پذیرش نیست که جایزه برترین بازیکن مرد دنیا تفاوت اساسی با جایزه برترین بازیکن زن دنیا داشته باشد. جایزه رونالدو واقعا توپ طلا بود، یک توپ طلای با شکوه و با عظمت اما فیفا در زمینه جایزه ویژه فوتبال زنان هم تفکرات جنسیتی خود را نشان داده است. در حالی که رونالدو به عنوان مرد سال فوتبال دنیا یک "توپ طلا" ی واقعی می گیرد نادینه کسلر تنها یک تندیس دریافت می کند! این تندیس طلایی است اما شکوه توپ طلای رونالدو را ندارد و نخواهد داشت.

این توپ طلای بهترین بازیکن مرد سال دنیاست:

این هم نمونه تندیسی است که به برترین بازیکن زن جهان داده می شود:


* اعضای تیم منتخب جهان را همه دیدند. از رونالدو و مسی گرفته تا کروس و سیلوا در این تیم جای گرفتند. به هر یک از اعضای تیم منتخب مردان تندیس هایی اهدا شد اما درباره تیم منتخب زنان چیزی شنیدید؟ خیر! اصلا فوتبال بانوان چه چیزی دارد که حالا تیم منتخب سال هم انتخاب شود؟ انگار فیفا مجبور بود اینجا هم تبعیض های جنسیتی خود را نشان دهد.


* در مقر فیفا مارتا هم هست، برنده پنج جایزه برترین بازیکن زن دنیا در سال های گذشته. او امسال هم نامزد دریافت جایزه بود اما در نهایت کسلر به این عنوان رسید. مارتا هم با وجود تمام افتخاراتی که در فوتبال به دست آورده زیر سایه همه مردان حاضر در مراسم توپ طلاست. شگفت آنکه جونیور پسر پنج ساله کریستیانو رونالدو نیز بیشتر از مارتا دیده می شود! مارتا هم شاید خوب می داند که او در فیفا جنس دوم است...

به ترتیب از چپ به راست: مارتا، وامباچ و کسلر:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها