جشنواره مردمی عمار با معرفی برگزیدگان، تجلیل رهبری از آهنگران و رونمایی از ترانه حامد زمانی به کار خود پایان داد

فانوس‌های عمار در دست هنرمندان برتر

پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی شامگاه جمعه با معرفی برگزیدگان در سینما فلسطین تهران به‌کار خود پایان داد که تجلیل از صادق آهنگران، پروانه معصومی و فرخ نعمتی و رونمایی از جدیدترین ترانه حامد زمانی با عنوان «و این اول عشق است» شب سینمایی ـ انقلابی خاطره انگیزی را رقم زد.
کد خبر: ۷۵۸۰۸۶

به گزارش جام‌جم، پس از ده روز و شب شلوغ و صمیمانه، پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار به ایستگاه پایانی رسید و این رویداد فرهنگی و هنری متعهد و انقلابی در روز میلاد پیامبر اسلام و حضرت امام جعفر صادق(ع) برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را شناخت. حضور جمع کثیری از خانواده‌های معظم شهدا حال و هوای خاصی به مراسم اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار داده بود و به هر طرف که نگاه می‌کردی، می‌توانستی مادران و پدران مو سپیدی را ببینی که عکس عزیز یا عزیزان سفر کرده‌شان را در آغوش گرفته بودند.

بجز این، چهره‌هایی همچون حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، سردار محمدرضا نقدی، پروانه معصومی، بیژن نوباوه، فرخ نعمتی، فرج‌الله سلحشور، هوشنگ توکلی، علیرضا قزوه، پوران درخشنده و ابوالقاسم طالبی نیز در مراسم حضور داشتند تا در آیین پایانی جشنواره عمار شاهد جلوه بارزتری از همنشینی و همدلی اهالی فرهنگ و هنر و خانواده‌های عزیز شهدا باشیم.

در ابتدای مراسم اختتامیه که اجرای آن را سیدمحمدعلی صدری‌نیا برعهده داشت، وحید جلیلی، کارشناس فرهنگی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و نماآهنگ شعرخوانی مردمی کودکان برای امام(ره) با موضوع حضرت رسول اکرم(ص) برای حاضران پخش شد و پس از آن دبیر پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار پشت تریبون قرار گرفت و دقایق کوتاهی صحبت کرد.

عمار بهترین ویترین انقلاب اسلامی

نادر طالب‌زاده به حرکت رو به رشد جشنواره فیلم عمار اشاره کرد و گفت: عمار هر چقدر جلو می‌رود، وسعت بیشتری پیدا می‌کند. امروز دنیا به‌دنبال حقیقت است و اهمیت جمهوری اسلامی هم هر روز بیشتر متبلور می‌شود. با وجود این‌که رسانه‌ها سعی می‌کنند این مساله دیده نشود، اما باز هم این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد. دبیر پنجمین جشنواره فیلم عمار افزود: عمار مکمل همه جشنواره‌هاست و شخصیت ویژه‌ای دارد. عمار واقعا تولد مبارکی بود که بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. عمار بهترین ویترین برای انقلاب است. ما در این دوره شاهد رقابت بسیار گسترده‌ای بودیم و توقع داریم این هنرمندان برگزیده وارد عرصه رسانه ملی شوند و باصلابت به کار خود ادامه دهند.

هدیه رهبری به آهنگران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم اختتامیه تجلیل از صادق آهنگران، مداح و خواننده شناخته شده بود که در این دوره از جشنواره مسئولیت دبیری اکران‌های مردمی را به‌عهده داشت.

در ابتدای این بخش مجری مراسم بخش‌هایی از زندگینامه آهنگران را برای حاضران خواند سپس نماآهنگی برای پاسداشت یک عمر فعالیت هنری و انقلابی او به نمایش درآمد. بعد از پایان پخش کلیپ هم خود صادق آهنگران روی صحنه حاضر شد و نوحه معروف «با نوای کاروان» را خواند. مردم هم در حرکت زیبا با او همنوا شدند و به سینه‌زنی پرداختند و برای دقایقی خاطرات پرشور دوران هشت سال دفاع مقدس را زنده کردند.

پس از این برنامه، تعدادی از خانواده‌های شهدای حاضر در سالن روی سن آمدند تا مراسم تجلیل از آهنگران به برکت حضور آنان انجام شود. مادر شهیدان خالقی‌پور به نمایندگی از خانواده شهدا گفت: روزی خواهد آمد که بنده و امثال بنده دیگر نیستیم، ولی همه یکپارچه در جشنواره عمار شرکت خواهند کرد.

او خطاب به آهنگران هم گفت: برادرم شنیدم که صدام در زمان جنگ برای سر شما جایزه تعیین کرده بود. بنده به عنوان نماینده خانواده شهدا می‌گویم که همه ما خانواده شهدا آبرو گرو می‌گذاریم و دعا می‌کنیم که خدایا اگر روزی که صادق آهنگران می‌خواهد از دنیا برود، خانم فاطمه زهرا(ع) سر ایشان را به زانو بگیرد و این تلافی جایزه‌ای باشد که صدام برای بریدن سر حاج‌صادق آهنگران تعیین کرده بود.

مادر شهیدان جنیدی هم در ادامه هدیه ویژه حاج‌صادق آهنگران را که یک جلد کلام‌الله مجید بود، به او اهدا کرد. در همین لحظه مجری برنامه از آهنگران ‌خواست تا نگاهی به صفحه اول قرآن بیندازد. وقتی حاضران در سالن واکنش همراه با ذوق و شعف آهنگران و بوسه‌ای را که او به قرآن زد، دیدند، پی به ویژگی این هدیه بردند و کنجکاو شدند که بدانند موضوع چیست. اندکی بعد حقیقت ماجرا مشخص شد؛ این قرآن نفیس هدیه‌ای از رهبر معظم انقلاب بود و ایشان در صفحه اول، این متن را برای مداح و خواننده انقلابی کشور نوشته بودند: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. اهدا به آقای آهنگران با تجدید خاطرات شوق‌انگیز روزهای دفاع مقدس، سیدعلی خامنه‌ای.»

آهنگران هم ضمن دعا برای سلامت و طول عمر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: ما هرچه داریم از برکت شهدا و امام راحل عزیزمان است. جا دارد اینجا از حاج حبیب‌الله معلمی، شاعر فقید (ملقب به فردوسی جنگ) یاد کنم. من کسانی را که امروز برای اعتلای تشیع و اسلام در جبهه‌های سامرا و حلب می‌جنگند، شایسته قدردانی می‌دانم. همچنین از پدر و مادرم تشکر می‌کنم که مرا با لقمه حلال پرورش دادند و با مسجد تربیت کردند. همین‌طور از همسرم به‌دلیل صبر و استقامتش بخصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس قدردانی می‌کنم. ولی از همه بیشتر باید از رهبر بزرگوارمان که جانم فدایشان باشد، تشکر کنم. من نه اکنون که از همان زمان جنگ سینه‌چاک ایشان بودم.آهنگران ضمن اشاره به سختی روزهای جنگ ادامه داد: من شب عملیات برای جوانان رزمنده نوحه‌خوانی می‌کردم و این عزیزان کارت‌های جنگشان را می‌آوردند تا من آنها را امضا کنم، اما بعد از عملیات اجسادشان را می‌آوردند. آنها رفته‌اند و من مانده‌ام.

در ادامه ابوالقاسم طالبی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که برای تجلیل از آهنگران روی صحنه حاضر شده بود، گفت: شهرت نتوانست آهنگران را دور بزند، ما هنرمندان هم برای برنده شدن باید این مهم را از حاج‌صادق یاد بگیریم. حاج‌صادق هر جا که می‌رود، مردم و جوانان دورش جمع می‌شوند، با او حرف می‌زنند و از او امضا می‌گیرند، اما این شهرت هیچ‌وقت او را تحت تأثیر قرار نداد؛ چون مساله حاج‌صادق فقط خدا و ولایت بود و راهش، راه امام حسین(ع).

طالبی که این روزها مشغول ساخت فیلم «یتیم‌خانه ایران» است، در پایان کنار حاج‌صادق آهنگران ایستاد و گفت: حاج‌صادق گفت در طول جنگ هرکس که با من عکس انداخت، شهید شد، حالا من هم کنار او عکسی می‌گیرم و ان‌شاءالله تا سال بعد شهید می‌شوم.پس از صحبت‌های طالبی هم یکی از پدران شهدا، شعری را درباره شهدای جنگ تحمیلی و جشنواره عمار برای حاضران خواند.

پروانه معصومی و فرخ نعمتی، بهترین بازیگران عمار

جشنواره فیلم عمار همان‌طور که به فیلم‌های مستند و آثار بدون ستاره فیلمسازان جوان و جویای نام اهمیت می‌دهد، محل نمایش و رقابت فیلم‌های داستانی هم است که با حضور بازیگران شناخته‌شده سینما و تلویزیون ساخته می‌شوند. پروانه معصومی و فرخ نعمتی، بازیگران پیشکسوت و شناخته شده‌ای هم که در این دوره درخشیدند و موفق به دریافت جایزه شدند، مثال‌های خوبی در این زمینه‌اند.

فرخ نعمتی، بازیگر خوش‌صدای عرصه هنرهای نمایشی در این دوره از جشنواره برای بازی در فیلم «روز داوری» (با موضوع فتنه 88) برنده فانوس بازیگری بهترین بازیگر مرد در بخش فیلم کوتاه داستانی شد و پروانه معصومی هم به خاطر بازی خوبش در فیلم «اشک مادر» در همین بخش فانوس بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد. او پس از دریافت این جایزه گفت: این روزهای باسعادت را تبریک عرض می‌کنم. من دو بار برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شده‌ام (برای فیلم‌های گل‌های داوودی در سال 63 و دو فیلم شکوه زندگی و جهیزیه‌ای برای رباب در سال 66)، اما امروز احساس می‌کنم که با گرفتن این جایزه خیلی خوشحال هستم.گفتنی است، فیلم درحال اکران و دفاع مقدسی «خانه‌ای کنار ابرها» ساخته سیدجلال دهقانی‌اشکذری هم در بخش فیلم بلند داستانی، برنده فانوس بهترین فیلم شد.

رونمایی از آهنگ جدید حامد زمانی

رونمایی از آهنگ جدید حامد زمانی، خواننده پاپ کشورمان هم از دیگر لحظات به یادماندنی مراسم اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار بود.اجرای قطعه «و این اول عشق است» که با موضوع رویش‌های هنری انقلاب پس از فتنه 88 و با شعری از زمانی و نعمت‌الله سعیدی شکل گرفته بود، با استقبال حاضران مواجه شد. آهنگسازی این قطعه را هم خود زمانی به‌عهده داشت.

موفقیت رسانه ملی و سیمای مراکز استان‌ها

رسانه ملی هم همچون دیگر جشنواره‌ها در این رویداد رقابتی فرهنگی و هنری حضور موفقی داشت و تولیدات سیمای استانی مراکز صدا و سیما در اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم عمار صاحب یک فانوس و چهار لوح افتخار شدند. هیات داوران جشنواره فیلم عمار، در بخش داستانی نیمه‌بلند، تندیس فانوس بهترین اثر این بخش را به فیلم «برای هانا» به کارگردانی روح‌الله اکبری از مرکز ایلام اهدا کرد. آیدا نصری هم برای بازی در همین اثر لوح افتخار بهترین بازیگر را دریافت کرد.

در بخش فیلم‌های داستانی بلند نیز روشنک سه‌قلعه‌گی برای بازی در فیلم «تابستان طولانی» تولید سیمای مرکز خراسان رضوی برنده لوح افتخار بازیگری شد. مستندهای «رنگ و نارنگ» به کارگردانی داریوش نیکبخت، تولید مرکز چهارمحال و بختیاری و «ققنوس» به کارگردانی جمشید بیات از مرکز فارس نیز لوح افتخار بهترین مستندهای اقتصاد مقاومتی و بیداری اسلامی این جشنواره را از آن خود کردند.

در بخش بهترین برنامه تلویزیونی جشنواره عمار هم هیات داوران، ضمن قدردانی از برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه»، لوح افتخار جشنواره را به‌دلیل نقد موشکافانه و متعهدانه آسیب‌ها به محسن مقصودی برای برنامه تلویزیونی «ثریا» و به‌دلیل برجسته کردن توان و استعداد داخلی در جهت اقتصاد مقاومتی به روح‌الله رحیمی برای مجموعه «پازل» اهدا کرد. همچنین میرمحمدحسین رضوی هم به‌دلیل استفاده درست از بیان طنز و جسارت در انتخاب و طرح موضوع در برنامه «حساس نشو» در همین بخش، برنده فانوس جشنواره عمار شد.

دو مستند «رودررو با شیطان» و «7 دقیقه تا تل‌آویو» هر دو ساخته علیرضا بوالی و محصول برنامه «ثریا» سیما نیز در این دوره مورد تقدیر قرار گرفتند. «رودررو با شیطان» جایزه ویژه بخش مستند تاریخ معاصر ایران و فتنه 88 را از آن خود کرد و فانوس بخش مستند جنگ نرم به «7 دقیقه تا تل آویو» تعلق گرفت.پنجمین جشنواره فیلم عمار که از دهم دی کار خود را آغاز کرده بود، جمعه‌شب با معرفی برگزیدگان در سینما فلسطین تهران به کار خود پایان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها